۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۳۱۷۰۸۰
دبیر اجرایی سوگواره عکس عاشورایی ده زیار:

سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار برای ترویج و احیای هنر آیینی تعزیه اثرگذار است

خبرگزاری رسا ـ دبیر اجرایی سوگواره عکس عاشورایی ده زیار با بیان این که نخستین سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار با هدف افزایش اجرای یک فعالیت مذهبی در قالب کار هنری در ایام فاطمیه برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم نخستین سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار برای ترویج و احیای هنر آیینی تعزیه اثرگذار باشد.
نشست کتاب تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، ثارالله انکوتی دبیر اجرایی سوگواره عکس عاشورایی ده زیار، عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به این که هنر تعزیه به عنوان تنها هنر دینی جهان اسلام ثبت ملی هم شده است، اما در استان کرمان کمتر مورد توجه مسؤولان و نهادهای فرهنگی قرار دارد، بنابراین امیدواریم نخستین سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار برای ترویج و احیای هنر آیینی تعزیه اثرگذار باشد.


وی بیان کرد: معرفی روستای ده‌ زیار به عنوان یکی از پایگاه‌های تعزیه استان کرمان از دیگر اهداف برگزاری نخستین سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار به شمار می‌آید و روستای ده‌ زیار همه ساله در ایام محرم و صفر به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی میزبان هزاران نفر از عزاداران و علاقمند هنر آیینی تعزیه است.


انکوتی تصریح کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی برخلاف اینکه همه فکر می‌کنند به پول و حمایت مالی نیاز دارد، اما برای اجرای این برنامه‌ها بیش از پول به همت نیاز است، ما در برگزاری نخستین سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار ثابت کردیم با کمترین هزینه‌ها می‌توان بهترین کارها را انجام داد.


وی تاکید کرد: اداری رفتار کردن در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله سوگواره‌ها و جشنواره‌ها موجب افزایش هزینه می‌شود.


انکوتی با انتقاد از متمرکز شدن فعالیت‌های فرهنگی به مرکز استان افزود: در حالی روستاها از برنامه‌های تخصصی و اثرگذار بی‌بهره هستند که سطح سواد مردم در مناطق روستایی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و نیازمند برنامه‌های جدید و تاثیرگذار هستند.


دبیر اجرایی نخستین سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار اظهار کرد: شاهد این امر هستیم که سنتی‌گراها به فرهنگ در روستاها خدشه وارد می‌کنند در صورتی که نسل جوان خواستار برنامه‌های مذهبی در قالب کار هنری و ایده‌های جدید و جذاب هستند.


انکوتی یادآور شد: فراخوان دومین سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار طی سال آینده قبل از ماه محرم اعلام می‌شود تا شرکت‌کنندگان با هدفمندی به ارائه آثار به این سوگواره بپردازند.


وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نخستین سوگواره عکس عاشورایی ده‌زیار در موزه آگیرا خاطرنشان کرد: این نمایشگاه از دهه دوم فاطمیه تا زمان برگزاری دومین سوگواره در شهرستان‌های مختلف استان کرمان نیز برگزار می‌شود و آثار در نهایت به محل نمایشگاه دائمی در سقاخانه حضرت ابوالفضل ده‌زیار انتقال می‌یابد./9709/102/ب3

ارسال نظرات