۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۳۱۷۲۵۰
کارشناس مسائل فقهی:

وجه التزام در خرید و فروش املاک حکم ربا را ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دریافت وجه التزام و یا به عبارت دیگر دریافت جریمه در قبال تأخیر در تحویل ملک و منزل ربا نبوده و اشکالی ندارد، گفت: چون فرد در قالب قرار داد این موضوع را پذیرفته است.
حجت الاسلام وحيد پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام وحید پور، شامگاه امروز در برنامه زمزم معرفت در حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه وجه التزام برای تأخیر در معامله و خرید و فروش اشیاء و املاک اشکال ندارد، گفت: از آنجا که فرد در قالب یک قرار داد وجه التزام را قبول کرده و به آن رضایت داده پرداخت جریمه شرعی بوده و ربا نیست که قراردادهای بانکی هم از این جمله است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: البته وجه التزام طبق نظر بعضی از فقها از جمله مقام معظم رهبری اشکال ندارد اما مابقی معتقد هستند که اگر فرد به التزام خود عمل نکرده حکم تکلیفی داشته و کارش حرام است ولی حکم وضعی نداشته و جریمه لازم نیست و این سخن رهبری در خصوص خرید و فروش ملک است و سایر موارد را شامل نمی شود.

 

وی با اشاره به اینکه خوردن گوشت خرگوش و جوجه تیغی حرام است، تصریح کرد: بر خلاف اینکه مردم فکر می‌کنند این دو حلال گوشت هستند باید گفت که این دو حیوان حرام گوشت هستند.

 

حجت الاسلام وحید پور با اشاره به اینکه بوسیدن دست پیامبر(ص) و ائمه (ع) شرک نیست، اظهار کرد: به همین ترتیب بوسیدن ضریح و درب حرم اهل بیت(ع) هم شرک نیست و شرک زمانی اتفاق می‌افتد که انسان این بزرگواران را در جایگاه خدایی قرار دهد و به جای خدا برای آن‌ها ارزش قائل شود در حالی که بوسیدن حرم اهل بیت(ع) به خاطر خداست و برای اینکه آن‌ها خدا را دوست داشته‌اند ما به آن‌ها احترام می گذاریم.

 

وی افزود: برای خواندن نماز قضای خودمان می‌توانیم مستحبات را نخوانیم ولی اگر پول گرفتیم که نماز قضای میت را بخوانیم باید نماز را متعارف یعنی عرف نمازهای واجب را بخوانیم.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: جواب سلام نماز واجب نیست و تنها جواب سلامی که انسان مخاطب حضوری باشد واجب خواهد بود.

 

حجت الاسلام وحید پور با اشاره به اینکه در برنامه زنده چون واسطه دوربین و همان تلویزیون است مراجع گفته‌اند جواب سلام احتیاطا واجب است، گفت: جواب سلام در جمع واجب کفایی است و اگر یک نفر از جمع جواب داد کافی است.

 

وی با تأکید بر اینکه بلند گذاشتن سبیل مکروه است، ادامه داد: تمامی فقها می‌گویند بلند بودن سبیل کراهت دارد چون انسان را به فرقه های ضاله از جمله صوفیه شبیه می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: هیچ گاه زن و شوهر نسبت به هم نامحرم نمی‌شوند مگر اینکه با رعایت موازین و شرایط از هم طلاق بگیرند و زن عده طلاق را نگه دارد در این صورت به هم نامحرم می‌شوند و مریض نبودن زن و آوردن دو شاهد عادل ملاک است و اگر شاهدها زن و شوهر را نشناسند شهادت آن‌ها معتبر نبوده و طلاق باطل است و اگز زن با مرد دیگری ازدواج کند به شوهر فعلی خود حرام ابد می شود./837/پ202/ی

ارسال نظرات