۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۳۱۷۳۰۰
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

تحول در حوزه با تقویت روح پژوهش در مدارس محقق می شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، تقویت روح پژوهش را حرکت در مسیر تحول در حوزه دانست و گفت: اگر ما به دنبال تحول در حوزه هستیم باید زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه را فراهم کنیم.
معاون پژوهش حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در نشست با گروه های علمی جشنواره علامه حلی استان با اشاره به پایان مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره استانی علامه حلی مازندران در پایان دی ماه، گفت: بر اساس بررسی های صورت بیش از هزار و اثر به دبیرخانه این جشنواره در استان ارسال شد که حدود 250 اثر مربوط به طلاب خواهر استان بوده است.

 

وی از تشکیل هفت گروه علمی در شورای استانی جشنواره علامه حلی استان خبر داد و افزود: هر یک از این هفت با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه که سابقه کارهای تألیفی و پژوهشی را دارند تشکیل شده است.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که فعالیت اجرایی این گروه های علمی آغاز شده است، خاطرنشان کرد: نخستین جلسه آغاز فعالیت ارزیابی این کارگروه های علمی جشنواره علامه حلی استان روز گذشته با حضور اعضا برگزار و آئین نامه ارزیابی آثارجشنواره به دبیران گروه ابلاغ شد.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به آغاز ارزیابی اجمالی آثار دریافتی به دبیرخانه جشنواره علامه حلی مازندران، ادامه داد: گروه های علمی تشکیل شده تا 15 اسفند فرصت دارند نظر نهایی خود را در خصوص ارزیابی اجمالی آثار رسیده به جشنواره اعلام کنند.

 

وی با بیان این که آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره جهت کسب موفقیت در بررسی اجمالی باید حداقل 70 امتیاز مورد نظر را کسب کنند، گفت: پس از این مرحله آثار طلاب در دو مرحله وارد ارزیابی تفصیلی شده و در نهایت آثار برگزیده اعلام خواهد شد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که همه آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره استانی علامه حلی به چهار سطح یک تا چهار تقسیم خواهد شد، افزود: هر یک از این سطوح دارای معیارو شاخص های خاصی است که ارزیابان بر همین اساس آثار را داوری می کنند. 

 

حجت الاسلام زارع در بخش دیگری از سخنان خود میزان استقبال طلاب مدارس علمیه مازندران از این جشنواره را قابل قبول توصیف کرد، گفت: با توجه به این که امسال نخستین سالی بود که جشنواره علامه حلی در استان آغاز به کار کرد، اما میزان استقبال اساتید و همکاری مدیران مدارس در این خصوص قابل تقدیر بوده است.

 

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تقویت فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه تأکید کرد و افزود: آموزش در حوزه باید پژوهش همراه باشد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش در حوزه علمیه باید از همان پایه های ابتدایی در میان طلاب نهادینه شود، تصریح کرد: باید از ظرفیت های موجود در جهت نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در حوزه بهره گیریم.

 

حجت الاسلام زارع با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود.

 

عضو شورای نخستین جشنواره علامه حلی مازندران با بیان این که پایه و ‌اساس حوزه‌های علمیه از دیرباز، بر استنباط، اجتهاد و فهم فقیهانه دین و معارف ناب الهی استوار بوده و این رویه باید همچنان در حوزه ها ادامه پیدا کند، گفت: علمی که در مدارس علمیه تدریس می شود باید پژوهش محور باشد و به یقین توجه به پژوهش در کنار آموزش می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که برای ترغیب طلاب به پژوهش، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق امر پژوهش نخستین گام در انجام این امور است، گفت: ایجاد انگیزه و موضوعات پژوهشی از دیگر نکات مهم در ترغیب طلاب به امر پژوهش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام زارع تقویت روح پژوهش را حرکت در مسیر تحول در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما به دنبال تحول در حوزه هستیم باید زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه را فراهم کنیم. 

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، حوزه های علمیه را مهم ترین مرکز تولید علوم دینی معرفی کرد و با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است./950/202/ب3

ارسال نظرات