۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۱۷۳۰۸
آیت الله سیدان:

تواضع در برابر حق، مهم‌ترین عامل برای رسیدن به کمال است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که مهم‌ترین عامل برای رسیدن به همه کمالات تواضع در برابر حق است، گفت: تواضع دل در برابر حق مرحله اساسی است که منشاء تواضع های مفید است و انسان باید به گونه ای باشد که حق را بپذیرد.
آيت الله سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان استاد سطح عالی حوزه علمیه، امروز در پنجمین جلسه از سلسله جلسات نهج البلاغه بر محور اخلاق در مدرسه آیت الله خویی در شبستان زیر گنبد به تبیین خودسازی و حرکت در مراحل رشد و تکامل نجات بخش با توجه به بیانات امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه پرداخت.

 

وی با اشاره به خطبه شریفه متقین در نهج البلاغه، اظهار کرد:حضرت به گونه های مختلف اهمیت رسیدگی به خود و غفلت نداشتن از رشد و تکامل خود تذکر می داند و هر روز تکرار می شد.

 

آیت الله سیدان رسیدگی به خود را یکی از مسائل مهم امروز دانست و گفت: امروز هم یکی از تذکرات قابل توجه و موجب رسیدگی به خود این است که هر کسی به ما ظلم و ستم کند چون اساس خلقت بر عدل است و خدا احکم الحاکمین است در نهایت به نفع ما به حساب ظالم رسیدگی می شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به حدیث قدسی از امام صادق (ع) ظلم به خود را موجب ضرر و زیان بیان و ابراز کرد: اگر انسانی به خود ظلم کند این ظلمی است که به هیچ صورت به نفع وی نخواهد بود لذا برای ما گرفتاری برای ما جدی و زیان و ضرر قطعی است، انسان از نادرستی های خود بر نمی گردد و جبران نمی کند و همچنین در جهتی که باید تکامل یابد، حرکت نکرده و متوقف می ماند.

 

وی با بیان این که قرآن و حدیث عالی ترین برنامه را برای موفقیت بشر ارائه می دهد، تصریح کرد: حرکت به سوی نقاط تکامل در قرآن و حدیث به روشنی مطرح شده است که انسان در صورت توجه به آن ها و جبران کننده گذشته در راه در آینده موفق خواهد شد و فریب نمی خورد.

 

آیت الله سیدان در ادامه به فضائل افراد متقین از دیدگاه امیرالمومنین(ع) اشاره و تأکید کرد: کسانی متقین هستند که گفتار آن ها حق است، پوشاک آن ها معتدل است و در جهت قناعت حرکت می کنند و نیز حرکت آن ها با فروتنی است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه به منظور از تواضع اشاره و خاطرنشان کرد: فروتنی به این معنااست که انسان از  از غرور، خودپسندی بزرگ منشی خودبزرگ بینی دوری بجوید و امتیازهای خود را از فضل الهی بداند.

 

تواضع دل در برابر حق ریشه همه تواضع های مفید است

وی تواضع دل در برابر آن چه می فهمد، درست است را ریشه همه تواضع های مفید دانست و گفت: تواضع دل در برابر حق مرحله اساسی که منشاء تواضع های مفید است و انسان باید به گونه ای باشد که  حق را بپذیرد.

 

آیت الله سیدان با اشاره به حدیث قدسی از امام موسی ابن الجعفر(ع) که برای هر هدفی راهی می داند و تواضع را مرکب انسان عاقل می داند، گفت:  عاقل هدف و مقصد بالایی دارد و تقرب به حضرت حق و رسیدن به کمالات هدف وی است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که  مهم‌ترین عامل برای رسیدن به همه کمالات تواضع در برابر حق است، اظهار کرد: امام موسی ابن جعفر(ع) در حدیث شریف اعقل مردم را کسانی که  که در برابر حق تواضع می کند، بیان می کند و نیز در این حدیث قدسی تسلیم بودن در برابر حق را راهکار رسیدن برای همه هدف های عقلانی مطرح می کند.

 

وی پذیرا بودن حق را اساس تواضع دانست و ابراز کرد: اگر انسان متواضع در برابر حق بود همه جا برای او مدرسه و مکتب است و از هر برخوردی درس می گیرد.

 

آیت الله سیدان افزود: انسان باید در اختلاف های علمی، مسائل خلاقی، فردی اجتماعی و همه شئون زندگی حق را بپذیرد و همه رفتار وی براساس تواضع باشد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به تأکید امیرالمومنین(ع) به مذمت تکبر و تکریم تکبر، بیان کرد: انسان باید در برخورد با مردم و نیز در برابر ذات پرودگار متواضع باشد و خضوع، خشوع و تسلیم در برابر حق داشته باشد.

 

وی افزود: امام علی(ع) تواضع را سنگری در برابر شیطان قرار دهید و تذکر می دهد که اگر خدا به کسی اجازه کبر و غرور می داد به انبیاء و اولیاء خود اجازه می داد در حالی که آن ها اشد خضوع و خشوع در برابر پروردگار را دارند و با مومنین نیز با تواضع برخورد می کردند./1310/202/ب3

ارسال نظرات