۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۳۱۷۳۲۵

حکیم خواستار خروج نظامیان ترکیه از عراق شد

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در دیدار با سفیر ترکیه در بغداد خواستار خروج بی قید و شرط نظامیان آنکارا از شمال کشورش شد.
سيد عمار حکيم رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق


به گزارش خبرگزاری رسا، دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق، امروز طی بیانیه‎ای اعلام کرد که سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در دیدار با فاروق قایمچی، سفیر ترکیه در بغداد خواستار خروج بی قید و شرط نظامیان آنکارا از شمال کشورش شد.

در این بیانیه نوشته شده است: حکیم با اشاره به ضرورت محترم شمردن حاکمیت ملی عراق گفته است که نیت های پاک باید در هنگام بحران ها نمود پیدا کند و حضورنظامیان ترکیه در شمال عراق نمی تواند تبدیل به امر انجام شده، شود.


وی ادامه داده است که نیروهای ترکیه بدون اجازه بغداد وارد اراضی عراق شده و حاکمیت ملی این کشور را نقض کرده اند و بی هیچ قید و شرطی هم باید از اراضی عراق خارج شوند.


رییس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرده است که تصمیم مبارزه با تروریسم نباید بر عراقی ها تحمیل شود بلکه این عراق است که نوع کمکی را که نیاز دارد، تعیین می کند و ترکیه هم از کشورهای دیگر جهان، مستثنا نیست.


حکیم از موضع وزارت امورخارجه عراق در تعامل با این بحران تقدیر کرد و ادامه داد که عراق خواهان بهترین مناسبات با کشورها است و از ترکیه هم، انتظار همین رفتار را دارد.


وی خاطر نشان ساخته است که عراق به اندازه کافی مردان جنگجو دارد و نمی خواهد کسی به نیابت از وی بجنگند.


گفتنی است که ارتش ترکیه اوایل ماه دسامبر 2015 تعدادی از نیروهای خود را به بهانه مبارزه با تروریسم به عمق یکصد کیلومتری شمال عراق در منطقه «بعشیقه» در شرق موصل مرکز استان نینوا در 400 کیلومتری شمال عراق گسیل کرده است.


دولت عراق به رغم درخواست های مکرر و باوجود صدور بیانیه هایی از شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب برای خروج این نیروها از شمال عراق، اما آنکارا نه تنها این نیروها را بیرون نکشیده بلکه اخیرا پرچم ملی ترکیه را در محل استقرار این نیروها بالابرده است.


دولت ترکیه اصرار دارد که در عملیات آزاد سازی موصل مشارکت کند اما دولت عراق با این خواسته آنکارا مخالفت کرده و اعلام کرده است نیازی به کمک خارجی در آزادکردن شهر موصل از دست داعش ندارد./994/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات