۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۳۱۷۴۵۸
استاد دانشگاه:

دروغ، ایمان را از بین می‌برد

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دروغ ایمان را از بین می‌برد و حسد حسنات را نابود می‌کند، گفت: انسان در سخن گفتن باید احتیاط کند که موجب رنجش دیگران نشود و در کلام زیبا سخن باشد.
نيکنام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نیکنام استاد دانشگاه شامگاه پنجشنبه 29 بهمن در کلاس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری برگزار شد، گفت: هر چیزی زکاتی دارد و زکات علم، آموزش آن به دیگران است.

 

وی افزود: پیامبر(ص) گاهی از یاران و اصحاب خود تقاضای موعظه می‌کردند و بیان می‌داشتند که در شنیدن اثری است که در دانستن آن اثر نیست؛ خداوند در قرآن می‌فرماید انسان آن چیزی را که می‌داند برای دیگران بیان کند.  

 

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه زبان نعمت بزرگ خداوند به انسان است، ابراز کرد: از زبان می‌شود در راستای هدایت مردم، تعلیم و ستایش خداوند استفاده کرد، همچنین می‌توان با همین زبان دروغ، غیبت و سخنان ناروا و آلوده به گناه بیان کرد پس این زبان انسان را می‌تواند بهشتی یا جهنمی کند به طوری که بعضی از بزرگان آفات زبان را چهارصد عدد گناه بیان کردند.

 

نیکنام با اشاره به اینکه دروغ ایمان را از بین می‌برد و حسد حسنات را نابود می‌کند، اظهار داشت: انسان در سخن گفتن باید احتیاط کند که موجب رنجش دیگران نشود و در کلام زیبا سخن باشد.

 

وی با بیان اینکه زبان مومن باید محکم باشد و رازهای دیگران را در نزد خود باید به درستی امانتداری کند، گفت: کلام و منطق نو در ارتباط گیری با دیگران بسیار موثر خواهد بود سخن شدید با دیگران نهی شده است و موسی(ع) زمانی که به نزد فرعون رفت همراه با برادرش هارون که خوش سخن بود رفت تا به وسیله سخنان هارون بر فرعون تاثیر بگذارد.

 

استاد دانشگاه عنوان کرد: سخن بلیغ همانند آب گوارا بر دیگران اثری خوب دارد و موجب لذت بردن مخاطبان می‌شود خداوند در قرآن کریم با انسان بسیار بلیغ سخن گفته است.

 

نیکنام گفت: حضرت علی(ع) در صفات متقین می‌فرمایند متقین از روی صواب با یکدیگر سخن می‌گویند یعنی قبل از بیان کلام، سخن خود را می‌سنجند سپس آن کلام را بر زبان ساری و جاری می‌کنند چرا که اندیشیدن در سخن سبب هموار شدند مسیر بهشت می‌شود.

 

وی افزود: قلب مومن جلوتر از لسان اوست و لسان احمق جلوتر از تفکر و اندیشه اوست؛ اگر کسی می‌خواهد دیگران با او به نرمی سخن بگویند ابتدا خود باید کلامی نرم با دیگران داشته باشد.

 

استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: ای مردم شما را در قیامت بر اساس آن چیزی که گفتید مواخذه می‌کنند./813/202/ب1

ارسال نظرات