۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۳۱۷۵۳۱

اسلام‌هراسی؛ مانع کمک غربی‌ها به پناهجویان سوری

خبرگزاری رسا ـ گسترش اسلام‌هراسی سبب شده که دولت‌های آمریکایی و اروپایی بزرگترین شکست حقوق بشر در قرن 21 میلادی یعنی بحران آوارگان سوری را نادیده بگیرند.
سوريه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بیش از 4.5 میلیون پناهجو از مناطق جنگی سوریه، عراق و افغانستان به ترکیه، لبنان، اردن، مصر و مناطق امن فرار کرده‌اند.

 

اما کشورهای بسیار پیشرفته که ظرفیت بسیار بیشتری برای پناه دادن به آوارگان دارند، به آنان پشت کرده و مرزهای خود را به رویشان بسته‌اند.

 

جان اسپوزیتو، استاد مطالعات اسلامی و امور بین‌الملل دانشگاه جورج‌تاون در سخنرانی روز اول بهمن در دانشگاه کالیفرنیا گفت: به کاندیداهایی مانند ترامپ و کارسن فکر کنید. ترامپ می‌گوید از ورود همه مسلمانان به آمریکا جلوگیری شود. او می‌گوید که فلسطینیان بعد از حادثه یازدهم سپتامیر جشن گرفتند؛ ادعایی که بارها کذب بودن آن اثبات شده است.

 

مؤسسه بین‌المللی تحقیقات رسانه «میدیا تنر» عنوان کرد که از زمان حادثه یازدهم سپتامبر رسانه‌های آمریکایی و اروپایی مرتباً تصویر نامطلوبی از اسلام ارائه می‌دهند و مسلمانان غالباً به عنوان خطرهای خشن معرفی می‌شوند. این تصاویر از زمان ورود داعش به اخبار نیز بدتر شده است، هر چند که از هر 10 قربانی داعش تنها یک نفر غیرمسلمان بوده است.

 

اسپوزیتو گفت: هنگامی که افراط‌گرایان یهودی و مسیحی مرتکب خشونت می‌شوند، به سرعت آن‌ها را افراط‌گرایان می‌نامند اما در مورد مسلمانان اینطور نیست.

 

در اتحادیه اروپا، البته جز در آلمان و سوئد و چند کشور معدود دیگر، کشورها در حال رقابت بر سر آن هستند که حداقل جذابیت را برای پناهجویان مسلمان داشته باشند.

 

در آمریکا نیز وضعیت بهتر از این نیست. کنگره و نامزدهای انتخاباتی در حال جنگ با تصمیم کاخ سفید برای پناه دادن به 10 هزار سوری هستند.

 

البته کاخ سفید هم فشار کافی به هم‌پیمانان خود در منطقه یعنی عربستان، کویت، قطر و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس نیاورده تا سهمی از این بار را بر دوش بگیرند.

 

واقعیت این است که بسیاری از قدرت‌های بزرگ جهان نمی‌توانند برای بزرگترین بحران انسانی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون کاری انجام دهند.

 

غرب پیشرفته میلیون‌ها پناهجوی جنگ‌زده و درمانده را به دلیل ترس ساختگی از مسلمانان، در برابر آینده‌ای ناپایدار و ناامن رها کرده است./982/ب103/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات