۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۳۱۷۵۵۵
امام جمعه موقت کرمان:

مجلس خبرگان، مجلسی است که برای تعیین ولی فقیه شکل می گیرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کرمان گفت: مجلس خبرگان، مجلسی است که برای تعیین ولی فقیه و کمک به مسؤولیت های ولی فقیه شکل می گیرد و مجلس بسیار با اهمیت و ارتباطش با رهبری جامعه اسلامی است.
صباحي

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمد صباحی، امام جمعه موقت کرمان در خطبه های نمازجمعه کرمان در مصلی امام علی(ع) با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در جمعه آینده هفتم اسفند اظهار کرد: 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و در این مدت 36 انتخابات برگزار شده که سالی یک انتخابات داشته ایم.


وی اظهار کرد: انتخابات هزینه‌بر است و وقتی یک انتخابات می خواهد صورت بگیرد بخش قابل توجهی از مدیریت کشور صرف انتخابات می شود و وزارت کشور، شورای نگهبان، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی درگیر هستند که برخی این را از آسیب های انتخابات می دانند که چه میزان در این 37 سال از توان کشور خرج و صرف انتخابات می شود.


امام جمعه موقت کرمان افزود: این نشان می دهد انتخابات از نظر مسؤولان عالی‌رتبه جمهوری اسلامی مسأله مهمی است و جا دارد هر گونه هزینه ای در این زمینه داشته باشیم.

 

وی همچنین با یادآوری بیانات رهبر معظم انقلاب بیان کرد: ایشان مکرر فرموده اند راه ما راه امام است و باید خط امام در جامعه حاکم باشد و شاید بعضی تصور کنند که این گفته براساس ارادت و رابطه شاگرد و استادی است اما مهم‌تر از آن یک ایده، فکر و فلسفه است و بنابراین اگر شما در صحنه انتخابات حضور پیدا می کنید باید به این مسائل توجه کنید و به این مسائل عمل کنیم.

 

خطیب جمعه کرمان افزود: مجلس خبرگان، مجلسی است که برای تعیین ولی فقیه و کمک به مسؤولیت های ولی فقیه شکل می گیرد و مجلس بسیار با اهمیت و ارتباطش با رهبری جامعه اسلامی است و بحث فقیه به زمان ائمه معصومین برمی گردد نه به دوران غیبت و در دوران غیبت شکل دیگری به خود می گیرد.


حجت الاسلام صباحی تصریح کرد: در دوران غیبت، فقها برای فقه شیعه که مجموعه ای از دستورالعمل ها در ارتباط با زندگی انسان از لحظه تولد تا مرگ است، در دو بعد فقه علمی و عملی کار کردند.


وی با اشاره به اینکه فقها در بحث فقه علمی جوامع علمی را بنیان گذاری کردند گفت: بزرگان شیعه مانند شیخ طوسی، سبکی برای اجتهاد ایجاد کردند که به فقه سنتی و اجتهاد جواهری نام برده می شود و پس از ایشان علمای بزرگ تا یکصد سال مقلد شیخ طوسی بودند و راه و رسم شیخ را دنبال می کردند که کار بسیار پسندیده و درستی بود و پس از آن هم این راه ادامه یافت.


حجت الاسلام صباحی بیان کرد: امام راحل این فقیه گرانمایه و در عصر خود بی نظیر، فقه پویا را مطرح کردند و نقش زمان و مکان را در اجتهاد در نظر گرفتند و این جمله را فرمودند که اینجانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی دانم و فقه علمی جای گرفت که از عنایت ائمه معصومین هم برخوردار بود.

 

وی گفت: قیام ها و انقلاب هایی صورت گرفت و شما نمی توانید نهضتی در تاریخ اسلام و کشورهای اسلامی نام ببرید که کلمه اسلام کنار آن نباشد و فقیه و مجتهد مسلم، رهبری آن را نداشته یا در آن نقش نداشته باشد.


امام جمعه موقت کرمان افزود: سخن امام راحل این بود که در یک جمله اگر بخواهیم به همه فقه عمل کنیم لازمه آن تشکیل حکومت است و کاری کرد کارستان و هیچ کس تا زمان ایشان انجام نداده بود.

 

حجت الاسلام صباحی گفت: در بخش علمی امام خمینی (ره) فرمودند فقه سنتی و اجتهاد جواهری، یعنی ما دنباله رو هستیم و در فقه عملی اسلام همه باید دنباله رو اسلام باشند، و بحمدالله این راه تاکنون با نورانیت تمام ادامه پیدا کرده است و امیدواریم براساس خلوصی که بسیار مهم می باشد، همانطور که در آن زمان علما و مجتهدان بزرگ بودند، در این زمان هم علمای بزرگ هستند، اینچنین ادامه پیدا کند./9705/102/ب2

ارسال نظرات