۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۳۱۷۷۲۲
معاون اجرایی طرح مدارس امین حوزه علمیه اصفهان:

شیوه های تربیتی قرآن می تواند جلوی پیشرفت بسیاری از آسیب های اجتماعی را بگیرد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حق شناس چهار مرحله کنترل خشم، نیکی کردن به فرد خطاکار، امر به معروف و نهی از منکر و دوری کردن از شخص را راه صحیح تربیتی قرآن دانست و گفت: متاسفانه برخی از همان اول شروع به امر و نهی کردن می کنند، با شیوه های تربیتی قرآن می توانیم جلوی پیشرفت بسیاری از آسیب های اجتماعی را بگیریم.
مدارس امين

حجت الاسلام محمد مهدی حق شناس معاون اجرایی طرح مدارس امین مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، درباره نحوه برخورد صحیح با جوانان بزهکار و کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: مراکز فرهنگی می توانند نقش مهمی در کاهش آسیب ها داشته باشند، اما تعداد و تراکم مراکز مهم نیست، کسانی که در راس اینهاهستند مهم است.

 

وی ادامه داد: در امر به معروف و نهی از منکر که شرایط ویژه ای دارد که اگر یکی از این شرایط وجود نداشته باشد حق امر به معروف ندارید، مثلا ما به عنوان کسی که می خواهیم نقش تربیتی ایفا کنیم، نباید در مسایل اجرایی و برخورد قانونی با مجرم وارد شویم و  باید در صورت نیاز کار را به مراجع ذی صلاح بسپریم.

 

معاون اجرایی طرح مدارس امین اصفهان، افزود: وقتی از یک بزهکار خطایی سرمیزند از عدم آگاهی اوست پس ما باید با برخورد صحیح برای او جایگزین صحیح انتخاب کنیم، پس عملکرد و راندمان فرهنگی به رفتار مسئول فرهنگی بستگی دارد.

 

حجت الاسلام حق شناس بیان داشت: در قرآن کریم در آیه 199 سوره مبارکه  اعراف 5 راهکار برای مقابله با فرد خطا کارآمده است، اولین مرحله فرو بردن خشم و کنترل عصبانیت است، بعد از آن نوبت خوبی کردن به فرد خطاکار است و در عوض کار زشتی که انجام داده در حق او نیکی کنید.

 

وی هدیه دادن و ابراز محبت به فرد خطاکار را مرحله بعدی در تربیت دانست و گفت: بعد از طی این مراحل حالا نوبت امر به معروف و نهی از منکر کردن است، بسیاری از افراد این مراحل را رعایت نمی کنند و از همان اول شروع به تندخویی و امر و نهی کردن می کنند که نتیجه خوبی را در پی ندارد.

 

کارشناس مذهبی حوزه علمیه، ابراز داشت: در ادامه وقتی حجت را بر شخص تمام کردیم و راه صحیح را به او نشان دادیم، باید از او دوری کنیم و به او برای فکر کردن و انتخاب راه صحیح زمان بدهیم، اگر از راه و شیوه های صحیح تربیتی قرآن استفاده کنیم می توانیم جلوی پیشرفت بسیاری از آسیب های اجتماعی را بگیریم./869/303/ب3

ارسال نظرات