۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۳۱۷۷۲۳
حجت الاسلام حسینی اراکی:

عالم امکان قطره‌ای از ظرفیت وجودی حضرت زهرا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عالم امکان قطره‌ای از ظرفیت وجودی حضرت زهرا(س) است، گفت: امام حسن(ع) حضرت زهرا(س) را حجت خدا بر ائمه و تمامی کائنات عنوان می کنند.
حجت الاسلام حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقرحسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم، در مراسم سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اینکه خداوند نعمت‌های خود را به صورت نامتناهی در اختیار بندگان خود قرار داده است،گفت: خداوند بسیار کریم است اما این ما آدم‌ها هستیم که امکان استفاده از این نعمت‌ها را نداریم زیرا ظرفیت ما محدود است و به همان مقداری که ظرفیت خود را رشد داده‌ایم از این نعمت‌ها می‌توانیم استفاده کنیم و اگر کسی در این دنیا نتوانسته به جایی برسد خودش مقصر بوده و از مسیر حق منحرف شده است.

 

وی افزود: انسان شایسته انسانی است که با استفاده از زمان ظرفیت وجودی خود را برای استفاده بیشتر از نعمات الهی گسترش دهد و آمروزش به فردایش شبیه نباشد به عبارت دیگر اگر فرد در زندگی خود به صورت مداوم یک کار را تکرار کرده و نفس خود را به گناه آلوده کند فرصت را از دست داده و طبق کلام مولای موحدیان حضرت امیر(ع) خسارته زده و خسران دیده است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: زیر بنایی‌ترین مطلب در علم اخلاق و کسب معرفت این است که به دنبال ظرفیت سازی برویم زیرا همان طور که یک لیوان از یک اقیانوس به اندازه ظرفیتش بهره‌مند می‌شود یک انسان کم ظرفیت هم از نعمات الهی به اندازه همان ظرفیتش بهره‌مند خواهد شد هر چند که رحمت و نعمات الهی از تمامی کهکشان‌ها و اقیانوس ها بیشتر باشد.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با تأکید بر اینکه انسان‌های با ظرفیت دل دریایی دارند و ظرفیت وجودی آن‌ها گسترده است، گفت: این انسان‌ها به خوبی می‌دانند که وسعت نعمات الهی بسیار گسترده است به همین دلیل سعی می‌کنند ظرفیت خود را بیشتر کنند و در روز قیامت این انسان‌ها مسرور و مابقی انسان‌ها با دیدن نعمت های بیکران الهی حسرت زده می‌شوند زیرا انبوه نعمات و کوتاه همتی خود را می بینند.

 

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) نمونه بارز انسان‌هایی هستند که ظرفیت خود را نامتناهی کرده و از نعمات الهی با وجود عمر کوتاه بیشتر بهره و برداشت را داشتند، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) بانویی هستند که تمام نعمات و صفات الهی و علم الهی را در وجود خود جمع کرده و سرچشمه همه زیبایی ها است و حضرت رسول(ص) می فرمانید که تمام خوبی‌ها و خیرات به صورت علی الاطلاق در وجود انسان نهفته است.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این بانو به حدی در خود ظرفیت سازی کرد که خداوند در مورد او فرمود من همه افلاک، خاک، زمان و نعمات و تمام عالم را به خاطر او آفریدم و هر چه از ابتدای افلاک(قرون الولی) تا انتهای آن یعنی قیامت آفریده شده از وجود با برکت این بانو و به خاطر بوده است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی با تأکید بر اینکه هر که به هر جا رسید با انگشت اشاره این بانوی بزرگی بوده و هیچ پیغمبری به مقام رسالت نرسید مگر به جایگاه حضرت زهرا(س) شناخت پیدا کرد، ادامه داد: این‌ها مبالغه نیست بلکه حضرت زهرا(س) عالم اکبر و انسان کامل بوده و مابقی عالم که عالم اصغر هستند به واسطه طفولیت وجود ایشان موجود شده است.

 

وی یادآور شد: امام حسن(ع) فرمود ائمه (ع) حجت خدا را بر مخلوقات هستند و مادرم بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) حجت خدا بر ما هستند؛ بنابراین حضرت زهرا میزان هستند و ما باید خود را به ایشان نزدیک کنیم و امروزه غرب به دنبال این است که هر جوری که شده جوانان را از الگوی مانند حضرت زهرا(س)دور کرده و آن‌ها را منحرف کنند./837/203/ب2

ارسال نظرات