«فهرست مقدس»؛ شاهکاری سینمایی در برابر سینمای صهیونیسم
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فهرست مقدس فیلمی قهرمانمحور در ساختار کلاسیک است که با قهرمانش«هاران» روایت میشود. شخصیتهای این انیمیشن که موجوداتی میان انسان و حیوان هستند با شخصیتپردازی و کاراکترهایی بسیار گیرا و ملموس بیانکننده داستانی تاریخی هستند که سندیت آن به آیاتی از قرآن در سوره عروج بازمیگردد. فیلم داستان اولین آدم سوزی تاریخ را روایت میکند که به دست ربیان یهودی صورت گرفته و سران این قوم، نصرانیهایی را که به نام نوکیشان دست از دین آبا و اجدادیشان کشیدهاند و به آیین نصرانی درآمدهاند در درهای موسوم به اخدود به آتش کشیدهاند.
داستان با محوریت هاران ماجرای دزد گردنه بگیری را روایت میکند که توسط سران ربیان اجیر میشود تا به شهر نجران آمده و فردی به نام «فیمون» را که آیین نوکیش نصرانی را تبلیغ و معرفی میکند بکشد.
از لحاظ دستاوردهای فنی و همچنین هنری در سینمای انیمیشن، فهرست مقدس را باید بهترین عملکرد جوانان و متخصصان انیمیشن کشور دانست که بحق میتواند در مقابل انیمیشنهای باکیفیت شرکتهای دریم ورکز و دیزنی و پیکسار قد علم کند.
فیمون که پیامآور آزادی و صلح و برابری است همچنین به مردم نجران که در ظلم و ستم ستمگران نجران زندگی میکنند نوید ظهور فرستادهای را میدهد که مردم جهان را از زیر بار ظلم و ستم رهایی میبخشد. سخنان زیبا و اندیشههای آزادیبخش فیمون مردم زیادی را به طرفش میکشد که یکی از بزرگان نجران به نام «بارناباس» نیز در میان آنهاست. بارناباس که نفوذ بالایی هم در نجران دارد به فیمون پناه داده و خواستار حفاظت از او میشود. دختر بارناباس به نام «رفعه» نیز از پیروان فیمون و کیش نو ظهور اوست که دل در گرو آرمانهای او دارد.
در این میان هاران با سکههای طلایی که از ربی اعظم میگیرد تطمیع شده و برای عملی کردن نقشه قتل فیمون به او نزدیک میشود. با اتفاقی، هاران با رفعه آشنا شده و به او علاقهمند میشود. علاقهای دو طرفه که موجب نزدیکی بیشتر رفعه و هاران میشود و پای او را به سرای بزرگ بارناباس باز میکند. جایی که فیمون در آنجا پناه گرفته و در حال نوشتن کتابی ارزشمند است که ارزش آن در پایان فیلم مشخص میشود.
هاران که فردی باهوش، قدرتمند و آماده است از سوی بارناباس و رفعه برای حفاظت از جان فیمون انتخاب میشود و به رفعه قول میدهد که از فیمون محافظت کند. اما خبر آمدن زنواس، حاکم قدرتمندی که حاکم طماع و پرخور نجران که در کاراکتر خوک تجسم یافته زیر سلطه اوست همه چیز را بر هم میزند.
هاران که دلدادگیاش به رفعه او را اسیر و از طرفی به آرمانهای او نزدیک کرده است مأمور میشود تا با طلوع خورشید، فیمون را از بالای کوهی به پایین پرت کند. جایی که فیمون خود بر بلندای کوه ایستاده و منتظر مرگ است و آن را بهای آزادی مردم شهر نجران و همچنین هاران میداند.
مقدمات تغییر و تحول هاران در فیلمنامه به خوبی فراهم شده است تا با پیوستن او به جرگه طرفداران و فداییان فیمون حسی از غافلگیری و عدم منطق داستانی در مخاطب ایجاد نکند. شخصیت هاران را میتوان قهرمانی کاملاً کلاسیک دانست که سیر تحولش به خوبی با عشقش به رفعه و ذات سرکش و عاصیاش در بریدن از ربیان و نیز دزدان گردنه بگیر کوههای نجران پرداخت شده و او را به قهرمانی از جنس قهرمانان اسطورهای بدل میکند.
شخصیتپردازیها از لحاظ کارکرد داستانی و دراماتیکشان به خوبی جای خود را در فیلمنامه پیدا کردهاند، شخصیت فیمون و بارناباس در کاراکتری شبیه به شتر مجسم شدهاند که احوالات معنوی و نیز شخصیت آرام آنها را به خوبی به مخاطب میرساند.
در مقابل سپاه زنواس که کفتاران بیرحمی هستند و شخصیت وهمآور و ترسناک زنواس به خوبی شخصیتپردازی و طراحی شدهاند.
داستان فیلم از لحاظ کارکرد استراتژیک میتواند درخورترین پاسخ به پدیده هولوکاست باشد و در مقابل ادعای سینمای صهیونیسم همچون فهرست شیندلر، جوابی درخور و دراماتیک در آستین سینمای استراتژیک باشد. از لحاظ دستاوردهای فنی و همچنین هنری در سینمای انیمیشن فهرست مقدس را باید بهترین عملکرد جوانان و متخصصان انیمیشن کشور دانست که بحق میتواند در مقابل انیمیشنهای باکیفیت شرکتهای دریم ورکز و دیزنی و پیکسار قد علم کند.
انیمه و حرکات شخصیتها و همچنین لوازم صحنه، نظیر اجسام بیجان، حرکت لباسها، پردهها، آب و امواج دریا و دیگر فضاهای بصری فیلم به نحو احسن و در بالاترین توان کیفی سینمای انیمیشن کار شده است.
در این میان باید اذعان کرد که کارگردانی فنی و نیز هنری فیلم در ارائه دکوپاژی گیرا، قاب بندی و طراحی
فضا و نیز استوری بوردی فنی و بینقص نشان از ظهور کارگردانی خبره، کاربلد و با اطلاع میدهد که نه تنها با دستاوردهای سینمای انیمیشن آشناست و بر آن مسلط است که سینما را به مفهوم هنر سینما و کارکرد رسانهایاش نیز به خوبی میشناسد و میتواند با هنر داستانگوییاش بر پرده سینما مخاطب را تا پایان فیلم نگه دارد.
سکانس پایانی فیلم با مرگ هاران در دامان فیمون مقدس و احاطه زبانههای آتش و گدازه سوزان به گرد نصرانیهای گرفتار در دره اخدود، تأثیرگذارترین سکانس فیلم به شمار میرود که میتواند در دل مخاطب خارجی فیلم نیز با هر کیش و آیینی اثر کند و کارکرد دراماتیک خود را داشته باشد.
حداقل کارکرد معنایی فیلم آگاهی بخشی به مخاطب جوان و کنجکاو غربی است، همانهایی که با نامه مقام معظم رهبری به کند و کاو در جامعه خود افتاده و برای آگاهی بیشتر به تکاپو افتادهاند. در اثرپذیری آیات قرآن هیچ شکی نیست و باید امیدوار بود فیلم با وجود عنصر درام و تصویرپردازی بسیار قدرتمند و زیبا از این داستان قرآنی، تأثیر شگرف بر دنیای غرب و شرق و مخاطبان سینما و نیز دغدغهمندان عالم بگذارد.
انیمیشنی که میطلبید جایگاهی بسیار رفیعتر در جشنواره انقلابی فیلم فجر پیدا کند و با احترام از آن استقبال شده و به احترام قرآن و برداشت استراتژیک قرآنی فیلم در سطحی وسیع و در خور در این جشنواره به اکران عمومی درآید. شاید همین فرصت کوتاه پخش فیلم برای اهالی رسانه، مقدمهای باشد تا پخشکنندگان فیلم به فکر افتاده و برای رقابت در پخش این شاهکار سینمایی انیمیشن ایران با یکدیگر به رقابت بپردازند، تدابیری که مطمئناً تهیهکنندگان فیلم به آن اندیشیدهاند و برای اکران وسیع بینالمللی آن تصمیماتی مهم و اساسی گرفتهاند./998/102/ب3
منبع : روزنامه جوان