ضرورت دقت در شناخت فتنهها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین علی نظریمنفرد عصر امروز در مراسم عزای ایام فاطمیه که در دفتر حضرت آیتالله فاضللنکرانی(ره) در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: کلمه فتنه بارها در قرآن مجید استفاده شده که گاهی اوقات فتنه به معنای آشوب و گاهی اوقات شدیدتر و بزرگتر از قتل بیان شده است.
این کارشناس دینی اظهار داشت: این تأکیدات نشان می دهد که فتنه از جنگ نیز مهمتر است؛ سیوطی نقل کرده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) به عایشه فرمود اگر قوم تو(قریش) به اسلام قریبالعهد نبودند، من کعبه را تغییر میدادم؛ پیامبر خدا(ص) میدانست که این مردم به جاهلیت قریبالعهد هستند و هنوز خوی جاهلیت در این مردم است و قرآن به این حقیقت اشاره میکند.
وی افزود: عده ای به دنبال این بودند که فتنه کنند و اوضاع را به هم بریزند؛ اینکه فتنهگر چه هدفی را تعقیب می کند و چگونه فتنه می کند، در سخن امیرمؤمنان(س) در خطبهای آمده است که به آن عمکلی که با آن عمل می خواهد فتنه کند، وجه شرعی می دهد که مردم را فریب دهد و به دنبال فتنه بیایند و ابتدای فتنه ها هواهایی است که از آنها پیروی می شود و بدعت ها گذاشته می شود و در اثر فتنه عده ای قدرت را به دست می گیرند که شایسته آن مقدم نیستند، اما برای رسیدن به آن مقام، فتنه می کنند و اگر حق از باطل جدا بود، افراد از کسانی که اهل شک هستند، نمی ترسیدند و یکی بخشی از حق و بخشی از باطل را گرفته و مخلوط می کنند و به بخش باطل خود، وجه حق می دهند.
حجتالاسلام والمسلمین نظریمنفرد تصریح کرد: شیخ عباس قمی در کتابی درباره احوالات پیامبر اکرم(ص) می گوید که وقتی زید بن علی بن الحسین در ماه صفر 120 قمری در کوفه قیام کرد و عده ای از کسانی که دور او جمع شده بودند، خلفا را قبول داشتند؛ برخی از فرماندهان سپاه زید قبل از جنگ به او می گفتند موضع شما نسبت به شیخین چیست که او در جوابشان سکوت می کرد؛ روزی تیر به مغزش اصابت کرد و در حال شهادت گفت به آن فردی که درباره شیخین سؤال کرده بود، گفت این دو نفر باید فردای قیامت پاسخگویی این خون پیشانی من باشند.
این کارشناس دینی درباره انکار ولایت از سوی غاصبان آن گفت: مطلب دیگری را محدث قمی در این کتاب بیان میکند که زید گفت غاصبان خلافت در ارزیابیها به این نتیجه رسیده بودند که برای رسیدن به قدرت و گرفتن خلافت، باید ولایت علی بن ابی طالب(ع) را انکار کنند و انکار کردند، و اگر در ارزیابیهایشان به این نتیجه رسیده بودند که انکار ولایت برای رسیدن به قدرت کافی نیست و بایستی رسالت پیامبر(ص) را هم انکار کنند، این کار را نیز میکردند؛ چرا که برای رسیدن به قدرت پای همه مسائل ایستاده بودند، اما نیاز نمی دانستند انکار کنند؛ بنابراین فتنهای که بعد از رسول خدا(ص) به وجود آمد و در این فتنه یک عده ای بازیگر بودند، توانستند با ترفندهای مختلفی قدرت را قبضه کنند.
وی با بیان اینکه برای شناخت فتنه باید بسیار دقت کرد، به سخنی از امیرمؤمنان پرداخت و یادآور شد: حضرت علی(ع) می فرمایند فتنه ها وقتی اقبال می کنند، مردم حیران و متحیر می شوند، و وقتی زمان می گذرد، واقعیت بر مردم روشن خواهد شد./822/202/ب2