۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۳۱۷۸۸۳
کارشناس دینی تشریح کرد؛

ضرورت دقت در شناخت فتنه­ها

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دینی با تشریح ضرورت دقت در شناخت فتنه‌ها به سخنی از محدث قمی(ره) اشاره کرد و گفت: شیخ عباس قمی(ره) می­گوید اگر غاصبان خلافت، در ارزیابی‌هایشان به این نتیجه رسیده بودند که انکار ولایت برای رسیدن به قدرت کافی نیست و بایستی رسالت پیامبر(ص) را هم انکار کنند، این کار را نیز انجام می­دادند.
استاد نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام والمسلمین علی نظری­منفرد عصر امروز در مراسم عزای ایام فاطمیه که در دفتر حضرت آیت­الله فاضل­لنکرانی(ره) در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: کلمه فتنه بارها در قرآن مجید استفاده شده که گاهی اوقات فتنه به معنای آشوب و گاهی اوقات شدیدتر و بزرگ‌تر از قتل بیان شده است.

 

این کارشناس دینی اظهار داشت: این تأکیدات نشان می دهد که فتنه از جنگ نیز مهم­تر است؛ سیوطی نقل کرده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) به عایشه فرمود اگر قوم تو(قریش) به اسلام قریب­العهد نبودند، من کعبه را تغییر می­دادم؛ پیامبر خدا(ص) می­دانست که این مردم به جاهلیت قریب­العهد هستند و هنوز خوی جاهلیت در این مردم است و قرآن به این حقیقت اشاره می­کند.

 

وی افزود: عده ای به دنبال این بودند که فتنه کنند و اوضاع را به هم بریزند؛ اینکه فتنه­گر چه هدفی را تعقیب می کند و چگونه فتنه می کند، در سخن امیرمؤمنان(س) در خطبه­ای آمده است که به آن عمکلی که با آن عمل می خواهد فتنه کند، وجه شرعی می دهد که مردم را فریب دهد و به دنبال فتنه بیایند و ابتدای فتنه ها هواهایی است که از آنها پیروی می شود و بدعت ها گذاشته می شود و در اثر فتنه عده ای قدرت را به دست می گیرند که شایسته آن مقدم نیستند، اما برای رسیدن به آن مقام، فتنه می کنند و اگر حق از باطل جدا بود، افراد از کسانی که اهل شک هستند، نمی ترسیدند و یکی بخشی از حق و بخشی از باطل را گرفته و مخلوط می کنند و به بخش باطل خود، وجه حق می دهند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین نظری­منفرد تصریح کرد: شیخ عباس قمی در کتابی درباره احوالات پیامبر اکرم(ص) می گوید که وقتی زید بن علی بن الحسین در ماه صفر 120 قمری در کوفه قیام کرد و عده ای از کسانی که دور او جمع شده بودند، خلفا را قبول داشتند؛ برخی از فرماندهان سپاه زید قبل از جنگ به او می گفتند موضع شما نسبت به شیخین چیست که او در جوابشان سکوت می کرد؛ روزی تیر به مغزش اصابت کرد و در حال شهادت گفت به آن فردی که درباره شیخین سؤال کرده بود، گفت این دو نفر باید فردای قیامت پاسخگویی این خون پیشانی من باشند.

 

این کارشناس دینی درباره انکار ولایت از سوی غاصبان آن گفت: مطلب دیگری را محدث قمی در این کتاب بیان می­کند که زید گفت غاصبان خلافت در ارزیابی­ها به این نتیجه رسیده بودند که برای رسیدن به قدرت و گرفتن خلافت، باید ولایت علی بن ابی طالب(ع) را انکار کنند و انکار کردند، و اگر در ارزیابی­هایشان به این نتیجه رسیده بودند که انکار ولایت برای رسیدن به قدرت کافی نیست و بایستی رسالت پیامبر(ص) را هم انکار کنند، این کار را نیز می­کردند؛ چرا که برای رسیدن به قدرت پای همه مسائل ایستاده بودند، اما نیاز نمی دانستند انکار کنند؛ بنابراین فتنه­ای که بعد از رسول خدا(ص) به وجود آمد و در این فتنه یک عده ای بازیگر بودند، توانستند با ترفندهای مختلفی قدرت را قبضه کنند.

 

وی با بیان این­که برای شناخت فتنه باید بسیار دقت کرد، به سخنی از امیرمؤمنان پرداخت و یادآور شد: حضرت علی(ع) می فرمایند فتنه ها وقتی اقبال می کنند، مردم حیران و متحیر می شوند، و وقتی زمان می گذرد، واقعیت بر مردم روشن خواهد شد./822/202/ب2

ارسال نظرات