۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۳۱۸۵۲۵
استاد حوزه علمیه قم:

ذلت و هلاکت سرانجام انحراف از مسیر حق است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این‌که نتیجه پشت پا زدن به مکتب اهل بیت(ع) گرفتاری به استبداد است، بر درس عبرت گرفتن از تاریخ تأکید کرد و گفت: سرانجام انحراف از مسیر حق جز ذلت و هلاکت نیست.
حجت الاسلام نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در مراسمی که به مناسبت دهه فاطمیه در دفتر آیت الله فاضل لنکرانی برگزار شد با بیان روایتی از حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت:خداوند پیامبران(ص) را برای بشارت و انذار مردم فرستاده است.

 

وی با اشاره به این که همیشه در آیات و روایات بشارت قبل از انذار بیان شده است، افزود: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید ما تو را برای انذار اهل مکه فرستادیم و بعد که اسلام گسترش پیدا می‌کند در آیات دیگر می فرماید وظیفه تو انذار تمام عالمیان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد به دعوت پیامبر(ص) از قریش اشاره کرد و گفت: در ابتدای دعوت پیامبر(ص) با لحن ملایم از آنان بر راستگو بودن خود اقرار گرفت و سپس برایشان از معاد و بهشت و دوزخ گفت ولی به دلیل این که قریش سخن نرم پیامبر(ص) را نپذیرفتند و منکر معاد بودند خداوند آیات شدید اللحنی را در رابطه با آنان نازل کرد.

 

وی با بیان این که پیامبران گذشته هم ابتدا با لحن ملایم و نصیحت و سپس با ارعاب و مبارزه به توحید دعوت می‌کردند خاطرنشان کرد: حضرت موسی(ع) و هارون هم وقتی به نزد فرعون آمدند ابتدا گفتند ما دوام ملک تو را ضمانت می‌کنیم به این شرط که تو دست از ادعای الوهیت خود برداری ولی چون فرعون نپذیرفت به کیفر دنیوی دچار شد؛ این یک شیوه است که در حدود الهی هم مراعات می‌شود که اگر کسی گناهی را مرتکب شد حد می‌خورد ولی در صورت تکرار، حکم به اعدام و قتل او می دهد.

 

استاد حوزه علمیه با شاره به این که حضرت زهرا(س) هم بعد از غصب خلافت و فدک ابتدا مردم را در مسجد جمع کرد و با ملایمت خطبه خواند و نصیحت کرد، ابراز داشت: بعد از این که دیدند که نصیحت اثری ندارد حضرت شبانه به در خانه مهاجرین و انصار رفتند ولی با بهانه هایی که عذر بدتر از گناه بود دست رد به درخواست حضرت زهرا(س) زدند.

 

وی به ملاقات‌ها و گریه‌های حضرت زهرا(س) در مدینه اشاره کرد و افزود: بعد از این که این روش‌ها بر مردم مدینه تأثیر نگذاشت لحن حضرت زهرا(س) در روزهای آخر تبدیل به تهدید شد و هشدار دادند که شتر خلافت آبستن شده است و دیری نخواهد شد که از این شتر به جای شیر خون و سمّی مهلک خواهید خورد و بچه‌های شما ثمره این کار شما را خواهند دید و به دست این حکومت به هلاکت خواهند رسید.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که سقیفه یک شورا نبود که مذاکره کنند بلکه نوعی جنگ و دعوا بود، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) مردم مدینه را به شمشیر آماده و حکومتی استبدادی بشارت دادند و تاریخ بیان می‌کند که کار به جایی رسید که عبدالملک مروان که زاده سقیفه بود روی منبر می‌ایستاد و می‌گفت اگر کسی مرا سفارش به تقوی کند گردنش را خواهم زد و کسی جرأت نمی کرد اسم حضرت علی(ع) را ببرد.

 

وی ادامه داد: نتیجه این انحراف از مسیر حق این شد که یزید که فرزند سقیفه بود بعد از 50 سال به مدینه حمله کرد و فرزندان آنها را کشت و به نوامیس مدینه تجاوز کرد و همانگونه که حضرت زهرا(س) گفته بود بر سر مردم مدینه آمد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که شهادت امام حسین(ع) و دیگر ائمه هم از نتایج سقیفه است، ابراز داشت: نتیجه پشت پا زدن به مکتب اهل بیت(ع) چیزی جز ذلت و هلاکت نخواهد بود و باید از تاریخ درس عبرت گرفت./843/پ202/ی

ارسال نظرات