۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۳۱۹۱۹۱

نقش و کارکردهای تاریخی مهدویت در جهان اسلام و ایران بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ کرسی نقد علمی نقش و کارکردهای تاریخی مهدویت در جهان اسلام و ایران با سخنرانی حجت الاسلام مجتبی کلباسی و با نقد نعمت الله صفری در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد.
مهدويت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی نقد علمی نقش و کارکردهای تاریخی مهدویت در جهان اسلام و ایران شب گذشته در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد.
 
این مراسم با حضور علما، اساتید و طلاب و با سخنرانی حجت الاسلام مجتبی کلباسی رییس مرکز تخصصی مهدویت و با نقد نعمت الله صفری فروشانی برگزار شد.
 

حجت الاسلام کلباسی در این مراسم با بیان این‌که تفکر مهدویت مهمترین عامل تحول در یک جامعه اسلامی است، گفت: در جهان اسلام از زمان بعثت پیامبر(ص) تا امروز در دل اسلام پدیده ای به نام مهدویت خود را نشان داده که مهمترین عامل تحولات و تغییرات در جوامع اسلامی بوده است.

 

مدیر مراکز تخصصی حوزه علمیه قم با اشاره به مفهوم مهدیت تصریح کرد: مهدویت یعنی اعتقاد به اینکه از خاندان پیامبر اسلام(ص) کسی خواهد آمد که عدالت را برقرار و با ظلم مبارزه خواهد کرد.
 
حجت الاسلام کلباسی خاطرنشان کرد: منشأ تحولات فکر است چرا که فکر تبدیل به باور و عقیده می شود و باور تبدیل به رفتار می شود سپس رفتار تبدیل به نماد می شود و در نهایت تحول در یک جامعه رخ می دهد و این مراحل است که موجب تحول در یک جامعه می شود.
 
رییس مرکز تخصصی مهدویت ابراز داشت: از ابتدای اسلام حرکت هایی با تفکر مهدویت از جمله دولت عباسیان که حدود 6 قرن حکومت کردند، دولت فاطمیان که حدود سه قرن حکومت کردند و دولت موحدین که دو قرن حکومت کردند که این نشان دهنده ظرفیت بسیار عظیم اندیشه مهدویت است که قدرت و تحول خود را در تاریخ نشان داده است.
 
وی در پایان گفت: یکی دیگر از حکومت هایی که در تاریخ بر اساس تفکر مهدویت شکل گرفت حکومت صفویان بود و با انقراض حکومت صفوی موجب ناامیدی مردم نسبت به قدرت مهدویت شد چرا که مردم حکومت صفوی را زمینه ساز حکومت صاحب الزمان(عج) می دانستند.
 
گفتنی است در بخش دیگری از این مراسم نعمت‌الله صفری به نقد موضوع مورد بحث پرداخت و پایان بخش آن ارائه چند پرسش و ارائه پاسخ از سوی اساتید و پژوهشگران بود./1325/د202/ی
ارسال نظرات