۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۳۱۹۳۹۰
حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا مطرح کرد؛

تبیین مبنای فقهی انتخابات برای مردم/ حوزه تنها نهاد متولی حفاظت از ارزش‌ها است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه انتخابات را از کلیدی‌ترین موضوعات نظام مردم سالاری دینی خواند و گفت: اگر از ما بپرسند که انتخابات از نظر فقهی چه حکمی دارد، آیا از مقوله وکالت است و یا بحث بیعت؛ جواب علمی نداریم زیرا یک بحث پیچیده و سنگین فقهی است.
حجت الاسلام محسن مهاجرنيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا، مسؤول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، شب گذشته در نشست علمی روش برداشت سیاسی از قرآن که در انجمن علمی حوزه‌های علمیه برگزار شد، با بیان کلیاتی راجع به فعالیت‌ انجمن‌های علمی حوزه علمیه اظهار داشت: در سال 74 مقام معظم رهبری در مدرسه فیضیه بحث تحول در حوزه را مطرح کردند و فرمودند که اگر خود حوزه سراغ تحول نرود به اجبار تحول به سراغش خواهد آمد.

 

وی تشکیل انجمن‌های علمی حوزه را گامی در جهت تحول در حوزه دانست و افزود: در این انجمن‌ها موضوعاتی که متولی ندارد و کمتر به آن پرداخته می‌شود مطرح است؛ از جمله موضوع برداشت‌های سیاسی از قرآن که بسیار نیازمند ورود حوزه‌های علمیه است.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان این که در رابطه با روش برداشت‌های سیاسی از قرآن کم کاری شده است، گفت: ما باید صد سال پیش این انجمن‌ها را تشکیل می‌دادیم و امروز هم باید این عقب ماندگی را با تلاش بیشتر جبران کنیم.

 

مبنای فقهی انتخابات برای مردم روشن نیست
وی انتخابات را از کلیدی ترین موضوعات نظام مردم سالاری دینی دانست و خاطرنشان کرد: امروز اگر از ما بپرسند که انتخابات از نظر فقهی چه حکمی دارد و این که آیا از مقوله وکالت است و یا بحث بیعت است جواب علمی نداریم زیرا این یک بحث پیچیده و سنگین فقهی است که روی آن کار نشده است.

 

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با بیان این که اگر انتخابات از مقوله بیعت باشد اگر با نماینده خود مخالفت کنیم آیا باغی خواهیم بود یا خیر افزود: انتخابات با این که مایه دلگرمی نظام است ولی همیشه سبب دلهره بوده است و فقهای ما باید در این موضوع بیشتر کار بکنند و تکلیف مردم را روشن کنند.

 

وی ورود به مسائل روز را یکی از مسؤولیت‌های جدی انجمن‌های علمی دانست و اظهار داشت: نظام فقهی انتخابات مشکل کلیدی ما است و لا ینحل مانده است و رسالت نسل جدید حوزه بسیار سنگین و حساس است؛ با این که کار سیاسی کردن در حوزه بسیار شاق است ولی باید بتوانیم این وظیفه سنگین را انجام دهیم.

 

هیچ نهادی جز حوزه متولی محافظت از ارزش‌ها و اصول نیست
حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان این که حزب بازی و جناح بازی در حوزه علمیه ممنوع است، گفت: دغدغه اصلی ما دغدغه دین است و باید از ارزش‌ها و اصول محافظت کنیم و جلوی تحریف ارزش‌ها را بگیریم زیرا هیچ کس جز حوزه علمیه متولی این کار نیست.

 

نباید انتخابات را به مسائل ارزشی پیوند زد
وی با بیان این که پدیده های سیاسی سیال و زود گذر هستند ابراز داشت: ما نباید به این اندازه انتخابات را به مسائل ارزشی پیوند بزنیم و کاری کنیم که با رأی نیاوردن کاندید مورد نظر، مردم به ارزشها شک کنند و ارزش‌ها را فوت شده ببینند.

 

عضو انجمن علمی حوزه علمیه قم، کار بیشتر در حوزه قرآنی را ضروری دانست و افزود: ما در استنباطات خود از قرآن کم استفاده می‌کنیم و حتی در مسائل فقهی هم به ندرت به قران مراجعه می‌کنیم در حالی که اهل سنت بسیار بر قرآن تکیه دارند.

 

تشکیل انجمن‌های علمی حوزه از مصادیق بارز تحول در حوزه است
وی با بیان این که ما الان 19 انجمن فعال در حوزه علمیه داریم اظهار داشت: از مصادیق بارز تحول در حوزه علمیه همین انجمن‌های علمی است و از آنجا که تا کنون چنین مجمعی نبوده است مجموعه کارهای خوبی در این انجمن‌ها انجام شده است و مقام معظم رهبری هم اظهار خرسندی نسبت به فعالیت انجمن‌ها داشته‌اند.

 

حجت الاسلام مهاجرنیا با اشاره به این که در گذشته به کار بردن واژه فقه سیاسی در حوزه پذیرفته شده نبود، خاطرنشان کرد: امروزه این رشته در حوزه پذیرفته شده و کارهای زیادی انجام شده و جا افتاده است؛ آثار متعددی نوشته شده ولی از آن جهت که بنای ما در انجمن‌های علمی تبلیغ و کار سیاسی نیست کمتر بیان می‌شود و کمتر شناخته شده است./843/پ202/ی

ارسال نظرات