۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۱۹۶۴۷

سنگ اندازی محمود عباس بر سر راه لغو محاصره غزه

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و مسؤول پرونده آشتی ملی در این جنبش با اعتراف به اینکه هر گونه تلاشی برای احداث بندر در غزه را ناکام خواهند گذاشت، دست بر روی پاشنه آشیل فلسطینی ها می گذارد.
محمود عباس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عزام احمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و مسؤول پرونده آشتی ملی در گفت وگوی تلویزیونی چند روز پیش خود اظهار داشت که بحثی که الان مطرح است، مربوط به احداث بندر نیست، بلکه قرار است شناوری در نزدیکی قبرص ترک است که کسی آنرا به رسمیت نشناخته است و همه قبرص یکپارچه را قبول دارند.» وی افزود:« ما قادر هستیم هر گونه تلاشی برای به شکست کشاندن احداث بندر یا تاسیسات برقی و یا گفتگوهای مغایر منافع ملی عالی فلسطین را به شکست بکشانیم»

 

از زمانی که مذاکرات ترکیه و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط بر اساس شروط ترکیه و از جمله کاهش شدت محاصره غزه و احداث بندر در این منطقه آغاز شده است، مراجع مختلف صهیونیستی مخالفت خود با این مساله را اعلام کرده اند که از جمله آنها می توان به موشه یالون وزیر جنگ و اویگدور لیبرمن تندرو و چپگرا اشاره کرد. اما مساله جالب در این میان، قرار گرفتن تشکیلات خودگردان در جبهه اپوزیسیون و به عبارت دیگر، مخالفان احداث بندر غزه است که می تواند باعث کاهش شدت محاصره غزه شود.

 

ممانعت از لغو محاصره غزه

 

پرفسور عبد الستار قاسم استاد علوم سیاسی دانشگاه ملی النجاح در نابلس در این باره اظهار داشت که واقعا ساده لوحانه است که کسی فکر کند پروژه بازسازی غزه و احداث بندر در این منطقه اجرایی خواهد شد؛ چرا که تمامی طرف هایی که در اطراف این منطقه قرار گرفته اند؛ از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین، مخالف مقاومت هستند و سعی در به زانو درآوردن و نابودی آنرا دارند.

 

وی افزود: از آنجایی که نوار غزه در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی می کند و مانعی بزرگ بر سر راه پروژه سازش هستند و تا زمانی که باریکه غزه در دست مقاومت باشد، رژیم صهیونیستی ارائه راه حل تنها در کرانه باختری را قبول نخواهد کرد؛ چرا که در این صورت مشکل مقاومت در غزه به قدرت خود باقی خواهد ماند و تنها راه حل این مساله از نظر تل آویو، نابودی مقاومت است.»

 

قاسم درباره دلایل مخالفت تشکیلات خودگردان با احداث بندر در غزه و منافع آن در این مساله، تصریح کرد که ما نباید انتظار احداث بندر در غزه را داشته باشیم؛ چرا که تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی ساکنان غزه را برای شورش علیه مقاومت تحت فشار قرار داده اند.

 

از سوی دیگر، حسن عبدو تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه کسی صلاحیت تصمیم گیری درباره احداث بندر در غزه را دارد، اظهار داشت که تصمیم گیری در این زمینه در حیطه اختیارات تشکیلات خودگردان فلسطین نیست، بلکه کشورهای منطقه ای مانند ترکیه و رژیم صهیونیستی می توانند درباره آن نظر دهند و اظهارات اخیر عزام احمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در این زمینه چندان مهم نیست.

 

عبدو تاکید کرد که تشکیلات رام الله فکر می کند که احداث بندر در غزه باعث تشدید شکاف داخلی خواهد شد؛ چرا که حماس از آرامش بیشتری برخوردار خواهد شد و فشارها علیه آن کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب، احتمال حل مساله شکاف داخلی کاهش پیدا می کند، اما این بهانه های واهی برای طولانی تر شدن شکاف داخلی قابل قبول نیست.

 

این در حالی است که عزام احمد اخیرا مدعی شده بود که جنبش مقاومت اسلامی "حماس" مسئول تداوم بسته ماندن گذرگاه مرزی رفح است و مصر هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد. این اظهارات احمد در حالی بیان می شود که ور در زمان امضای توافق آشتی ملی اعلام کرده بود که به محض تشکیل دولت وفاق ملی گذرگاه رفح به صورت دو طرفه بازگشایی خواهد شد.

 

افکار عمومی جامعه فلسطین به خوبی می داند که تشکیلات خودگردان توجهی به بحران های غزه و درد و رنج ساکنان آن ندارد و دولت وفاق ملی هم در راستای کشمکش های سیاسی با حماس و فشارها علیه ساکنان غزه، نوار غزه را بخشی از اراضی اشغالی فلسطین نمی داند.

 

عزام احمد در حالی این سخنان را بیان کرد که جنبش های فتح و حماس اخیرا در دوحه مشغول گفتگو با هم درباره مساله آشتی ملی و اجرای توافقات صورت گرفته در گذشته بودند، اما این اظهارات باعث تیرگی اوضاع میان طرفین شد و حتی احتمال شکست تمامی تلاش ها برای تحقق آشتی ملی وجود دارد.

 

عبدو با اشاره به همین مساله تصریح می کند که اظهارات اخیر عزام احمد باعث تیرگی بیشتر اوضاع و تشدید جنگ لفظی میان دو جنبش فتح و حماس و شکل گیری فضای نامناسب برای تحقق آشتی ملی خواهد شد.


پرفسور قاسم نیز به نوبه خود تاکید کرد که حتی اگر تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی هماهنگی مستقیمی درباره منافع مشترک شان در ارتباط با محاصره غزه نداشته باشند، در نهایت اهدافی که آنها دنبال می کنند، ما را به این نتیجه می رساند که طرفین از شیوه های مختلف برای به تسلیم واداشتن غزه و خلاص شدن از دست مقاومت استفاده می کنند./982/ب102/د

ارسال نظرات