۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۹
کد خبر: ۳۱۹۷۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

عقل پاسخگوی همه نیازهای انسان نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ناکارآمدی عقل برای پاسخگویی به نیازهای انسان گفت: تمام جنبه های زندگی پیامبر و اهل بیت(ع) تابع اصول بوده که هیچ گاه از این اصل خارج نشده اند، هر کسی برای زندگی باید اصولی را که پاسخ گوی نیاز انسان باشد، تعریف کند.
حجت الاسلام سيد محمدتقي ابطحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمد تقی ابطحی، شب گذشته در مدرسه علمیه فاطمه محدثه (س) اصفهان، با اشاره به اصول زندگی انسانی گفت: هر کسی برای زندگی باید اصولی را که پاسخ گوی نیاز انسان باشد، تعریف کند، که این اصول نیاز به مبدأ مشخصی دارد و آن عقل است که آفت بسیار جدی دارد و آن هوای نفس است که جلوی کارکرد عقل را می گیرد، بنابراین عقل به تنهایی نمی تواند پاسخ گوی نیاز انسان باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان برای کسب معرفت، نیاز به حس، عقل و قلب دارد و از این سه مورد، قلب اهمیت ویژه ای داراست، که در تقابل بین عقل و قلب، آن که غالب است، قلب می باشد و باید از وحی اصول قلبی را فرا گرفت به ویژه این که بزرگترین وحی، در اختیار ما قرار گرفته و بزرگترین و مفصل ترین زندگی معصومان(ع) در اختیار ما است.

 

حجت الاسلام ابطحی اظهار کرد: تمام جنبه های زندگی پیامبر و اهل بیت(ع) تابع اصول بوده که هیچ گاه از این اصل خارج نشده اند، مثل اصل ساده زیستی و اصل برابری گفتار و کردارشان، ایشان همواره بر اساس این اصول زندگی کردند و باید با الگو گرفتن از اصولی که ایشان به آن پایبند بودند اصول زندگی خود را ترسیم کنیم.

 

وی با اشاره به بخش اول کتاب مفاتیح الحیاة اظهار کرد: اولین اصل ذکر شده در این کتاب، اهمیت تفکر و تدبر است و بنابر روایتی از پیامبر اکرم(ص) وقتی اسنانس قصد انجام دادن عملی را دارد باید آن را بر دو مبنای علم و عقل استوار کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به اصل مشورت برای رسیدن به تدبر اشاره  کرد و گفت: تدبر جایگاه ویژه ای در اصول و مبانی اسلام دارد و حتی در بحث نماز خواندن از پیامبر (ص) از جایگاه ویژه تدبر سخن به میان آمده که ایشان فرموده‌اند: دو رکعت نماز با تدبر بهتر از نماز شب بدون تدبر است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شخصی به حضور پیامبر(ص) رسید و از ایشان نصیحت خواست، پیامبر فرمودند: اگر تو را نصیحت کنم، عمل می کنی؟ و سه بار این سؤال مطرح شد،پیامبر فرمودند: هر وقت خواستی کاری را انجام دهی، به عاقبت آن فکر کن اگر امر رشد و هدایت بود، انجام بده و اگر اسباب سختی و زحمت است، از انجام آن چشم پوشی کن./1304/203/ب3

 

ارسال نظرات