۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۳۲۰۲۳۸
کارشناس مذهبی:

رشد و تعالی معنوی فرزندان در گرو توجه به تربیت دینی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی و مسائل خانواده نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان را یک نقش جدی و پر اهمیت دانست و گفت: با برنامه ریزی و توجه به تربیت دینی، فرزندان به رشد و تعالی معنوی می‌رسند.
حجت الاسلام موسوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی، مشاور و کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی و مسائل خانواده صبح امروز در همایش شکوفه های آسمانی که به منظور تجلیل و تقدیر از فرزندان ممتاز  طلاب و روحانیان حوزه علمیه خراسان در محل حسینیه امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد با اشاره به اینکه چهار مرحله در تربیت انسان نقش اساسی دارد، خاطر نشان کرد: یکی از مراحل تربیت وراثت است.


وی با بیان اینکه بر اساس قانون وراثت هر موجودی از والدین خود ارث می برد، گفت: ارثی که نسل صالح و علاقه مند به دانش از والدین ارث می برند آن قدر مشهود است که امروزه سبب شده فرزندان به این مساله توجه کنند و این یک ریشه ژنتیکی و بستر رشد دارد که لطفی است که خداوند به روحانیون و طلاب واگذار نموده است.


کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی و مسائل خانواده با بیان اینکه فرزند موهبتی الهی است به فرمایش حضرت علی (ع) اشاره کرد و افزود: شکر نعمت، استفاده درست کردن از نعمت است و شکر داشتن پدری عالم و متدین در جریان هدایت، موجب عزت دانش آموز و فرزند است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از عواملی که در رشد مقام معظم رهبری تاثیر گذار بود این بود که توجه ویژه به والدین خود داشتند، اظهار کرد: توجه ایشان به پدر و مادر سبب شد که به این مقام برسند.


حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی تصریح کرد: استعداد به دو صورت وراثتی و اراده و اراده ای که با تلاش و شکوفایی باشد حاصل می شود.


 مشاور و کارشناس ارشد آسیب های اجتماعی و مسائل خانواده با بیان اینکه عامل دیگرى که در تربیت دینى و اخلاقى فرزندن مؤثر است، تأثیرات محیطى است، خاطر نشان کرد: محیط خانه و خانواده، نخستین و بادوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت اخلاقی کودکان تاثیر گذار است.


وی با بیان اینکه خانواده نقش بزرگی در تربیت فرزند دارند، اظهار کرد: از آنجایی که  فرزندان بیشتر در خانواده رشد پیدا می‌کنند 75 درصد تربیت با مشاهده صورت می‌گیرد چون فرزندان رفتار والدین را الگو قرار می‌دهند.


حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی با تاکید بر اینکه احساس افتخار خانواده و همسر به سربازی امام زمان می تواند القای زیبایی به دانش آموز و فرزند دهد؛ خاطر نشان کرد: این جزء افتخاراتی است که به حوزویان داده شده و لازمه اش، اخلاق در خانواده است.


وی در ادامه با بیان اینکه پول مرد زن را اداره نمی کند و خوی مرد زن را اداره می کند به نقش خانواده در تعمیق باورهای دینی در نگرش علامه جعفری اشاره کرد و افزود: نقش خانواده در تعمیق باورهای دینی بسیار پر سر و صداست و محیط خانواده باید مشهود از دلدادگی و اخلاق باشد.


کارشناس مسائل خانواده نقش خانواده در تربیت دینی فرزندان را یک نقش جدی و پر اهمیت دانست و افزود: با برنامه ریزی و تعامل به تربیت دینی، فرزندان به رشد و تعالی معنوی می‌رسند و از سویی هرگونه کوتاهی و غفلت از این موقعیت موجب هدر رفتن این فرصتهای طلایی و زمینه ساز انحطاط و سقوط اخلاقی فرزندان خواهد شد.


وی با بیان اینکه پشتوانه تربیت فرزندان ثروت و مال و پست و مقام نیست بلکه اخلاق خوش، رفاقت و آرامش در خانواده مهم ترین پشتوانه است؛ عامل بعدی تربیت را، اراده دانست که عامل نیرومندی بعد از محیط و وراثت است که این قابلیت در انسان به وجود می اید.


حجت الاسلام موسوی فاضل خراسانی در پایان با اشاره به اینکه عامل مهم دیگر در تربیت انسان، عامل ماورای نفس است و اینکه نقش مهمی در زنگی انسان دارد، گفت: عوامل ماورای نفس توکل، توسل و توجه جدی به عنایت خداوند متعال است.


خاطر نشان می شود همایش شکوفه های اسمانی که از صبح امروز شروع و تا ساعت 16 امروز در محل حسینیه امام خمینی (ره) مشهد ادامه داشت از 1036 فرزند ممتاز  تحصیلی پسر و 1152 فرزند ممتاز تحصیلی خواهر تجلیل و تقدیر شد./859/202/ب1

ارسال نظرات