۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۳۲۰۲۴۳
استاد حوزه علمیه:

نماز سبب قرب انسان به اهل بیت می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه در باب اهمیت نماز، گفت: اگر می خواهیم خود را به اهل بیت (ع) نزدیک‌تر کنیم باید به نماز نزدیک‌تر شده و به آن اهمیت بیشتری دهیم.
آيت الله مرواريد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مهدی مروارید، استاد سطح عالی حوزه علمیه امروز در جمع طلاب و خانواده های آن‌ها در مجتمع مسکونی فرهنگی آیت الله سیستانی، ضمن تسلیت ارتحال آیت الله واعظ طبسی، اظهار کرد: آیت‌الله طبسی سوابق زیادی در قبل از انقلاب داشته، فرد کم نظیر، متقی و شخصیت شایسته ای که جای خالی وی به خوبی احساس می شود.

 

وی در ادامه افزود: انقلاب امانتی پیش ما است که باید نسل به نسل منتقل و هرجور که می توانیم برای دین، اسلام و امام زمان (عج) خدمت کنیم.

 

آیت الله مروارید در ادامه سخنان خود به مبحث نماز پرداخت و تصریح کرد: امام زمان (عج) از ما که خود را منتسب به ایشان می دانیم انتظار دارند که نماز را با تمامی قوانین و به درستی و شایستگی برپا داریم.

 

اهمیت نماز
استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که اهمیت نماز واضح و روشن است، تأکید کرد: دین در نزد خدا اسلام و اسلام پنج رکن دارد که نخستین رکن آن نماز است. نماز یک عمل خضوعی، خشوعی و رمز عبودیت و رابطه خلق و خدا بوده، که خداوند از اول آن را واجب کرده است.

 

وی در ادامه اهمیت نماز اضافه کرد: فریضه در تمام ادیان حقه الهی بوده است منتها در زمان پیامبر اکرم (ص) تکمیل و جهات خاصی به آن اضافه شده و این پیکره ای که هم اکنون ما تسبیح خدا را می گوییم.

 

آیت الله مروارید در باب اهمیت نماز و ارتباط خاص نماز و اهل بیت (ع) بیان کرد: پیامبر (ص) به امر خداوند متعال روزی پنج مرتبه به منزل حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) می رفتند و آنان را امر به نماز می کردند تا هم فضیلت نماز را متذکر شوند و هم ارتباط بین نماز و اهل بیت (ع) را تأکید کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهید به اهل بیت (ع) نزدیک تر شوید باید به نماز نزدیک تر شده و به آن اهمیت بیشتری دهید.

 

حقیقت نماز، کمک و استعانت به انسان علیه شیطان و نفس اماره است
استاد سطح عالی حوزه علمیه، نماز را کمک و استعانت انسان علیه شیطان دانست و تشریح کرد: ائمه (ع) وقتی مصائبی به آنان وارد می شد به سراغ نماز رفته، دو رکعت نماز می خواندند و از نماز کمک می گرفتند. حقیقت نماز کمک و استعانت به انسان علیه شیطان و نفس اماره است.

 

وی ادامه داد: شیطان نگران مؤمن است و تا مادامی که به نماز اهمیت می دهد از او واهمه دارد؛ کسی که اهل نماز باشد شیطان نمی تواند خیلی سربه سرش بگذارد، اما وقتی که دید فرد نسبت به نماز بی اهمیت است خیالش راحت می شود تا به او مسلط شود.

 

آیت الله مروارید خطاب به طلاب گفت: طلاب باید نماز را به درستی درک کرده، آن را انجام دهند و به خانواده شان با زبان خوش و محبت بیاموزند و تأکید کنند.

 

نماز اول وقت رضوان خدا و آخر وقت کفران خداست
استاد سطح عالی حوزه علمیه نماز اول وقت را رضوان خدا عنوان و اظهار کرد: نماز اول وقت، رضایت خدا و آخر وقت کفران خدا را در بردارد و خدا باید ما را بیامرزد که آن را به تعویق انداختیم؛ نماز را به جز موارد ضروری و تکالیف نباید به تأخیر انداخت.

 

خضوع و خشوع در نماز
آیت الله مروارید در باب خضوع و خشوع در نماز تشریح کرد: انسان باید متوجه باشد که با چه کسی صحبت می کند خالق متعال از بنده خود دعوت کرده که در پیشگاه من این اذکار را بگو و رابطه برقرار کن؛ اگر مؤمن متوجه باشد حقیقت نماز چیست هیچ وقت حاضر نیست از نماز صرف نظر کند و دست بکشد ولی چون تکالیفی نیز برعهده اش هست باید نماز را تمام کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه سه ویژگی و امتیاز را برای مؤمنانی که نماز می خوانند توصیف کرد و افزود: وقتی مؤمن به نماز می ایستد خوبی، احسان و رحمت خدا بر او ریزش کرده و باران رحمت الهی از جانب خدا به سر نماز خوان نازل می شود.

 

وی در ادامه افزود: ملائکه نمازخوان را در بر می گیرند و یکی از ملائک به او می گوید «تو اگر می دانستی که با چه کسی سخن می گویی و مناجات می کنی هیچ وقت از نماز خسته و فارغ نمی شدی»؛ نماز به انسان معنویت و روح داده، انسان را مقاوم و در راه رسیدن به معنویت انگیزه می دهد.

 

توجه در نماز
آیت الله مروارید به مبحث توجه در نماز پرداخت و تصریح کرد: نمازگزار باید متوجه باشد در نماز چه می گوید، معنای اذکار نماز را بداند؛ «الله اکبر» که می گوید یعنی خدا از همه چیز حتی از تصورات و توهماتش بزرگتر است.


استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: فرد با نعماتی که خدا داده نماز می خواند، با زبان و چشمی که خدا داده، همه نعمات مال اوست؛ توفیقی که به مؤمن داده تا در نماز بایستد و او را ستایش کند.

 

وی در پایان افزود: توجه در نماز سبب افزایش خضوع و خشوع شده و این نماز است که سبب معراج مؤمن می شود./861/202/ب1

ارسال نظرات