۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۳۲۰۵۱۰
مخالفان طرح دو فوریتی تمدید قانون برنامه پنجم توسعه:

مجلس باید تا پایان سال جاری برنامه ششم توسعه را مصوب کند/تمدید برنامه پنجم توسعه غیر کارشناسی و فلج کننده تولید داخلی است

خبرگزاری رسا ـ نمایندگان مخالف طرح تمدید برنامه پنج ساله پنجم توسعه معتقدند مجلس باید تا پایان سال جاری برنامه ششم را مصوب کند.
صحن علني مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، نادر قاضی‌پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با دو فوریت طرح تمدید قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه گفت: دولت برنامه را ارائه داده پس چرا مجلس عقب نشینی می‌کند؟ اکنون زمان پس از تحریم بوده که دولت نیز باید در برنامه ششم سیاست‌های کلی جدید ابلاغی را اجرایی کند.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات ‌مقام معظم رهبری افزود: رهبر انقلاب 80 بند را در برنامه ششم قید کرده که دولت 31 بند را آورده و 49 بند کم است. مجلس باید این 31 بند را بررسی و در اختیار دولت قرار می‌داد تا دولت بتواند در دوران پس از تحریم و مبتنی بر سیاست‌های رهبری نسبت به حل مشکلات اقدام کند.

 

وی با بیان اینکه دولت بودجه و برنامه را در فصل انتخابات به مجلس ارائه کرده است، تصریح کرد: شرایط فعلی مجلس به گونه‌ای است که تعدادی از نمایندگان به مجلس بعدی راه پیدا کرده، تعدادی به مرحله دوم راه یافته و تعدادی نتوانستند رای لازم را کسب کنند. با این شرایط قرار است بودجه‌ی 95 نیز در سال آینده بررسی شود. بودجه‌ای که ما اشکالات بسیاری را بر آن وارد می‌دانیم. به طور مثال دولت در برنامه‌ی ششم ارائه شده سهم صندوق توسعه ملی را 30 درصد تعیین کرده اما در لایحه بودجه 20 درصد آمده است. همچنین در بودجه افزایش قیمت فرآوردهای نفتی 25 درصد قید شده که این به معنای فلج کردن تولید ملی و بیکار کردن هزاران زن و مرد زحمتکش و کارگران و افزایش واردات و صفر شدن صادرات است.

 

قاضی پور ادامه داد: با این شرایط باید هر چه سریعتر برنامه دولت را اجرایی و تصویب کنیم تا جلوی اجرای بودجه 95 را بگیریم که به باور بنده این لایحه غیر کارشناسی و فلج کننده تولید داخلی است.

 

گفتنی است در ادامه بررسی دو فوریت طرح تمدید مهلت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه سید محمد حسین میر محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان دومین مخالف دو فوریت طرح مذکور گفت: نه طراح و نه موافق نقطه قابل تامل که نیاز به اصلاح ماده 235 قانون برنامه پنجم باشد را ذکر نکرده‌اند. اساسا موضوعیتی در خصوص الزام منطقی بین برنامه و بودجه می‌تواند برقرار باشد اما قانونا خیر.

 

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتباط قانونی وجود ندارد که بگوید بودجه‌های ما باید براساس برنامه باشد، افزود: بودجه باید براساس سند چشم انداز باشد و اگر برنامه ششم تمدید نشود اشکالی به بودجه‌نویسی وارد نیست بنابراین طرح دو فوریت برای این ماده 235 قانون برنامه پنجم ضرورتی ندارد چون ارتباط قانونی وجود ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های کلان نحوه بودجه‌نویسی در سند چشم انداز بودجه لحاظ شده، ادامه داد: بودجه و برنامه باید بر اساس سند چشم انداز 20 ساله تنظیم شود. از این رو دیگر این حرف معنایی ندارد که چون برنامه وجود ندارد نمی‌توان بودجه را تنظیم کرد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: اگر ما برنامه داشته باشیم و بودجه براساس برنامه نوشته شود این کار بسیار مبارکی است اما اگر برنامه نداشته باشیم، بودجه را می‌توانیم براساس سند چشم انداز 20 ساله بنویسیم./858/د101/ج

ارسال نظرات