۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۳۲۰۵۲۳
آیت الله گرکانی مطرح کرد؛

تقلب و خیانت در معاملات

خبرگزاری رسا ـ متولی حوزه علمیه مروی گفت: غش یکی از محرمات است و باید به آن توجه کرد و در هر مورد که استفاده شود در اصل گول زدن فرد است و حق الناس به شمار می‌آید.
آيت الله احمد محسني گرکاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله احمد محسنی گرکانی صبح امروز یک شنبه 16اسفندماه در کلاس اخلاق که در مسجد سیدعزیزالله برگزار شد با اشاره به غش در معاملات امروزه بین مردم اظهار داشت: غش به معنای واقعی خیانت کردن به دیگران در هر موردی است، در اصل یکی از محرمات به شمار می‌آید که امروزه شاهد آن در روابط مردم با یکدیگرهستیم.

 

متولی حوزه علمیه مروی ادامه داد: هرگاه دو شخص که به معامله با هم می‌پردازند از یک سو کسی که قصد گول زدن طرف دیگر را دارد جاهل به کار خود باشد و طرف دیگر نیز آگاه باشد و گول نخورد غش در معامله به وجود نمی‌آید، بنابراین در این شرایط نمی‌توان گفت غش در همه شرایط صدق می‌کند.

 

آیت الله محسنی گرکانی گفت: در معاملاتی که هر دو طرف نسبت به غش در معامله آگاهی لازم را نداشته باشند و ندانند که تقلبی در کار است غش در آن میسر نیست چون هر دو جاهل به موضوع هستند.

 

استاد اخلاق و عرفان با بیان روایتی از محمد بن مسلم که از امام صادق(ع) پرسش کردند اگر کسی چیزی بخرد که خوب و بد در آن مخلوط باشد آیا تقلبی صورت گرفته است تصریح کرد: امام صادق(ع) پاسخ دادند اگر باطن و ظاهر کار مشخص باشد مشکلی ندارد اما چنانچه در معامله‌ای قسمت خوب جنس فقط مورد مشاهده باشد و قسمت بد توسط خریدار دیده نشود این معامله باطل است چون فروشنده کالا در ارایه جنس تقلب کرده است.

 

وی در پایان افزود: غش یکی از محرمات است و باید به آن توجه کرد و در هر مورد که استفاده شود در اصل گول زدن فرد است و حق الناس به شمار می‌آید./9591/پ202/ص

 

 

ارسال نظرات