مهار نفس در پیروی از عقل، دین و ایمان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار امام جمعه موقت کاشان یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن در مسجد آیت الله رضوی با اشاره به تفسیر و ترجمه آیات اول تا چهارم سوره قیامت «لَا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ»، گفت: خداوند در ابتدای این سوره به قیامت و سپس به وجدان ‹‹نفس لوامه›› قسم می خورد.
وی با بیان این که موضوع نفس در آیه دوم سوره قیامت در تفاسیر جای بحث و مانور زیادی وجود دارد، گفت: در قرآن و روایات در رابطه با نفس به سه حالت نفس اماره، نفس لوامه و نفس مطمئنه اشاره شده است.
حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه نفس اماره آنقدر خواهش خود را تکرارمی کند تا انسان را وادار به گناه کند، ابراز کرد: نفس اماره انسان را به طرف معصیت می کشاند و گناه را برای انسان می آراید و زیور می دهد و او را به سقوط و تباهی هدایت می کند، اما مهار آن، پیروی انسان از سه عامل عقل و دین و ایمان است.
امام جمعه موقت کاشان به اشاره به یک نمونه از تکرار خواهش نفس اماره در سوره یوسف، گفت: هوسرانی زلیخا عاقبت سبب رسوایی او می شود و سرانجام خود او اقرار کرد که نفس من ‹‹اماره›› آنقدر پی گیر شد تا مرا به گناه کشانید.
وی ادامه داد: در نمونه دیگری در همین آیه، وقتی فرزندان حضرت یعقوب همراه با پیراهن خونی یوسف از صحرا نزد پدر برگشتند و به دروغ به پدر گفتند گرگ یوسف را دریده است، پدر در پاسخ آنها گفت نفس شما این بلا را بر سر شما آورده است.
حجت الاسلام اسلامی تبار یادآور شد: امیرمومنان می فرماید، نفس اماره نیرنگ کار است که با استفاده از تملق چاپلوسی می کند که عمل آن در مرحله اول مانند یک دوست مهربان است اما وقتی خدعه هایش کارگر شد و بر انسان مسلط شد، تسلط اش به انسان مانند یک دشمن است.
امام جمعه موقت کاشان با اشاره به این که خداوند در قرآن از پیروان نفس به عنوان گمراه ترین افراد نام برده است، افزود: خداوند چنین تعبیری را حتی در مورد شیطان هم به کار نبرده است و این در حالی است که در روایات نیز، دشمن ترین دشمن انسان، نفس انسان قلمداد شده است./1307/202/ب1