۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۳۲۱۱۱۱
نویسنده کودک و نوجوان و پژوهشگر حوزه علمیه تأکید کرد؛

ارتباط عاطفی والدین؛ حلقه مفقوده عصر فضای مجازی/ خوراک فکری کودکان دسته‌بندی شود

خبرگزاری رسا ـ شاعر و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که حذف فضای مجازی از زندگی کودکان راهکار مناسبی نیست، گفت: والدین باید برای جلوگیری از انحراف ارتباط عاطفی با فرزندان ایجاد کنند.
يحيي علوي فرد، شاعر حوزوي

سید یحیی علوی فرد، شاعر و پژوهشگر حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با اقتضائات کودکان برای استفاده از فضای مجازی، اظهار داشت: کودکان تخیل بسیار قوی دارند و این تخیل می تواند اگر کنترل نشود ضرر داشته باشد و اگر مدیریت بشود مفید خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه کودکان به خاطر داشتن تخیل به سمت بازی‌ها و فضاهای تخیلی می‌روند، افزود: بازی‌های کامپیوتری و انیمیشن فضایی است که اقتضای سن کودکی است و تخیل بالای کودکان را به خاطر جذابیت و استفاده از المان‌های تخیلی اقناع می‌کند.

 

علوی فرد با بیان این که ما باید مراقب باشیم و تخیل کودکان و این گرایش را در کودکان هدفمند بکنیم، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کنترل تخیل این است که از این تخیل در جاهای دیگر بهره ببریم و به سمت خواندن کتاب و بازی‌ای حقیقی و معما‌ها و چیستان ها ببریم و چه بسا منجر به کشف اختراعات و ابداعات هم بشود.

 

وی ادامه داد: راه دوم کنترل کودکان در فضای مجازی این است که اگر هم به سمت فضای مجازی رفتند ما باید با جهت دادن به استفاده صحیح از فضای مجازی را به کودکان اموزش دهیم زیرا فضای مجازی هم تماما منفی نیست و می شود با معرفی بازی های مفید به رشد فکری کودک کمک کنیم.

 

شاعر و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که منع کودکان از ورود به فضای مجازی در حقیقت پاک کردن صورت مسأله است، ابراز داشت: باید کودکان را به سمت فضاهای امن و بازی های مناسب با سن آنها هدایت کرد زیرا با مخالفت و منع اجباری فقط این مسأله به صورت موقتی پاک خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که بچه‌ها با نصیحت و پند کمتر پذیرش دارند، اظهار داشت: نهادهای آموزشی و تربیتی و همچنین صدا وسیما می توانند با تولید برنامه های محتوایی مانند انیمیشن و بازی های فکری نقش مؤثری در تربیت و هدایت و پرورش خلاقیت کودکان داشته باشند.


علوی فرد افزود: ما باید خوراک‌های فکری فرزندان خود را دسته بندی کنیم و برای هر گروه سنی محتوای خاص همان گروه را در اختیارش قرار دهیم و این کار باید توسط خانواده ها و مربیان انجام شود.

 

وی با بیان این که حذف فضای مجازی از زندگی کودکان راهکار مناسبی نیست، خاطرنشان کرد: بچه ها باید بنا به اقتضای سنی خود و با توجه به زمانه‌ای که در آن هستیم با فضای مجازی آشنا باشند ولی والدین می‌توانند با برقرار کردن ارتباط عاطفی با فرزندان از انحراف آنها جلوگیری کنند و طبیعتا فرزندان به برقراری ارتباط عاطفی با والدین بیشتر تمایل دارند و اکثرا به سبب خلأ این ارتباط به سمت فضاهای مجازی می‌روند./843/ت303/س

ارسال نظرات