۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۳۲۱۱۶۳
حجت الاسلام ارزانی در جمع اصحاب رسانه تشریح کرد؛

فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در سال 94

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تشریح برخی از فعالیت‌ها و دستاوردهای این دستگاه در سال 94، با اشاره به شعار نهضت قرآنی در استان اصفهان، گفت: عشق و علاقه و احترام ما نسبت به ارزش‌ها، آرمان‌ها، سرزمین و مبانی دینی لازم است اما باید در زمینه عمل هم فعالیت جدی داشته باشیم، در حوزه فرهنگ باید از ابزارهای غیر رقابتی پرهیز کرد تا به دستاوردهای مطلوب دست پیدا کنیم.
حجت الاسلام ارزاني، رييس دفتر تبليغات اسلامي اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به برخی سیاست‌ها و راهکارهای پیش رو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، گفت: بنده از اردیبهشت ماه به عنوان خادم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت استان اصفهان بودم، اولین چیزی که ما نیاز داشتیم این بود که بدانیم می خواهیم به کجا برویم.

 

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت‌هایی که صورت گرفته بود و ده عرصه‌ای که پیش روی ما بود، قرار شد از هنرمندان و نخبگان این ده عرصه طی سؤالاتی و بررسی‌هایی این ده عرصه را مورد بررسی قرار دادیم و تصمیم گرفتیم با استفاده از نظرات هنرمندان و اصحاب رسانه تا پایان خرداد چشم انداز این 10 عرصه را تدوین کنیم.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به ابعاد مختلف جنگ نرم، تصریح کرد: جنگ نرم بسیار زیرکانه و هوشمندانه انجام می‌شود و باید برنامه هایی که برای آن داریم نیز هوشمندانه باشد، باید بدانیم در این زمینه به کدام سمت و با چه برنامه‌ای می‌خواهیم پیش برویم، اگر ما اعتاد بر این داریم که تمدن تغییر پیدا کرده است باید تدین ما که در قالب‌های مختلف قرار می‌گیرد نیز نو شود، باید ببینیم این موضوع دغدغه ما بوده است یا نه، اگر این موضوع دغدغه ما باشد به بحث بسیار مهمی دست پیدا کرده‌ایم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: عشق شرط لازم هست ولی کافی نیست، عشق و علاقه و احترام ما نسبت به ارزش‌ها، آرمان‌ها، سرزمین و مبانی دینی لازم است اما باید در زمینه عمل هم فعالیت جدی داشته باشیم، در حوزه فرهنگ باید از ابزارهای غیر رقابتی پرهیز کرد تا به دستاوردهای مطلوب دست پیدا کنیم.

 

با تحریم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم

وی در ادامه افزود: با تحریم یک بخش نمی‌توان به نتیجه مطلوبی رسید، باید از ابزار رقابتی استفاده ببریم، با همان ابزاری که علیه ما تهاجم صورت می‌یگرد باید به مقابله با تهاجم فرهنگی پرداخت، در حوزه محصولات فرهنگی هنری و طبقه بندی آنها در بازار وجود ندارد و این یکی از دغدغه‌های ما است.

 

حجت الاسلام ارزانی زنجیره ارزش‌ها را مبحثی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: زنجیره ارزشی یک بحث بسیار مهمی است که تمام دستگاه‌ها رسانه ها و مردم باید نسبت به آن اهتمام داشته باشند تا بتوانیم به شرایط مطلوب برسیم، رهبر انقلاب نیز بر این زنجیره ارزشی نظری دقیق دارند، ما از زنجیره ارزشی غفلت کردیم و به همین دلیل به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، همه باید در این عرصه ورود پیدا کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: هدایت، حمایت و نظارت وظیفه اداره ارشاد است، ما از تصدی گری باید خارج بشیم، اداره ارشاد یک نهاد حاکمیتی است و وظیفه آن نباید تصدی گری باشد، اگر ما در کنار نهادهای مردمی و خصوصی قرار بگیریم به علت توان دولتی و حمایتی ما قطعا آن نهاد خصوصی نه تنها از حمایت ما بهره نمی‌برد بلکه از ما آسیب می‌بیند و بنده با تمام وجود به این موضوع قائل هستم.

 

کتاب فروشی‌ها با اخذ مجوز فعالیت از مالیات معاف می‌شوند

وی با اشاره به وظایف معاونت مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور معاون محترم وزیرو استقبال بسیار خوب دستگاه‌های مختلف و مردم با فروشی دو برابر سال گذشته، تأمین اعتبار برای خرید کتاب‌ها، بیش از 17هزار جلد کتاب برای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار کتابخانه‌ها و برخی نهادها قرار گرفت، کتاب باید سریع به دست خواننده برسد و نباید در انبارها بماند، امسال 56 کتاب فروشی پروانه فعالیت گرفتند که با اخذ این پروانه از مالیات معاف می شوند.

 

حجت الاسلام ارزانی از رتبه چهارم استان اصفهان در صدور مجوز نشر خبر داد و عنوان کرد: پایتخت شهر و روستای دوستدار کتاب در وزارت ارشاد پایه ریزی شد که شهر اصفهان جز 15 شهری بود که نامزد پایتخت کتاب شد، در میان روستاهای دوستدار کتاب نیز ده روستا انتخاب شد یکی از روستاهای شهرستان فریدن جزء ده روستای برتر قرار گرفت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به طراحی جدید برای جایزه کتاب سال در اصفهان، ابراز کرد: سابقا هرکتابی که مجوز نشر می‌گرفت مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و داوری می‌شد ولی از سال آینده تنها علاقمندان به حضور در داوری و ارزیابی جایزه کتاب سال در آن شرکت می‌کنند.

 

وی در ادامه به حوزه ادبیات، شعر و داستان اشاره کرد و افزود: بزرگداشت روز صائب تبریزی در دهم تیرماه، تأسیس مؤسسات تک منظوره و چند منظوره، حمایت از انجمن‌های داستان خوانی، برگزاری سلسله نشست‌های شعر آیینی، تمرکز زدایی از شهر اصفهان از اهداف ما بود که در شعر آیینی آن را عملی کردیم، حمایت‌ از فعالیت‌های آموزشی در قالب کارگاه‌های شعر و داستان از جمله فعالیت‌های اداره کل ارشاد استان اصفهان در حوزه ادبی و شعر است.

 

حجت الاسلام ارزانی ضمن تشکر از ادیان و اقلیت‌های دینی برای همکاری با اداره کل ارشاد استان اصفهان، تصریح کرد: مقابله با خشونت و افراطی گری موضوع همایش ادیان توحیدی امسال بود که به خوبی برگزار شد، همزیستی ادیان باید اعتلایی باشد و باید به دنبال رسیدن به اهداف مطلوب و مؤثر در این زمینه باشیم ، این موضوع در زمینه صنعت و هنر نیز می‌تواند برای ما تأثیر بسیار خوبی داشته باشد.

 

خانه مطبوعات در سال آینده با مدل جدیدی به کار خود ادامه می‌دهد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی خبرنگاران توسط اداره کل ارشاد استان اصفهان، بیان کرد: آموزش کارگاهی برای کانون‌های و برگزاری آزمون‌ها در این زمینه بنابر تصمیمات دولت تدبیر و امید در زمینه حمایت کیفی و کمی مؤسسات مردم نهاد برای رقابتی کردن فضای فعالیت آنها، نظارت بر فعالیت کانون‌ها و متذکر شدن به لزوم فعالیت به کانون‌هایی که فعالیت ضعیف دارند و یا غیر فعال هستند از دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان است.

 

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون روند فعالیت خانه مطبوعات اصفهان، اظهار کرد: طی جلساتی اصل اساسنامه خانه مطبوعات تصویب شد و پس از تأیید آن انتخاباتی در اوایل سال 95 انتخابات خانه مطبوعات برگزار خواهد شد، امیدواریم با مدل جدیدی که شکل می‌گیرد اتفاقات خوبی در خانه مطبوعات شکل بگیرد، همچنین در سال آینده تجلیل از پیشکسوتان خبر برای روز خبرنگار در دستور کار قرار دارد.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به شعار نهضت قرآنی در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: تلاش های بسیار خوبی در این زمینه شکل گرفت، در اصفهان 600 مرکز فعال قرآنی وجود دارد که 300 مرکز در اداره کل ارشاد پرونده دارند و مجمع خیرین قرآنی هم داریم که تا کنون 1800 مدیر و مربی در آن آموزش دیده‌اند، چند حرکت خوب قرآنی با تلاش های زیاد در اصفهان شکل گرفت که دهمین سال مدهامتان در اصفهان در همین راستا برگزار شد.

 

اصفهان بهترین میزبان مسابقات قرآنی مدهامتان بوده است

وی ادامه داد: استان های دیگری نیز خواستار برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان بودند که به بهترین شکل طی ده سال گذشته در اصفهان برگزار شد، شورای توسعه فرهنگ قرانی در اصفهان شکل نگرفته بود که ریاست آن به عهده امام جمعه محترم و دبیری آن بر عهده اداره کل ارشاد است که آن را تشکیل دادیم، کلید خوردن این شورا و حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت خوبی از این شورا کرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: آیت الله مظاهری چهره برتر در حوزه قرآنی و تفسیر قرآن در کشور مطرح شدند، همچنین از میان ده مؤسسه قرانی برتر کشور اصفهان دارای چهار مؤسسه برتر است، اتفاقات خوبی در حوزه قرآنی در استان اصفهان شکل گرفته و رخ داده است و در سال آینده نیز به قوت خود باقی خواهد بود.

 

حجت الاسلام ارزانی با بیان این‌که باید از ابزار فرهنگ برای اصلاح شرایط موجود به ویژه در موسیقی استفاده کرد، گفت: تلاش همه دستگاه‌ها به برگزاری کنسرت‌ها با مؤلفه‌های فاخر و مطلوب بوده است، برگزاری کنسرت‌ها فرآیند طولانی دارد که همه چیز کنسرت از شعر و موسیقی تا نوازنده‌ها در آن بررسی می شوند، در اصفهان تنها 3 سالن برای کنسرت وجود دارد که دو سالن آن فعال‌تر هستند، فضای موسیقی استان این روزها در هر دو سبک پاپ و اصیل بسیار معتدل است و ما معتقدیم هرکار در مجرای خود اگر صورت بگیرد نتیجه مطلوب خواهد داشت و جایگاه اصفهان در زمینه موسیقی در کشور بسیار عالی است.

 

وی با اشاره به رتبه دوم اصفهان در حوزه سینماها و تولید آثار سینمایی در کشور، عنوان کرد: هیچ استانی مانند اصفهان جشنواره فیلم فجر را اجرا نکرد، و تمام فیلم‌هایی که در تهران اکران شد در اصفهان نیز به نمایش درآمد، بعضی فیلم‌ها اصلا استقبال خوبی نداشت ولی برخی فیلم‌ها نیز بسیار با استقبال روبرو شد و برخی از آنها تا پنج بار اکران شدند، در سال 92 استان اصفهان 6 سینما داشت، سال 94 این تعداد به 20 سینما رسید و قطعا در سال 95 این موضوع با رشد روبرو خواهد شد./1304/202/ب2 

ارسال نظرات