مراسم نکوداشت سید جلال الدین میری آشتیانی برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، غلامرضا اعوانی رییس انجمن حکمت و فلسفه امروز 18 اسفند در مراسم نکوداشت سید جلال الدین میری آشتیانی که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: آشتیانی بیشترین همت خود را متوجه مشکلترین و تاریکترین دوران فلسفه اسلامی یعنی قرون هشتم تا دهم و پس از ملاصدرا تا دوران حاضر معطوف کرد.
وی با بیان این که آشتیانی بسیاری از ابهامات تاریخ فلسفه این دوران را به صورتی بیسابقه روشن کرد که از مهمترین آثار وی در این زمینه کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران در چهار جلد است، ادامه داد: آشتیانی حکیمی بود که تحصیح و احیای متون متاخر با وی آغاز شد .
رییس انجمن حکمت و فلسفه با بیان این نکته که آشتیانی به لحاظ آموزش نیز در سنت فلسفه و عرفانی، از صاحبنظران به شما میرفت، بیان داشت: تحلیلهای فلسفی و عرفانی نه تنها در کتبی مانند هستی از نظر فلسفه و عرفان و شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم دیده میشود؛ بلکه بسیاری از مقدمهها و حواشی وی بر متون عرفان و فلسفی گذشتگان خود حائز ارزش فراوان عرفانی و فلسفی است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: تلسط آشتیانی در فلسفه و عرفان به وی اجازه میداد مجهولات و معضلات کوچک و بزرگ دنیای فلسفه را به مدد استدلالهایی نو و قلمی روان برای علاقمندان روشن کند.
رییس انجمن حکمت و فلسفه با اشاره به اینکه رواج حکمت در دوران صفویه به دلیل وجود تشیع بود، بیان داشت: حتی یونانیان نیز در کتابهای خود نوشتهاند که حکمت در ایران ایجاد شد.
اعوانی درباره دیگر ویژگی های این حکیم گفت: سید جلال الدین میری آشتیانی در سال 1304 شمسی در آشتیان از توابع سلطان آباد اراک متولد شدند و پس از تحصیل مقدماتی علوم اسلامی در زادگاه خود، در سال 1323 به قم مهاجرت کرد و به تحصیل علوم عقلی و نقلی مشغول شد.
وی ادامه داد: آشتیانی دروس فقه و اصول را از محضر فقهای قم و نجف اشرف، آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی، سیدعبدالهادی شیرازی حجت و سید محمد تقی خوانساری درس فرا گرفتند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: وی سالیان متمادی در حوزههای علمیه به تدریس فلسفه و عرفان پرداخت و در سال 1338 به عنوان استاد فلسفه به عضویت دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شد و تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی را آغاز کرد./934/202/ب3