۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۳۲۱۳۴۸

همایش بزرگداشت آیت الله شهیدی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش یک روزه بزرگداشت آیت الله میرزا فتاح شهیدی از علمای برجسته منطقه آذربایجان در زادگاهش شهرستان بستان آباد برگزار شد.
آيت الله شهيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز امروز در همایش بزرگداشت آیت الله میرزا فتاح شهیدی از علمای برجسته منطقه آذربایجان اظهار داشت: نگاهی به تاریخ ایران به ویژ] منطقه آذربایجان نشان می دهد که مرجعیت دینی و علمای شیعه نقشی ماندگار در جریان‌ای مختلف سیاسی اجتماعی داشته اند.


وی با بیان این‌که آیت الله شهیدی یکی از مفاخر آذربایجان و نجف اشرف محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این عالم متأله و فرزانه جایگاهی مهم در توده‌های مختلف مردم داشته و در میان عموم مردم آذربایجان از مقبولیت خاصی برخوردار بوده است.


آیت الله آل‌هاشم با اشاره به جایگاه علمی و معنوی آیت الله شهیدی گفت: آن فقیه وارسته با فراگیری علوم دینی در نجف الشرف و پس از بازگشت به ایران با حضور در حوزه های علمیه منشاء خیر و برکات فراوان بوده است، شاگردان آن عالم نیز هر یک جزو عالی‌ترین فقهای زمان خود بودند.


امام جمعه موقت تبریز، مرجعیت، تقوا، علم همراه با عمل را از ویژگی های شخصیتی آیت الله شهیدی دانست و تصریح کرد: مرحوم آیت الله شهیدی با تالیف کتب مختلف علمی، فقهی و اصولی و تربیت شاگردان والا خدمات ارزنده ای به اسلام و تشیع داشته است که برگزاری این مراسم در نوع خود قابل تقدیر می باشد.


همچنین حجت الاسلام سید رضا رضوی، امام جمعه بستان آباد در سخنانی با بیان این‌که تجلیل از دانشمندان و مفاخر علمی و دینی سنتی رایج و حسنه در منطقه آذربایجان است، اظهار داشت: تکریم عالمان دین تکریم یک شخص نیست، بلکه بها دادن به علم و فضیلت و تقواست.


وی تکریم از بزرگانی چون آیت الله شهیدی را ضرورتی اجتماعی و فرهنگی در شرایط امروز جامعه دانست و افزود: افرادی مانند آیت الله شهیدی نماد دین‌داری مردم آذربایجان و چراغ راهنمای جامعه به ویژه نسل جوان هستند که بایستی با نیکی از ایشان یاد شود.


گفتنی است، آیت الله میرزا فتاح شهیدی در سال1302 قمری در روستای داش آتان از توابع شهرستان بستان آباد به دنیا آمد و در سال 1323 قمری به نجف هجرت کرد و نزدیک به 40 سال در آن شهر و از محضر آیات عظام همچون ابوالحسن اصفهانی بهره مند شد و از بعد بازگشت به تبریز به احیای حوزه علمیه آذربایجان همت گماشت.


آیت اله شهیدی سر انجام در سن 70 سالگی در تبریز دیده از جهان فرو بست و در قبرستان طوبی تبریز به خاک سپرده شد؛ از این فقیه فرزانه آثار گران سنگ و ارزشمندی از جمله شرحی بر رساله العداله، شرحی بر زیارت عاشورا، کشکول، تحقیق الدلایل و زادالتقوی به یادگار مانده است./935/پ202/ب3

ارسال نظرات