۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۳۲۱۳۵۴

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری ششمین نشست شورای راهبردی وقف و سلامت با حضور وزیر بهداشت، 2613 امامزاده کشور از فردا سیاهپوش عزای فاطمی (س) می شوند، 35 هکتار از اراضی موقوفه درفارس رفع تصرف شد، 100 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه حرم بی بی حکیمه (س) در گچساران نیاز است، بازدید نماینده ولی فقیه در گیلان از مراحل بازسازی حرم مطهر خواهرامام رشت از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه
به گزارش خبرگزاری رسا، در این نشست که با هدف پیگیری مصوبات جلسات قبلی وبررسی زمینه های  گسترش  سهم وقف و  موقوفات درمانی و رفع موانع در زمینه اجرای امینانه نیات واقفین حوزه سلامت برگزار می شود حجت الاسلام و المسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و اعضای شورا در خصوص وضعیت موقوفه های درمانی و برنامه های راهبردی سال 95 به بحث  و تبادل نظر خواهند پرداخت.


در این نشست که قائم مقام ،معاونین و مشاوران وزیر بهداشت و معاونان ومدیران سازمان اوقاف و امور خیریه هم حضور دارند گزارش مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در مورد نتیجه پیگیری طرح ملی 15 هکتاری واقع در بلوار ارتش برای ساخت بیمارستان ، ارایه خواهد شد.
 
گزارش مهندس عبدالرضا عابد قائم مقام سازمان اوقاف در خصوص پیش بینی ساختار وقف و سلامت در سازمان اوقاف و امور خیریه و انتخاب و معرفی یک نفر به عنوان متولی موقوفات حوزه سلامت از موضوعات مهمی است که در این نشست مشترک ارائه و مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
 
ارائه گزارش از سوی دکتردانش جعفری مشاور عالی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مورد تشکیل کارگروه وقف جمعی مصوبه پنجمین جلسه شورا و گزارش مدیرکل اوقاف و امور خیریه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان رضوی از روند همکاری و اقدامات صورت گرفته در استان و گزارش های کارگروه وقف ، پژوهش و سلامت دیگر موضوعات این نشست مشترک است .
 
ارائه گزارشی از روند بروز رسانی و کاربری موقوفات حوزه سلامت کشور نیز یکی دیگر از موضوعات این نشست بشمار می رود.
 
گزارش مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران در مورد نتیجه برگزاری جلسه مشترک به منظور معرفی زمین برای ساخت بیمارستان کودکان شرق تهران و اتخاذ تصمیم در مورد نتیجه بررسی رقبات موقوفه نظام مافی شهرری یکی دیگر از موضوعات این نشست خواهد بود .
 
 2613 امامزاده کشور از فردا سیاهپوش عزای فاطمی (س) می شوند
حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با عرض تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت دخت نبوت ، همسر ولایت و مادر امامت حضرت فاطمه (س) اظهارداشت : برای ششمین سال پیاپی سوگواره یاس نبوی با هدف ترویج فضائل و سیره فاطمی ، معرفی شخصیت حضرت زهرا (س) و اقامه عزای آن حضرت ، ترویج مبانی و مفاهیم خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) بعنوان منشور بصیرت در دفاع از ولایت و ترویج فرهنگ وقف براساس اجرای نیات واقفان خصرصا وقف برای حضرت زهرا (س) از 20 تا 24 اسفندماه در سراسر کشور برگزار می شود.

 

* تجمع هیات های عزاداری در صبح روز شهادت

وی با اشاره به برنامه های صبح روز شهادت حضرت زهرا (س) «سوم جمادی الثانی ، 23 اسفندماه» گفت: در صبح روز شهادت آن حضرت مراسم سوگواره یاس نبوی در قالب تجمع هیات های عزاداری از ساعت 9 صبح برگزار می شود.

 

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: در این مراسم علاوه بر مرثیه سرایی ، سخنرانی و عزاداری خطبه فدکیه و زیارتنامه حضرت زهرا (س) قرائت خواهد شد.

 

  35 هکتار از اراضی موقوفه درفارس رفع تصرف شد

مهرزاد بوستانی در همایش قانون و منابع طبیعی که به ‌مناسبت هفته منابع‌ طبیعی و آبخیزداری در شیراز برگزار شد، خاطرنشان کرد:حرکت‌های خوبی در دوسال اخیرانجام ومنجر به تعیین تکلیف بسیاری از پرونده‌ها و خلع ید متصرفان از اراضی منابع طبیعی شده است.

 

بوستانی با بیان اینکه در فارس 10 میلیون هکتار اراضی جنگلی و مرتعی وجود دارد، همبستگی و همدلی بین دستگاه‌های مختلف قضایی واجرایی را عاملی موثر در حفاظت از این اراضی دانست و افزود: اختلاف نظرهایی در خصوص اراضی درون محدوده و خارج از محدوده شهرها بین منابع طبیعی، راه و شهرسازی و اوقاف فارس وجود داشت که با توافق و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در سطح ملی و استانی، اختلاف ها کاهش و دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است.

 

وی با اشاره به وسعت اراضی وقفی و موقوفات در استان فارس، گفت: سال‌های قبل اختلاف نظرهای فراوانی بین منابع طبیعی و اوقاف بر سر اراضی منابع طبیعی فارس وجود داشت که برخی سودجویان با سوءاستفاده از خلاء قانونی ،اقدام به تصرف و تخریب این اراضی کردند.

 

بوستانی گفت: انعقاد تفاهم‌نامه‌ با اوقاف زمینه‌ای مناسب برای رفع اختلاف و از بین بردن زمینه سوءاستفاده و تصرف غیرقانونی این اراضی فراهم شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی فارس ، مساحت اراضی مورد اختلاف با اوقاف را 400 هزار هکتار عنوان و اضافه کرد: طی سال‌های اخیر این موضوع با تعامل بسیار مطلوب مسئولان اوقاف فارس بررسی و با کمک و همراهی دستگاه قضایی، حل شده است.

 

بوستانی گفت: براساس آراء صادره 35 هکتار از اراضی مورد اختلاف موقوفه تلقی و مابقی آن اراضی ملی و منابع طبیعی محسوب و اسناد و مدارک آن تنظیم شده است و امیدواریم با تداوم همین روند تعاملی شاهد از بین رفتن زمینه سوءاستفاده و تخریب و تصرف باشیم.

 

 100 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه حرم بی بی حکیمه (س) در گچساران نیاز است

بهمنی آزاد رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران استان کهگیلویه وبویراحمد در جمع خبرنگاران افزود: با فرارسیدن ایام نوروز حرم بی بی حکیمه(س) پذیرای زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور است.

وی بیان کرد: برای توسعه حرم بی بی حکیمه (س) در گچساران به 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد: با توجه به خیل عظیم گردشگران و زائران به حرم بی بی حکیمه(س) توسعه ساختمان این امام زاده امری مهم و ضروری است.

 

بهمنی آزاد عنوان کرد: توسعه حرم این امام زاده یکی از اولویت های اداره اوقاف گچساران است.

 

وی ادامه داد: حرم امام‌ زاده بی بی حکیمه (س) از امکانات مناسب و مطلوب محروم است.

 

بهمنی آزاد اضافه کرد: تاکنون سه فاز از طرح توسعه این امام زاده اجرا شده و چهارمین فاز آن نیز به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است.

 

بازدید نماینده ولی فقیه در گیلان از مراحل بازسازی حرم مطهر خواهر امام

آیت الله قربانی از مراحل مختلف پروژه توسعه حرم مطهر حضرت فاطمه اخری(س) و بازسازی مسجد بزرگ آستان مطهر بازدید بعمل آورد و ضمن اشنایی با مراحل مختلف تکمیل این پروژه بزرگ، رهنمودهایی ارائه کرد.

 

آیت الله قربانی در این بازدید با ابراز خرسندی از ساخت شبستان حرم مطهر، آن را مکان مناسبی برای عبادت مومنین به خصوص بانوان ارائه کرد.

 

وی همچنین اقدام اداره کل اوقاف استان گیلان برای ترمیم مقبره آیت الله لاکانی(ره) را مورد تحسین قرار داد و توصیه هایی در زمینه حفظ و رعایت حرمت علمای سلف بیان کرد .

 

نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه شهر رشت، توسعه صحن حرم مطهر را در راستای استفاده عمومی از فضای معنوی حرم بسیار ضروری دانستند .

 

آیت الله قربانی با تأکید بر بازسازی مناسب مسجد بزرگ آستان مطهر، خاطرنشان کرد باید تلاش شود تا بازسازی مسجد تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به اتمام برسد تا مومنین، مجاورین و نمازگزاران بتوانند از فضای معنوی آن نهایت استفاده را ببرند .

 

گفتنی است طی روزهای اخیر مطالبی از سوی یکی از امامان موقت جمعه پیرامون تعطیلی و بسته شدن درب ورودی مسجد بزرگ آستان مطهر در قالب خطبه های نماز جمعه بیان شده بود که اعتراض و بیانیه تعدادی از کارمندان اوقاف و امور خیریه استان را نیز در برداشت./1325/ن604/ی

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات