۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۳۲۱۵۰۳
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

چهارشنبه‌سوری خرافه است/ مسؤولان برای نماز جمعه رقیب درست نکنند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به حوادث ناگوار آیین چهارشنبه آخر سال، گفت: سنت چهارشنبه‌سوری خرافه بوده و باید این رسم نادرست که منجر به ترویج خرافات، مردم‌آزاری و ایجاد ضررهای مالی و جانی می‌شود، برچیده شود.
حجت الاسلام يعقوبي- نماز جمعه بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته مرکز استان خراسان شمالی که در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سوم جمادی‌الثانی، سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در سال یازدهم هجری قمری و در پیش بودن ایام فاطمیه دوم، این مناسبت را تسلیت گفت و افزود: باید سبک و سیره زندگی علوی و فاطمی بیش از پیش در جامعه اسلامی ما گسترش یافته و نهادینه شود.

 

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) بهترین و کامل‌ترین الگو برای زنان و مردان جامعه اسلامی هستند، اظهار کرد: این دو معصوم در زندگی خانوادگی و اجتماعی خود روحیه بسیجی داشتند به‌گونه‌ای که همواره از اصول و ارزش‌ها دفاع می‌کردند و خروجی این سبک و سیره نیز زندگی مطلوب و عالی اسلامی بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه یکی از نشان‌های موفقیت زندگی این دو امام بزرگوار، ساده‌زیست بودن آن‌ها است، ادامه داد: متأسفانه اکنون به دلیل کم‌توجهی به سبک و سیره علوی و فاطمی در جامعه می‌بینیم که گاهی اختلاف زن و مردم تنها بر روی یک پرده یا مبل ایجاد شده در حالی که اگر ساده‌زیست باشیم این مسائل پیش نمی‌آید.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تصریح کرد: اسلام و نظام دینی نمی‌خواهد مردم در زندگی ریاضت بکشند اما در عین حال باید از اسراف و ریخت‌وپاش‌ نیز جلوگیری شود.

 

به گفته وی اگر سبک و سیره علوی و فاطمی که همان سبک زندگی اسلامی مورد نظر رهبر معظم انقلاب است بیش از پیش در جامعه ما نهادینه و اجرایی شود بدون شک بسیاری از مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ما مرتفع می‌شود.

 

مردم سنت دیگری را جایگزین چهارشنبه‌سوری کنند

خطیب نماز جمعه بجنورد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام پایانی سال و اجرای آیین چهارشنبه‌سوری از سوی برخی مردم، اظهار کرد: بنده قسم می‌خوردم که سنت چهارشنبه‌سوری نه در قرآن و نه در روایات اسلامی، هیچ آدرس و نشانه‌ای ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توان بین این سنت خرافی و آموزه‌های اسلامی رابطه‌ای برقرار کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اینکه در شب چهارشنبه آخر سال عده‌ای مردم را بترسانند، ترقه بترکانند و از روی آتش بپرند چه معنا و نتیجه‌ای دارد؟ مردم باید با رها کردن این سنت خرافی، رسم حسنه دیگری را جایگزین آن کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه می‌بایست والدین فرزندان خود را نصیحت کرده و اجازه ندهند امسال نیز حوادث ناگوار و وقایع تلخ چهارشنبه آخر سال تکرار شود، خاطرنشان کرد: صداوسیما می‌بایست از الآن صحنه‌های ناگوار و سوختن افراد در چهارشنبه‌سوری سال‌های گذشته را به مردم نشان دهد تا افراد و خانواده‌ها آگاه شده و از این سنت و شیوه غلط دست بردارند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با تأکید بر ترویج سنت حسنه به جای برگزاری آیین و رسوم غلط چهارشنبه آخر سال تأکید کرد و افزود: سنت چهارشنبه‌سوری خرافه بوده و باید این رسم نادرست که منجر به ترویج خرافات، مردم‌آزاری و ایجاد ضررهای مالی و جانی می‌شود، برچیده شود.

 

شهدا سند حقانیت و مایه امنیت کشور و نظام اسلامی هستند

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این هفته بجنورد با گرامیداشت بیست و دوم اسفند، سالروز صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سال 1358 و روز بزرگداشت شهدا، از تشییع و تدفین پیکر مطهر چهار شهید گمنام و یک شهید شناسایی شده در استان هم‌زمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) خبر داد و از مردم استان خواست تا در مراسم استقبال، تشییع و تدفین پیکر مطهر این شهدا حضور پرشوری داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه شهدا پشتوانه‌های ثبات نظام و دوام ایران اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: شهدا مایه امنیت و سند حقانیت کشور و نظام اسلامی ما محسوب می‌شوند از این رو باید همیشه از این سرمایه‌های عزت و استقلال که نمایانگر قله‌های بلند ارزشی و چراغ راه زندگی ما هستند، یاد کرده و خاطره آن‌ها را گرامی داریم.

 

وی در ادامه با اشاره به بیست و ششم اسفندماه، سالگرد رحلت سید احمد خمینی، فرزند برومند و یادگار امام راحل در سال 1373، اظهار کرد: ایشان یار وفادار، محافظ و مشاور امام خمینی (ره) بود که پس از رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، با بیعت با رهبر معظم انقلاب نشان داد پیرو ولایت است در حالی که امروز این‌چنین آقازاده‌هایی کم داریم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی همه عمر شریف خود را وقف اسلام و انقلاب کرد، ادامه داد: وی به اسلام، امام و انقلاب عشق می‏ورزید و تا پایان عمر چون کوهی استوار در کنار اسلام و انقلاب باقی ماند.

 

راه‌اندازی جمعه‌بازار و اجرای برنامه‌های موازی، رقیب‌تراشی برای نماز جمعه است

امام جمعه بجنورد در بخش دیگری از سخنان خود، از برگزاری برنامه‌های موازی و هم‌زمان با نماز جمعه از سوی برخی از مسؤولان استان انتقاد کرد و اظهار کرد: نماز جمعه خیر بوده و نباید مردم را از این خیر عظیم بی‌نصیب ساخت.

 

وی با بیان اینکه قرآن هم انجام کارهای موازی با نماز جمعه را نهی کرده است، افزود: متأسفانه زمزمه‌هایی مبنی بر راه‌اندازی جمعه‌بازار در برخی از شهرهای استان به گوش می‌رسد که لازم است این‌گونه طرح‌ها لغو شوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه راه‌اندازی جمعه‌بازار و اجرای برنامه‌های موازی رقیب‌تراشی برای نماز جمعه است، ادامه داد: در کشور مالزی با وجود اینکه غالب جمعیت آن‌ها اهل سنت هستند، مسؤولان این کشور برای افرادی که در زمان برگزاری نماز جمعه به کار دیگری می‌پردازند مجازات تعیین کرده‌اند و مسؤولان کشور ما نیز می‌بایست از مسؤولان مالزیایی یاد گرفته و برای تقویت جایگاه نماز جمعه فعالیت کنند.

 

وی با بیان اینکه نباید برای نماز جمعه رقیب درست شود، اظهار کرد: آموزش و پرورش نیز کلاس‌های آموزش ضمن خدمت خود را به روز جمعه موکول کرده در حالی که باید این‌گونه کلاس‌ها و یا بازارهای ویژه در سایر روزهای هفته برگزار شوند تا مانع از حضور نمازگزاران در نمازهای جمعه نشوند./9314/201/ب3

ارسال نظرات