۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۳۲۱۵۶۶
حجت الاسلام پناهیان:

انسان باید ظرفیت برد و باخت داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هابیل ظرفیت مسابقه را داشت، ولی قابیل ظرفیت باختن نداشت، گفت: در سال 88 برخی ظرفیت باختن نداشتند؛ انسان باید ظرفیت برد و باخت داشته باشد.
بيت رهبري بيت رهبري حجت الاسلام پناهيان
بيت رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه جمعه در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیت ایشان برگزار شد، گفت: خیلی خوب است انسان با کنجکاوی قرآن را مطالعه و با عینک خدا نگاه کند.


وی افزود: یکی از سوره‌های قرآن که سفارش شده هرشب قرائت کنیم، سوره واقعه است و یکی از نکات تربیتی در این سوره این است که در روز قیامت مردم به دو دستۀ خوب و بد تقسیم نمی‌شوند، بلکه به سه دسته تقسیم می‌شوید؛ «کنتم ازواج ثلاثه»، اصحاب الیمین، یعنی خوب‌ها که سعادتمندند، «اصحاب الشمال»، یعنی بدها که شومی و پستی وجودشان را فراگرفته و گروه سوم «و السابقون السابقون اولائک المقربون»، کسانی که از همه سبقت می‌گیرند و جلو می‌روند.

 

حجت الاسلام پناهاین ادامه اد: خداوند می‌فرماید تعداد این افراد زیاد نیستند، انگار وقتی خدا به این گروه می‌رسید، اصحاب یمین به فراموشی سپرده می‌شوند. می‌فرماید؛ اینها گروه مقربین هستند.

 

وی با اشاره به آیات قرآن در این رابطه، تصریح کرد: خداوند متعال می فرماید؛ من شما را برای مسابقه آفریده‌ام: «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»، ما را برای مسابقه آفریده‌اند، اصحاب یمین از مسابقه خارج نشده‌اند، ولی مسابقه را برنده نشده‌اند. اگر دعای جوانان در این جلسه این نباشد که ما بهترین گریه کن حضرت زهرا(س) باشیم، اشتباه کرده‌ایم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما باید ذهنیت مسابقه پیدا کنیم، اظهار کرد: ما برای چه به مسجد می رویم، چرا درس می‌خوانیم، متأسفانه در آموزش و پرورش یک دین انفعالی به جوانان معرفی می‌شود، آیا در آموزش و پرورش ذهنیت مسابقه به ما آموخته می‌شود، ممکن است ذهنیت درستی نداشتند و در آموزش و پرورش «خطا در مقررات راهنمایی» را به ما آموزش داده باشند، ولی دین مانند این نیست، دین یک مسابقه است، روایت داریم دین مانند مسابقه است.

 

وی افزود: زن و شوهر در خانه مسابقه می دهند تا معلوم شود چه فردی در دین‌داری پیروز می‌شود، دین مانند رعایت کردن مقررات راهنمایی و رانندگی نیست. انتظاری در مسابقه این است که انسان آن را ببرد.


حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه ما را به مسابقه دعوت کرده‌اند، تاکید کرد: نه به دین‌داری حداقلی. طبیعی است که افراد کمی هستند که پیروز می‌شوند. خدا در قرآن از ما سرعت و سبقت می‌خواهد؛ «سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ»، «سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ». ما همه در این مسابقه هستیم و گزارش آن را به امام زمان(ع) می‌دهند.


وی ادامه داد: ما باید در دعاهای خود بگوییم می‌خواهم بهترین باشم، این حالت در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها بود، جامانده‌ها هلاک می‌شدند، الان هم خیلی از جوانان را می‌بینیم که وقتی یک شهید مدافع حرم را می‌آوردند، هلاک می‌شوند، ولی برخی که اینگونه نیستنند، خوب نیست به روضه حضرت زهرا(س) بیایم و گریه کنیم که حضرت به ما عنایت کند، اما کاری نکنیم و همتی نداشته باشیم.


استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دین را باید همان‌طور که هست به فرزندانمان نشان دهیم، ابراز داشت: اگر خوب بودن را بدون مسابقه نشان دهیم، دین را حداقلی نشان دادیم، مسابقه ذاتی زندگی است، کسی که مسابقه را نبرد از اصحاب یمین می‌شودف اگر انسان اهل مسابقه نباشد، ولی آدم خوبی باشد، اصحاب یمین خواهد بود.


وی افزود: اگر ما مسابقه ندادیم و اهل جلو زدن نباشیم و شهادت‌طلبی حداقل درخواست ما نباشد، آیا در مسائل دنیوی مسابقه می‌دهیم، اگر تصور کنیم انسان در مسائل دنیوی مسابقه دهد، غربی‌ها را می‌بینیم که برای مسائل دنیوی مسابقه می‌دهند و از جنایت‌کاران و وحشی‌ها حمایت می‌کنند.


استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شهید ابراهیم هادی در ورزش کشتی قهرمان بود، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌هایش مروت و جوان‌مردی بود، در هنگام مسابقه، بررسی می‌کرد اگر حریف یک نقطۀ ضعفی داشت (و مثلا ضرب دیده بود) به نقطۀ ضعف حریفش حمله نمی‌کرد، مردانه مبارزه می‌کرد، ما اگر اهل مسابقه در مروت نباشیم، در مسابقه به نقطۀ ضعف حریف حمله خواهیم کرد.

 

وی ادامه داد: اگر در مملکت ما فرهنگ دینداری «السابقون السابقون» فراگیر شود، یک عده‌ای بیمارگونه علیه تندرویی که می‌خواهد مسابقه را ببرد(مثل شهید ابراهیم هادی) حرف نمی‌زنندف لازم نیست تمام جامعه «السابقون» باشند، ولی جامعه‌ای سعادتمند خواهد شد، که السابقون را بشناسد و به آنان احترام بگذارد.


حجت الاسلام پناهیان در ادامه سخنان خود، گفت: جامعۀ ما سعادتمند خواهد شد، زیرا به شهدا احترام می‌گذارد. دلیل دعای امام(ره) برای اینکه سفرۀ شهادت از جامعه جمع نشود، نیاز جامعه به السابقون است. «سابقون» قله‌های خوبی را فتح می‌کنند و زیبایی‌اش را به همه نشان می‌دهند.


وی افزود: ما باید ظرفیت برد و باخت باید داشته باشیم، زیرا دنیا عرصۀ مسابقه است. از مهد کودک باید ظرفیت باخت را در بچه‌ها ایجاد کرد.


برخی در سال 88 ظرفیت برد و باخت نداشتند
استاد حوه و دانشگاه با بیان اینکه هابیل ظرفیت مسابقه را داشت، ولی قابیل ظرفیت باختن نداشت و برادر خودش را کشت، گفت: اگر امام زمان(عج) آمدند و دوست تو را انتخاب کردند و تو را انتخاب نکردند، نبازی، مثل قابیل نباشی، در سال 88 دیدید برخی ظرفیت باختن نداشتند، انسان باید ظرفیت برد و باخت داشته باشد.

 

وی ادامه داد: بنده برای کسانی که ظرفیت برد و باخت ندارند، این اصطلاح  را پیشنهاد می‌دهم. برخی قابیل مسلک هستند. در خارج برخی فرقه‌ها شیطان‌پرستند و در داخل کشور برخی به دنبال قابیل‌پرستی هستند.


استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان فاطمۀ زهرا(س)، گفت: حضرت فرمودند؛ چرا با علی این‌گونه رفتار می‌کنید، علی به شما سخت نمی‌گیرد. نترسید، علی از دنیای شما چیزی برنمی‌دارد، علی به خودش گرسنگی می‌دهد، و به شما گرسنگی نمی‌دهد، بلکه شما را سیراب خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: لحظه ای که علی(ع) از مسجد به خانه برگشت، گفت: «اگر عمویم، حمزه و برادرم ،جعفر بود، این‌گونه نمی‌شد.» در جای دیگری  فرمودند: «اگر 40 یار داشتم اینگونه نمی‌شد» مدینه السابقون السابقون کم داشت. /811/202/ب1

ارسال نظرات