۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۳۲۲۱۰۱
چند خبر فرهنگی از عراق؛

انتشار کتاب «فضیلت‌های سوره‌های قرآن» و افتتاح مرکز قرآنی الزهراء در بصره

خبرگزاری رسا ـ انتشار کتاب «فضلیت های سوره های قرآنی»، افتتاح مرکز قرآنی الزهراء در بصره و برگزاری محفل قرآنی در حرم امام علی(ع) از مهمترین خبرهای فرهنگی در عراق بود.
کتاب فضيلت هاي سوره هاي قرآن در عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب عربی «فضائل السور القرآنیة»(فضیلت‌های سوره‌های قرآن) به همت شعبه پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی وابسته به دارالقرآن آستان مقدس حسینی در عراق چاپ و منتشر شد.

 

سید‌مرتضی جمال‌الدین، مسئول شعبه پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع) در این باره گفت: انتشار این کتاب انگیزه‌ای برای مؤمنان می‌شود تا به حفظ و نشر فرهنگ قرآن کریم مباردت ورزند و موضوع «نشر فرهنگ قرآنی» شعار اصلی تمامی محافل قرآنی قرار بگیرد.

 

وی افزود: این کتاب در 75 صفحه در اندازه کوچک(جیبی) است که شامل روایت‌های بسیاری درباره فضیلت‌های سوره‌های قرآن کریم است. 

 

گفتنی است، شعبه پژوهش‌ها و مطالعات قرآنی وابسته به دارالقرآن آستان مقدس حسینی، هفته گذشته چاپ نخست کتاب «تفسیر سوره فاتحه» نوشته علامه سید فاضل الجابری را منتشر کرد.

 

مرکز قرآنی «الزهراء(س)» در بصره افتتاح شد

 

به مناسبت افتتاح مرکز قرآنی «الزهراء(س)» در شهرستان الدیر در استان بصره، محفلی قرآنی با حمایت انجمن قرآنیان استان بصره در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد.

 

این محفل قرآنی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم از سوی «حیدر محسن العسلی»، از قاریان عراقی آغاز شد و پس از آن، «علی راضی شاهد»، مدیر منتخب مرکز قرآنی «الزهراء(س)، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، گزارشی از برنامه‌های کاری این مرکز ارائه داد و پس از آن «شیخ ابوعلی المنصوری»، مربی قرآنی و حافظ کل قرآن سخنرانی کرد.

 

در ادامه، «شیخ عدنان الصالحی» مدیر انجمن قرآنیان بصره در این محفل سخنرانی کرد و پس از آن، عمار سالم الحلی، احمد جاسم الحلفی، حسنین الجزائری و حسین الحسنی از قاریان عراقی، آیاتی از قرآن را تلاوت کردند و در پایان مراسم، تقدیرنامه‌هایی به انجمن قرآنیان بصره و مؤسسه‌های وابسته به آن و قاریان حاضر در این محفل اهدا شد.


«حنانه خلفی» در محفل قرآنی حرم امام علی(ع)

 

دارالقرآن آستان مقدس علوی، محفلی قرآنی با حضور «حنانه خلفی»، حافظ نابغه 9 ساله قرآن کشورمان در صحن حرم مطهر امام علی(ع) در نجف اشرف برگزار کرد.

 

این محفل قرآنی در چارچوب فعالیت‌های چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآنی «سعید بن جبیر» برگزار شد؛ این جشنواره 18 تا 20 اسفندماه در استان «واسط» عراق و با نظارت عتبات مقدسه عراق و با همکاری انجمن قرآنیان این استان برگزار شد.

 

این محفل قرآنی که در صحن حرم مطهر امام علی(ع) برگزار شد، با تلاوت «عبدالله منعم السیلاوی»، یکی از قاریان نجف اشرف آغاز شد و سپس «سید محمدرضا محمدی»،‌ قاری و مؤذن آستان مقدس حضرت معصومه(س) آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کرد.

 

در ادامه این برنامه، حنانه خلفی از جمهوری اسلامی ایران و خردسال‌ترین دختر حافظ قرآن حضور پیدا کرد که تسلط و مهارت کامل وی بر حفظ آیات مبارک قرآن شگفتی حضار را برانگیخت.

 

در پایان این محفل قرآنی نیز گروه تواشیح «الزهراء» از استان واسط عراق، تواشیحی به مناسبت سالگرد شهادت حضرت فاطمه(س) و با مشارکت «الحاج محمدعلی الخیاط»، مسؤول فرقه «الغدیر» اجرا کرد.

 

گفتنی است، چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآنی «سعید بن جبیر»، 18 تا 20 اسفندماه سال جاری با حضور قاریان و حافظان و شخصیت‌های قرآنی از 20 کشور جهان در شهر «کوت»، مرکز استان واسط عراق برگزار شد و برنامه‌‌های این جشنواره در قالب محافل قرآنی در عتبات مقدسه کربلا، نجف و کاظمین ادامه یافت./980/ب904/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات