۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۳۲۲۱۵۸
حجت الاسلام رفیعی:

مشکلات جامعه از بی ادبی ها سرچشمه می گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: مواضع حفظ ادب در برابر خداوند به سه بخش ادب در افکار، ادب در گفتار و ادب در رفتار خلاصه می شود.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ناصر رفیعی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در سخنرانی صبح امروز در مسجد امیرالمؤمنین اصفهان، با اشاره به رفتار حضرت زهرا (س) در زمان حیاتشان، گفت: ایشان حق ادب را در برابر خداوند، پیامبر (ص) و امام معصوم (ع) ادا کردند.


وی مؤدب بودن را یکی از ویژگی های بارز حضرت زهرا (س) برشمرد و افزود: ادب حضرت زهرا (س) در برابر خداوند، پیامبر (ص) و همسر خود به عنوان امام معصوم (ع)، مثال زدنی است و ما به عنوان شیعه، موظف هستیم ایشان را الگوی زندگی خود قرار دهیم.


حجت الاسلام رفیعی ادب در برابر خداوند را به سه بخش، ادب فکری، ادب گفتاری و ادب رفتاری تقسیم بندی کرد و گفت: ادب فکری یعنی در هر شرایطی نسبت به خداوند حُسن ظنّ داشته باشیم و در هنگام مواجهه با مشکلات جزع و فزع نکنیم، ادب گفتاری یعنی این که عظمت خداوند را در هنگام راز و نیاز با او فراموش نکنیم و ادب در رفتار یعنی در برابر اوامر و نواهی خداوند فرمان پذیر باشیم.


کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا اذعان کرد: طبق آیه صد و پنجاه و هفتم سوره اعراف که می فرماید «... فَالَذّینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی اُنزِلَ مَعَهُ اُولائِکَ هُمُ المُفلِحُونَ» خداوند بعد از برشمردن ده صفت از صفات پیامبر (ص)، ادب در برابر ایشان را این گونه بیان می کند، اولاً باید او را به عنوان پیامبر (ص) بپذیرید، ثانیاً باید به ایشان احترام بگذارید، ثالثاً باید تحت هر شرایطی او را یاری کنید و رابعاً از نوری که همراه پیامبر (ص) است و برخی آن نور را وجود با برکت قرآن می دانند، باید تبعیت کنید.


وی با انتقاد از سخنان خلیفه دوم در لحظات پایانی عمر پیامبر (ص) بیان کرد: طبق آیات سوم و چهارم سوره نجم که می فرماید «وَ ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی، اِن هُوَ اِلّا وَحیٌ یُوحی»، پیامبر (ص) هرگز بر اساس هوا و هوس صحبت نمی کردند و اگر خلیفه دوم سخنان پایانی پیامبر (ص) را حذیان می داند، به خاطر بی ایمانی او به پیامبر (ص)، به عنوان رسول خداوند است.


حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: سوراخ کردن کشتی یا فرو کردن به یکباره کشتی در آب تفاوتی ندارد، چرا که هر دو عمل نهایتاً منجر به غرق شدن کشتی می شود، پس بین کسی که یک آیه از قرآن را به چالش بکشد و در مقابل آن موضع گیری کند، با کسی که کل قرآن را قبول ندارد، هیچ تفاوتی وجود ندارد.


استاد و پژوهشگر حوزه علمیه افزود: بسیاری از آیات قرآن تعیین کننده نوع رفتار انسان با دیگران است، مثلاً نوع صحبت کردن با پدر و مادر باید متواضعانه و کریمانه باشد یا برای هدایت دیگران باید از سخن نرم یا قول لَیِّن استفاده کنیم و یا برای قانع کردن دیگران باید از سخنان استدلالی یا به تعبیر قرآن از قول سدید بهره بگیریم. 


وی در پایان ابراز کرد: بسیاری از مشکلاتی که جامعه با آن روبرو شده و افراد زیادی را رنجیده خاطر می کند، به خاطر عدم وجود ادب مناسب در برخورد افراد با یکدیگر است./867/202/ب1

ارسال نظرات