۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۳۲۲۲۵۰
استاد حوزه علمیه خراسان:

تعصب بیجا نشانه بی عقلی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در بیان تعصب بیجا گفت: تعصب بیجا نشانه بی عقلی است و کسی که عصبیت بیجا داشته باشد هرگز داخل بهشت الهی نمی شود.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، در باب تعصب ابراز کرد: تعصب، پافشاری و اصرار در هر مطلب بوده که گاهی به حق یعنی تعصب بجا و گاهی غیر حق یعنی تعصب بیجاست.

 

وی در ادامه افزود: تعصب بیجا از حیث زمان دو نوع بوده، تعصب جاهلیت اولی(قبل از اسلام) و تعصب جاهلیت اخری (تعصب بعد از اسلام)؛ تعصب های جاهلیت آخرالزمان  از نوع جاهلیت مدرنیته یا جاهلیت اخری است.

 

حجت الاسلام ضیایی با بیان این که جاهلیت اخری به مراتب خطرناک تر و بیجاتر از جاهلیت اولی است، تصریح کرد: امروزه آمریکا و کشورهای غربی، مدام دم از مردم و دموکراسی می زنند وقتی مردم یمن که خواهان حاکم خبیثشان نیستند آمریکا از حاکم غیر قانونی انان حمایت و در کشتار مردم به عربستان کمک می کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه اضافه کرد: مردم سوریه با این که حاکم خود را می خواهند باز هم آنان را نادیده گرفته و به جنگ در سوریه کمک می کند، همه اینها ناشی از تعصب بیجا و اصرار بر خواسته باطل و نابجا است.

 

تعصب برای احقاق حق بجاست
وی تعصب را برای احقاق حق بجا دانست و خاطرنشان کرد: کسی که عصبیت بیجا داشته باشد هرگز داخل بهشت الهی نمی شود و افرادی که عصبیت عاقلانه و به حق داشته باشند داخل بهشت الهی می شوند.

 

حجت الاسلام ضیایی تشریح کرد: حمزه، عموی پیامبر (ص) وقتی مشاهده کرد یک نفر از روی عصبیت به پیامبر(ص) جسارت کرده، غیرتی (عصبیت عقلایی) شد، از این رو گفت به کوری چشم مشرکین مکه مسلمان می شوم و از حریم نبوی دفاع می کنم؛ وی تا پای شهادت همراه پیغمبر (ص) بود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که انسان باید خوبها را شناخته و به آنان حسن ظن داشته باشد تأکید کرد: حسن ظن سبب می‌شود تا قلب و فکر و دین سالم بماند.

 

وی حراست از شر کفار حربی، منافق محارب، مشرک به شرک جلی و مفسد فی الارض را عاقلانه دانست و خاطرنشان کرد: دشمن با نفوذ فرهنگی و با خرید خواص جامعه جای سوءظن به دشمن و حسن ظن به مؤمن را عوض کرده و باعث می شود که مردم سخن ولایی را از غیر ولایی تشخیص ندهند.

 

حجت‌الاسلام ضیایی تبیین کرد: دشمن با شبیخون و کودتای فرهنگی به صورت مرموزانه سبب می شود که به خدا، چهارده معصوم (ع) و انسانهای مؤمن بدگمان شده به جای این که به دشمن و شیطان بدگمان شویم./861/202/ب2

ارسال نظرات