۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۳۲۲۵۴۴
در برنامه دیدار سیما مطرح شد؛

تأسیس حوزه علمیه نیمه وقت جهت آشنایی همه افراد با معارف اسلامی

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به تأسیس حوزه‌های علمیه مختلف در تهران گفت: یک شبکه حوزه علمیه نیمه وقت برای کسانی که علاقه‌مند هستند علوم حوزوی را یاد بگیرند و با معارف اسلامی آشنا شوند، راه‌اندازی شد که در آن شرایط سنی و مدرک لحاظ نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين علي اکبر رشاد، رييس شوراي استاني حوزه علميه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در برنامه دیدار شبکه قرآن سیما با موضوع گفت‌وگو با علما و شخصیت‌های قرآنی و معارفی کشور که همه روزه ساعت 20 در ایام نوروز پخش می‌شود با اشاره به نقش دعای والدین و رضایت آنها در سرنوشت انسان اظهار داشت: در خانواده ما روابط عاطفی و صمیمیت همیشه وجود داشته است و بنده تمام موفقیت‌های زندگی‌ام را مرهون دعا و رضایت والدین می‌دانم و همسر و فرزندانم نیز همیشه یار و همراه من بوده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به تأسیس حوزه‌های علمیه مختلف در تهران اظهار داشت: چهار حوزه علمیه برای برادران و خواهران در تهران راه‌اندازی کردیم و همچنین عصرها یک شبکه حوزه علمیه نیمه وقت برای کسانی که علاقه‌مند هستند علوم حوزوی را یاد بگیرند و با معارف اسلامی آشنا شوند، راه‌اندازی شد.

 

وی ابراز داشت: در زندگی هر انسان به‌ویژه طلاب، تهذیب اخلاق نقش مهمی دارد و حتی از تحصیل علم نیز مهمتر است، بنابراین تأسیس حوزه علمیه نیمه وقت نیز بر همین اساس بوده است که در آن شرایط سنی و مدرک لحاظ نمی‌شود و فقط قصد آشنایی با معارف دینی است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به فعالیت‌های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و آثار قرآنی‌ اشاره و خاطرنشان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه یک دستگاه علمی و فکری است که دغدغه‌ حرکت‌های نو و جدید در قلمرو معارف اسلامی را دارد و در همین راستا اثر ارزشمند دانش‌نامه امام علی(ع) و دانش‌نامه فاطمی(س) را تدوین کرده است.

 

وی افزود: اثر ارزشمند و تأثیر گذار دانش‌نامه امام علی(ع) با معرفی امیرمؤمنان(ع) و تعالیم آن بزرگوار در تاریخ کم‌نظیر است که با همکاری بیش از 120 نفر و با 110 مدخل اصلی و در قالب 12 جلد و دانش‌نامه فاطمی(س) در قالب 6 جلد تدوین شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد به دانش‌نامه‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: مجموعه دانش‌نامه‌های قرآن شناسی که حدود 40 جلد خواهد شد، شامل دوره‌های مختلف است که دوره اول آن درباره تاریخ، تفسیر موضوعی و تخصصی و مسائلی مربوط به قرآن تمام شده و تا سال آینده منتشر خواهد شد.

 

وی یادآور شد: بنای دانش‌نامه‌های قرآنی بر این است که پژوهشگران دارای سطوح عالی حوزوی و آشنا با علوم دانشگاهی، علوم انسانی را از قرآن استنباط کنند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ابداع «نظریه ابتناء» در علوم انسانی اشاره و تأکید کرد: در این نظریه به جای نقد و طرد نظریه‌های مختلف، نوعی روش مطمئن و درست به عنوان یک مدل طراحی شده و با مجموعه نقد‌ها و دفاع‌ها در قالب کتاب منتشر شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت نظم و تفکر در پیشرفت تحصیلی یاد‌آور شد: التزام به نظم، عشق و شیفتگی به فعالیت و در نهایت تفکر و اندیشیدن در مسائل بیش از مطالعه به انسان در پیشرفت تحصیلی کمک می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در پایان با اشاره به مجاهدت‌های امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و رشادت شهدای انقلاب اسلامی یادآور شد: پژوهشگران و اندیشمندان برای تحول در عرصه‌های مختلف باید تولید علم داشته باشند و افزون بر مطالعه و آشنایی با نظرات دیگران، مولد باشند، نه مقلد./908/پ201/ی

ارسال نظرات