۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۳۲۲۹۷۲
همزمان با فرارسیدن روز طبیعت تبیین شد؛

حکم شرعی استفاده از خودروهای آلاینده

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به‌حکم استفاده از خودروهای آلاینده در احکام شرعی گفت: اگر خودرویی که مورداستفاده قرار می‌گیرد بسیار آلاینده است ازنظر شرعی استفاده از آن جایز نیست.
خودرو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمود اکبری، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در آستان حضرت معصومه (س) گفت: به‌طورکلی آلوده کردن هوای صافی که خداوند برای تنفس افراد، گیاهان و حیوانات قرار داده کار شایسته‌ای نیست.


وی افزود: اما از نظر شرعی اگر واقعاً آلایندگی یک خودرو بیش‌ازحد مجاز بوده که قانونا ممنوع است استفاده از آن اشکال دارد.


استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته حتی اگر قانون هم منع کرده باشد ولی صاحب خودرو تشخیص دهد که آلایندگی خودرو ضرر زیادی به دیگران می‌زند و واقعاً برای سلامت دیگران مضر است بازهم استفاده از این خودرو جایز نیست.


حجت‌الاسلام اکبری با اشاره به در پیش بودن 13 فروردین‌ماه و روز طبیعت ادامه داد: با توجه به آن‌که بیشتر مردم در این روز در فضای باز و محیط‌زیست حضور پیدا می‌کنند بهتر است از ریختن مواد آلوده که زندگی حیوانات و جانوران را به خطر می‌اندازد دوری کنند زیرا آزار رساندن به دیگران چه انسان و چه حیوان در دستورات دینی جایز نیست.


وی با تأکید بر این‌که بهتر است مردم هنگام بیرون آمدن از فضای سبز زباله و پسماندهای خود را جمع‌آوری کنند، تصریح کرد: در نظام اسلامی چون نگرش انسان به جهان هستی یک نگرش توحیدی است و فقط به دنبال سو استفاده از محیط نیست سعی می‌کند در کنار برداشت از محیط به فکر آباد کردن محیط زندگی خود نیز باشند بر همین اساس تخریب محیط‌زیست حرام است.


استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: با توجه به این‌که در روزهای پایانی تعطیلات سال نو هستیم بهتر است مردم در هنگام برگشت و در مسیر رفت آمد مقررات و اخلاق را رعایت کنند تا در هنگام بازگشت دچار مشکل نشوند.


حجت‌الاسلام اکبری یادآور شد: بهتر است برای این‌که از تعطیلات سال نو خاطره خوبی داشته باشیم در روزهای آخر تعطیلی با رعایت اخلاق و شئون اسلامی در مسیر سفر به تحقق این موضوع کمک کنیم و اگر در طول سفر مشکلی پیش آمد بهتر است با رعایت سعه‌صدر و گذشت از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنیم./968/پ202/س

ارسال نظرات