۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۳۲۳۰۲۵
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

اجرای سنت‌های دینی عید نوروز در طول سال ادامه داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غیاثی کرمانی بابیان این‌که صله‌رحم، دیدوبازدید و هدیه دادن از حسنات آغاز سال جدید ایرانیان است، گفت: اجرای سنت‌های دینی عید نوروز باید در طول سال نیز ادامه داشته باشد.
سيد محمدرضا غياثي کرماني

حجت‌الاسلام سید محمدرضا غیاثی کرمانی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،بابیان این‌که عید نوروز، عید باستانی است و انجام آن فی‌نفسه اشکالی ندارد، گفت: در عید نوروز و آغاز سال جدید یک سری سنت‌هایی وجود دارد که مردم با پایبندی به این سنت‌ها برخی از خوبی‌ها همچون نظافت، دیدوبازدید و شادی را رواج می‌دهند.

 

وی افزود: یک سری خرافات نیز در مراسمات عید وجود دارد که اگر بتوانیم عید را از این خرافات پاکسازی کنیم بسیار خوب است و می‌تواند ما را در اجرایی شدن آموزه‌های دینی کمک کند.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که صله‌رحم، دید و بازدید و هدیه دادن از حسنات آغاز سال جدید ایرانیان است، اظهار داشت: دین منافاتی با نوروز ندارد، بلکه سنت‌های آن را نیز تأیید می‌کند و همین دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» مؤید همین معنا است.

 

حجت‌الاسلام غیاثی کرمانی با اشاره به این‌که دین از عید در راه اجرای آموزه‌هایی همچون تعمیق دوستی‌ها، پیوندها، ارتباطات، زیبایی‌ها و شادی‌ها استفاده می‌کند، ادامه داد: مردم باید سنت‌های عید نوروز را در زندگی پیاده کرده و در طول سال به صورت مستمر انجام دهند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود انفاق و کمک به نیازمندان را امری ضروری دانست و گفت: اجرای طرح‌هایی تحت عنوان تقسیم شادی‌ها بسیار خوب است ولی نباید به آن اکتفا شود، چون ممکن است برخی از افراد فقیر و نیازمند باشند که این طرح‌ها شامل حال آنها نشود و یا از شدت پرهیز و عفتی که دارند کسی به آنها توجه نکند و یا این‌که در غوغاها و هیاهوهای اجتماعی فراموش شوند.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: خوب است هر خانواده‌ای اقوام و نزدیکان فقیر خود را ویژه مدنظر داشته باشد و غیر از آن چیزی که به صورت عمومی انفاق می‌کند، به صورت ویژه هم به اقوام نیازمند تحت عنوان عیدی و هدیه کمک کند.

 

وی در پایان حفظ کرامت انسانی افراد را ضروری دانست و افزود: باید توجه داشته باشیم که هدایای ما به افراد نیازمند موجب شرمندگی و ناراحتی آنها نشود و جایگاه و آبروی آنها را خدشه‌دار نکرده و حفظ کند./907/ت302/س

ارسال نظرات