۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۳۲۳۳۰۳
بشار اسد:

نمی‌توان برای حل مشکلی به غرب تکیه کرد

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهوری سوریه می‌گوید غرب «صادق نیست» و سیاست‌هایی خارج از چارچوب قوانین بین المللی و سازمان ملل را دنبال می‌کند.
بشار اسد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بشار اسد رییس جمهور سوریه در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک که متن آن یکشنبه منتشر شد، گفت: «مهمترین درسی که ما فرا گرفتیم، که البته انتظار داشتم همه از مدت‌ها پیش بدانند، این است که غرب صادق نیست ... غیر ممکن است که برای حل موضوعی بتوان بر غرب تکیه کرد.»

 

وی افزود: کشورها باید بتوانند «کشورهای دوست» را انتخاب کنند که در شرایط بحرانی نظیر شرایطی که از سال 2011 سوریه را فرا گرفته و بیش از 470 هزار کشته و 1.9 میلیون زخمی برجای گذاشته است، «در کنار آنها باشند».

 

اسد در ادامه ابراز امیدواری کرد هیچ کشوری مجبور نباشد شرایط مشابه سوریه را تحمل کند.

 

 وی گفت: «ما باید این رنج غیرانسانی را تحمل کنیم. اگرچه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن هیچ قانون بین المللی یا اخلاقیاتی در سیاست وجود ندارد. هر چیزی در هر جایی از این کره خاکی ممکن است روی دهد.»

 

اسد همچنین درباره خطراتی که ممکن است از «رفتار متعصبانه مذهبی، سیاسی یا تعلق به هر ایده‌ای نشات گیرد»، هشدار داد و گفت: «براساس تجربه ما در سوریه ... لازم است از رفتارهای متعصبانه اجتناب شود. این وظیفه حکومت و همچنین وظیفه همه عناصر جامعه و وظیفه همه شهروندان یک جامعه است.»

 

رییس جمهوری سوریه همچنین با تاکید بر اینکه در زمان بحران، یک کشور باید به مردم خود متکی باشد، گفت: «راه حل از خارج نمی‌آید. دوستان می‌توانند از خارج بیایند و به شما کمک کنند، همانطور که امروز اتفاق افتاده است: از روسیه و ایران. اگرچه در صورتی که هیچ اراده داخلی وجود نداشته باشد و روابط مردم و حکومت خوب نباشد، پیدا کردن راه حل (برای یک بحران داخلی) غیرممکن است.»


اظهارات اسد در حالی مطرح شد که تلاش‌های داخلی و بین المللی به منظور مقابله با جریانات تکفیری در سوریه و همچنین در عراق آغاز شده است.

 

روسیه و امریکا در هفته‌های اخیر طرح «ترک مخاصمه» را در سوریه برقرار کردند که این طرح شامل حال گروه‌‎های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره نمی‌شود./982/ب102/د

ارسال نظرات