۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۳۲۳۳۴۰

بررسی دلایل تعدی به مقدسات دینی از سوی یکی از علمای بحرین

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس اسلامی علمای شیعه بحرین، حمایت دستگاه حاکم از جنایتکاران را عامل اصلی تعدی به نمادها و مقدسات دینی بر شمرد.
شيخ محمد المنسي از علماي بحرين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ محمد المنسی عضو مجلس علمای اسلامی بحرین در مقاله‌ای با عنوان «پنج دلیل» به تحلیل پدیده خطرناک تعدی به مقدسات دینی و عبور از خطوط قرمز فرهنگی جامعه بحرین پرداخت.


شیخ منسی در این مقاله می‌نویسد: پدیده خطرناک و روبه افزایش تعدّی به نمادهای دینی در جامعه اسلامی شدت یافته است و این درحالی است که پیامبر گرامی اسلام به مسلمانان آموخت که جان، مال و ناموس مسلمانان بر یکدیگر حرام بوده و مسلمان کسی است که دیگران از رفتار و گفتار وی در امان باشند.


وی افزود: با این وجود برخی مدعیان اسلام با انجام رفتارهای مذموم مانند تعدی به خانه مساجد و مقدسات دینی به تخریب چهره واقعی اسلام روی می‌آورند که می‌توان این مساله را در پنج علت خلاصه کرد.


 این عالم شیعی با اشاره به علت اول پدیده تعدی به مقدسات دینی خاطر نشان کرد: سیاست تبعیض نژادی و سرکوب مبتنی بر ملیّت گرایی، قومیّت گرایی، طایفه گرایی و ملاحضه‌های فرقه‌ای و مذهبی که برخی از دستگاه‌های حکومتی و سازمان‌های دولتی در نبود عدالت و برابر شهروندی در پیش گرفتند، اولین دلیل رخداد چنین پدیده‌ای است.


عضو مجلس اسلامی علمای شیعه بحرین ادامه داد: نشر فرهنگ ظلم و ستم بر اساس دین، مذهب و نژاد و تحقیر آیین و مذهبی به دلیل اعتقادات یا انجام شعائر دینی مخصوص و نیز نگرش خصمانه و رذالت آلود به فرقه‌ای خاص در سطح کلان سیاست‌های کشوری دومین علت این پدیده است.


شیخ المنسی تکفیر و اهانت به قومیت خاص از طریق منبرها، تریبون‌ها و نشر گفتمان خشونت آمیز و بغض آلود برای ایجاد اختلاف‌های مذهبی و قومیتی با تکیه بر رسانه‌ها را سومین عامل تعدی به نمادهای مذهبی دانست و تصریح کرد: این دلیل خطرناک‌ترین علت مباح شمردن تجاوز به خطوط قرمز دینی و مذهبی فرقه‌ای خاص است.


وی تاکید کرد که سیاست مصون ماندن از مجازات و تکریم مجرمان برای انجام سیاست‌های ظالمانه و استمرار آن چهارمین علت برای افزایش این پدیده خطرناک بوده تا آنجا که بسیاری از این افراد نه تنها از مجازات در امان هستند بلکه اجرای این سیاست‌ها مشوّق اصلی آنان برای ارتزاق از طریق انجام جنایت‌های مذهبی است.


فعال سیاسی بحرین اظهار داشت: دست‌های پیدا و پنهان معاند با مردم و امت اسلامی که همواره بر طبل تفرقه و جدایی کوبیده و با به کار گرفتن تعدادی مزدور داخلی سیاست‌های خود را پیش می‌برند از دیگر عوامل مهم پدیده عبور از خطوط قرمز مذهبی است و تا زمانی که این عوامل کنترل نشود هیچگاه شاهد کنترل و یا نابودی کامل این رخداد شوم نخواهیم بود./981/ب902/د

ارسال نظرات