۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۳۲۳۵۱۶
اقتصاد مقاومتی از فرهنگ تا عمل(5)

توجه به وجوهات شرعی جامعه را به سمت اقتصاد پویا حرکت می دهد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی آملی با بیان این‌که پرداختن علمی صرف به مباحث اقتصاد مقاومتی هیچ ارزشی ندارد، گفت: مردم و مسؤولان اقتصاد مقاومتی را عملی کنند؛ اقتصاد مقاومتی یعنی آن‌چه که دارید به آن تکیه کنید و آن‌چه را که ندارید، تنها با دارایی خود به دنبال آن باشید.
حجت الاسلام سيد علي حسيني آملي، از اساتيد اخلاق و عرفان اسلامي حوزه علميه قم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی حسینی آملی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: خواجه نصیرالدین طوسی در مقدمه کتاب ناصری، علوم را در یک دسته بندی کلی، به دو دسته تقسیم کردند؛ بخشی از علوم صرفا ارزش علمی و اعتباری دارد و برخی دیگر از علوم اگر به کار گرفته نشوند، دانستن آنان ارزشی ندارد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم بیان کرد: اعتقادات از جمله علومی هستند که صرفا ارزش علمی و اعتباری دارند، اما احکام شرعی اگر به آنان عمل نشود، دانستن آنان ارزشی ندارد.

 

وی ادامه داد: مطالب ارزشمندی در بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد؛ مباحث زیادی هم حول این محور مطرح شده اما تا زمانی که بدان عمل نشود، چنین مطالب پرباری، از ارزش کافی برخوردار نیستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی آملی با توجه به روایات ائمه معصومین(ع) ابراز کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی آن‌چه که دارید به آن تکیه کنید و آن‌چه را که ندارید، تنها با دارایی خود به دنبال آن باشید؛ مؤمنان باید فشارها را تبدیل به فرصت کرده و چشم به کمک دشمنان و بیگانگان نداشته باشند.

 

وی افزود: هرچند که دشمن ایران را از دسترسی به بسیاری از حقوق خود منع می‌کند و میهن اسلامی به دنبال دست یافتن به حقوق خود است، اما مردم و دولت ایران باید سرسختانه به دنبال تقویت دارایی‌های خود از جمله اقتصاد موجودشان باشند که در این مثال جز با اقتصاد مقاومتی اتفاق نمی‌افتد.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت پرداخت شدن اموال شرعی و دینی از سوی مردم خاطرنشان کرد: وسائل نقلیه عمومی، مراتع کشاورزی، مراکز تجاری، کارخانجات و سایر سرمایه‌های اقتصادی شامل حکم شرعی خمس هستند اما جامعه امروز در برابر خمس سرمایه‌ها بی توجه است.

 

وی یادآور شد: چنانچه خمس‌ها، زکات‌ها و کفاره‌ها همگی از سوی مسلمانان میهن اسلامی پرداخت شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و فقر موجود برطرف می‌شود؛ بنابراین بر پایه اقتصاد مقاومتی، باید فرهنگ پرداخت خمس و زکات را نیز ترویج کرد./997/ت302/س

ارسال نظرات