نسل جدید حوزه علمیه و مسائل پیش رو/ ضرورت حضور علما و استادان اخلاق در مدارس علمیه
حجتالاسلام والمسلمین سیدباقر خسروشاهی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ملاحظاتی که باید در گزینش طلاب جدید الورود در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اولین ملاحظه ای که باید صورت گیرد، در مورد اخلاق و سطح علمی داوطلب است، در مدارس با مشکلات اخلاقی متعددی مواجه هستیم همچنین دراثر اینکه سطح توان علمی فرد پایین است، مشکلات زیادی را به وجود میآورد که مسؤولین پذیرش، معدل قبولی راهنمایی، دیپلم یا بالاتر را جزو شرایط پذیرش قرار دهند.
وی افزود: جنبههای اخلاقی مسأله دیگری است که باید جزو شرایط پذیرش حوزههای علمیه قرار دهد که حتما تحقیقی در سابقه فرد به وجود بیاید؛ با توجه به اینکه طلاب در مدارس به صورت جمعی زندگی میکنند، ناهنجاری ها اخلاقی سبب سرایت در جمع شده و مشکلاتی را به وجود میآورد.
استاد حوزه و دانشگاه به بیان تفاوتهای نسل جدید حوزههای علمیه نسبت به گذشته پرداخت و اظهار داشت: نسل گذشته حوزه، فداکارتر بود و انتظاری نداشت و واقعا تلاش می کرد تا به هدف خود برسد، نسل حاضر این خصوصیات را نداشته و انتظارات زیادی دارند.
حجتالاسلام والمسلمین خسروشاهی با اشاره خطرات تأثیر فرهنگ غیرحوزوی در طلاب جدید تصریح کرد: آن فعالیت روزمره علمی را که طلاب فاضل داشتند در طلاب امروزی کمتر است و مسأله رسیدن به مراتب بالای علمی و احترام به استاد و بزرگترها در طلاب سابق بیشتر بود؛ امروزه فرهنگ غیر حوزوی در اینها تأثیر گذاشته و از این جهت حوزههای علمیه کمی عقبگرد داشتهاند.
وی به تربیت نسل جدید طلبه با توجه به نیازمندیهای معرفتی نظام اسلام اشاره کرد و گفت: یکی از ملاحظاتی که باید داشته باشیم، حضور روحانیان سطح بالا در حوزههای علمیه است؛ در گذشته حتی مراجع و علمای بزرگ در حوزهها تقریبا در محیط زندگی طلاب بودند و طلاب حشر و نشر داشته و با بزرگان ارتباط داشتند و تأثیر نفسشان مؤثر واقع میشد.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه در اثر زندگی فعلی و شرایط آن، مراجع و علمای بزرگ نیز از زندگیشان از حوزه ها جدا شده و این خسارت بزرگی برای حوزهها به شمار میرود؛ مسؤولان برنامههایی را هماهنگ کنند که علمای استانها و شهرستانها در محیط حوزهها حضور دائم داشته باشند، نه به عنوان درس اخلاق ماهانه و این در صورتی است که اساتید اخلاق گذشته مدام در حوزهها حضور پیدا می کردند و دائما در اختیار طلاب بودند و روش زندگی علما در طلاب تأثیر میگذاشت.
حجتالاسلام والمسلمین خسروشاهی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه خروجیهای حوزه علمیه چگونه میتوانند در تکاپوبخشی و گرایش جوانان به حوزه نقش آفرین باشند، یادآور شد: این پروژه مهمی است که خواسته جوانان چیست و یک برخورد فعالی از نظر عاطفی، استدلالی و علمی با اینها داشته باشیم؛ یکی از عواقب سویی که امروز اتفاق افتاده این است که خیلی از ائمه جماعات مساجد کارمند ادارات هستند و در موقع نماز حضور پیدا کرده و پس از نماز مسجد را ترک میکنند و حضورشان با مردم ارتباطی کم و آن چنان عاطفی نیست و این مضرات زیادی دارد.
وی با اشاره به اینکه طلاب باید حضور عاطفی و اخلاقی در میان مردم داشته باشند، خاطرنشان کرد: حتی روحانیانی که در دانشگاهها حضور دارند، حضورشان استاد و شاگردی بوده و این در صورتی است که باید در میان جوانان حضور اخلاقی و عاطفی خوبی داشته باشند؛ بایستی در نماز جماعات مساجد حضور پیدا کنیم و نیم ساعت زودتر درمساجد باشند و مردم سؤالات خود را مطرح کنند و استفاده کنند و اینکه فقط موقع نماز حاضر شوند و حوصله پاسخ دادن به مردم را نداشته باشند، مشکلاتی را به وجود می آرود و بایستی این حضور را در میان مردم بیشتر کنیم که تأثیرات زیادی را خواهد داشت.
استاد حوزه و دانشگاه به مهارت های مورد نیاز طلبه تراز تمدن اسلامی در کنار تحصیلات حوزوی پرداخت و اظهار داشت: در گذشته انتظارات علمی مردم از روحانیان زیاد نبود، اما امروزه طلاب هم از سطح علمی بالایی برخوردار باشند و هم در علوم مختلف(احکام، روابط اجتماعی، سیاست و غیره) اطلاعاتی داشته باشند.
حجتالاسلام والمسلمین خسروشاهی در پایان تصریح کرد: طلاب باید یک دائرهالمعارف خوبی در جامعه باشد که تأثیرگذار خواهد بود؛ در این صورت اثرگذار است و اگر اطلاعات سطح پایینی داشته باشد و نتواند جوابگوی خواستههای علمی جامعه باشد، اثرگذار نخواهد بود./822/ت302/س