۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۳۲۳۸۶۳
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

نماز جمعه محل پیوند عبادت و سیاست است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز جمعه محل اتصال و پیوند دیانت و سیاست است، گفت: در نماز جمعه دو دریای سیاست و عبادت به هم متصل می‌شوند که باید از این اتصال گوهر بصیرت و در گران‌بهای تقوا بیرون بیاید.
حجت الاسلام يعقوبي- مراسم توديع و معارفه امام جمعه شوقان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در آیین تودیع و معارفه امام جمعه شوقان، اظهار کرد: شعار نماز جمعه تقوا بوده و امام جمعه تلاش می‌کند تا تقوا و خداترسی را در جامعه دینی گسترش دهد.

 

وی با بیان اینکه به فرموده امام علی (ع) تقوا سرور همه خوبی‌ها و خلق‌های زیبا و گل سرسبد حسنات است، اضافه کرد: هنر نماز جمعه و ائمه جمعه‌ این است که این گل سرسبد را کنار سفره همه مردم بگذارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه هیچ کاری بدون تقوا پذیرفته نشده و عبادتی که نه برای خدا بلکه برای خودنمایی باشد فایده‌ای ندارد، تصریح کرد: باید جان‌مایه کار تقوا باشد تا نزد باری تعالی دارای ارزش و قیمت باشد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی افزود: بر این اساس نماز جمعه عصاره همه خوبی‌ها و فشرده همه ارزش‌ها است چرا که رسالت نماز جمعه گسترش تقوا در جامعه دینی است.

 

به گفته وی اگر مردم تقوا و مقاومت داشته باشند هیچ نقشه و توطئه‌ای علیه آن‌ها کارساز نیست چرا که به فرموده قرآن اگر مقاوم و محکم و اهل اقدام و عمل باشید و در عین حال تقوا هم داشته باشید، اگر همه دشمنان هم علیه شما باشند باز هم نمی‌توانند در برابر شما کاری بکنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز جمعه می‌خواهد جان جامعه را به رنگ تقوا رنگ‌آمیزی کند، ادامه داد: امام جمعه کسی است که به نیابت از ولی امر مسلمین نماز جمعه خوانده و برای نزدیک کردن مردم به خدا تلاش می‌کند.

 

وی با تأکید بر اینکه باید ارتباط با امام جمعه ارتباط دینی باشد نه سیاسی، اظهار کرد: باید به احترام اینکه امام جمعه نایب ولی فقیه بوده و ولی فقیه نایب امام زمان (عج) است او را مورد احترام و اعزاز قرار دهیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه رابطه امام جمعه و مردم مثل رابطه ماهی و آب است، افزود: همان‌طور که ماهی وقتی می‌تواند تحرک داشته باشد که آب وجود داشته باشد ارتباط روحانیت با مردم نیز با هم معنا داده و تفسیر می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه امام جمعه پدر معنوی همگان بوده و ابوت اجتماعی دارد، تصریح کرد: حزب و گروه و جناح‌ها برای امام جمعه کوچک است زیرا ائمه جمعه می‌بایست همانند نهری باشند که همه در کنار آن‌ها ایستاده و از آن‌ها بهره می‌گیرند و اگر امام جمعه‌ای در جدول و جوی حزب و گروه بیفتد خود را کوچک کرده و نمی‌تواند اثرگذاری کافی داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه حضور مردم در نماز جمعه موجب دلگرمی امام جمعه است، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر همکاری مسؤولان با امام جمعه نیز بسیار مهم است.

 

وی با تأکید بر اینکه می‌بایست ائمه جمعه با مسؤولان رفیق باشید نه رقیب، اضافه کرد: اگر بین امام جمعه و مسؤولان رفاقت باشد کارها به خوبی پیش می‌رود به همین دلیل می‌بایست شعار امام جمعه ‌این باشد که «همه با هم باشیم نه همه با من» و از این طریق همدلی و همکاری را در منطقه ترویج دهد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه نماز جمعه پیوند دیانت و سیاست است، اظهار کرد: در نماز جمعه دو دریای سیاست و عبادت به هم متصل می‌شوند که باید از این اتصال گوهر بصیرت و در گران‌بهای تقوا بیرون بیاید.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه می‌بایست خروجی‌های اتصال این دو دریا افزایش بصیرت، دیانت و در صحنه بودن مردم باشد، تصریح کرد: اکنون در سطح کشور بیش از 890 امام جمعه داریم که هر هفته در نمازهای جمعه مردم را به تقوا دعوت کرده و فضای جامعه را با تقوا معطر می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه امید می‌رود این ارتباط روحانیت با مردم برکات بیشتری را برای ملت ما به همراه داشته باشد، ادامه داد: تاکنون هم نمازهای جمعه پایگاه عروج، عزت، وحدت، اعتماد و اقتدار ملت بوده و امید می‌رود از این پس نیز این روند ادامه داشته باشد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه در آیین اسلام نماز جمعه به حج تشبیه شده است، افزود: حج سعی بین صفا و مروه را دارد و در نماز جمعه نیز حرکت بین منزل و مصلا درواقع سعی صفا و مروه هفتگی مؤمنان است.

 

وی با بیان اینکه حج مشعر و عرفات دارد، اضافه کرد: نماز جمعه هم شعور و آگاهی‌های مردم را بالا برده و معرفت آن‌ها را ارتقا می‌دهد از این رو نماز جمعه به درستی حج مساکین نامیده شده است.

 

گفتنی است، در این آیین با قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام ابوالقاسم تاتاری، امام جمعه سابق شوقان، حجت‌الاسلام هادی معصومی به عنوان امام جمعه جدید این شهر معرفی شد.

 

همچنین در این آیین از ائمه جمعه موقت شهر شوقان حجج الاسلام حسن‌زاده کواکی، قربانی، سهرابی، حسین پور، آسوده، صفری، امانی و باقرپور به پاس اقامه نماز جمعه ‌این شهر قدردانی شد./9314/202/ب1

ارسال نظرات