۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹
کد خبر: ۳۲۳۸۹۹
استاد دانشگاه:

حضور قلب در بیان اذکار سبب تقرب انسان به خدا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه با بیان این‌که اذکار باید سبب تغییر و دوری انسان از گناه و آلودگی شود و الا ثمری نخواهد داشت، گفت: ذکری که از دل بیان شود سبب اوج و تقرب انسان به محضر خداوند می‌شود و این همان ذکر است که انسان باید به آن برسد.
نيکنام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نیکنام، استاد دانشگاه شامگاه پنجشنبه در کلاس درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: پیامبر(ص) فرمودند زمانی که بهار را می‌نگرید بسیار یاد قیامت کنید.

 

وی افزود: در قرآن کریم آمده است، همانطور که خداوند طبیعت مرده را احیا می‌کند انسان‌های مرده را نیز در قیامت محشور می‌کند به همین سبب بهار کوچک‌ترین شک و دودلی را در زنده کردن مردگان را از بین می‌برد.

 

این استاد دانشگاه بیان داشت: خداوند به پیامبر(ص) در پاسخ به سؤال مشرکی که از ایشان پرسید که چگونه ممکن است خداوند مردگان را در قیامت زنده کند؟ فرمود کسی که موجودات را خلق کرده است آیا نمی‌تواند در قیامت مجدد آنان را زنده کند؟

 

نیکنام درباره اینکه در عالم دنیا هیچ شخصی وجود ندارد که خطوط سر انگشتان او با خطوط سر انگشتان دیگری یکسان باشد، گفت: خداوند در قرآن کریم بیان می‌کند که ما شما را با همان استخوان‌های ریز سر انگشتانتان زنده خواهیم کرد و مفسران در تفسیر این کلام بیان می‌کنند که منظور از استخوان‌ها سر انگشتان همان جزئیات و اثر انگشت هر انسان است.

 

وی بیدار شدن درختان در بهار را به بیدار شدن نفس انسان تشبیه کرد و اظهار داشت: اگر در عالم دنیا شکوفه بندگی در وجود انسان پرورش نیابد در جهان آخرت انسان همانند درخت خشک بی‌بار بهار، لایق هیزم و آتش جهنم می‌شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به انواع مراحل ذکر الهی، ابراز کرد: ذکر دارای سه مرحله است، ذکر حالی که مربوط به دل است و دوم ذکر لسانی، مربوط به زبان و دیگری ذکر احوالی است که مربوط به اعضا و جوارح می‌شود، اذکار باید سبب تغییر و دوری انسان از گناه و آلودگی شود و الا ثمری نخواهد داشت.

 

نیکنام در پایان خاطرنشان کرد: ذکری که از دل بیان شود سبب اوج و تقرب انسان به محضر خداوند می‌شود و این همان ذکر است که انسان باید به آن برسد./813/202/ب2

ارسال نظرات