۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۳۲۳۹۳۴
حکیم:

در برابر فتنه‎گران کوتاه نمی‎آییم

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: با همه جریان های سیاسی در عراق برای خروج از بحران همکاری می کنیم.
عمار حکيم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، امروز به مناسبت سالروز شهادت آیت الله محمد باقر حکیم که امسال مصادف با سالروز شهادت آیت الله محمد باقر صدر و سقوط رژیم صدام در نهم آوریل 2003 شده است افزود: طرح پیشنهادی مجلس اعلا به عنوان نقشه راه برای خروج از بحران فعلی مورد پذیرش همه جریان های سیاسی قرار گرفته است.


مجلس اعلای اسلامی عراق طرحی ارائه کرده است که در صورت عدم اعطای رای اعتماد به کابینه جدید 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق در پارلمان، یک دولت تکنوکرات مستقل که نخست وزیر آنهم مستقل و تکنوکرات باشد تشکیل شود.


این طرح در روزهای اخیر مورد پذیرش رییس جمهور، رییس پارلمان و اغلب فراکسیون های پارلمانی و جریان های سیاسی عراق به عنوان طرحی جایگزین برای خروج از بحران قرار گرفته است.


رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در این مراسم گفت: در حال حاضر با همه گروه های سیاسی برای تشکیل یک دولت که قادر باشد برای دو سال آینده، کشور را اداره کند تلاش می کنیم.


وی با تاکید بر اینکه مرحله جدیدی در عراق آغاز شده است افزود: انتخابات پارلمانی آینده (2018) نقطه عطف و تعیین کننده وضعیت کشور در طول 10 سال آینده خواهد بود.


سید عمار حکیم تاکید کرد که مجلس اعلا همچنان خط مشی اعتدال را در پیش می گیرد اما از این پس در بیان مواضع و تصمیم گیری ها محکم تر از گذشته خواهد بود و روزهای آینده این امر را نشان خواهد داد.


وی تلویحا نسبت به تشدید اختلافات در داخل بیت سیاسی شیعی هشدار داد و افزود: در حال حاضر در برابر سخت ترین چالش قرار گرفته ایم که همانا تشتت و شکاف در داخل 'بیت واحد' هستیم و عده ای می خواهند فریبکاری و تزویر کنند.

 

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق این چالش را همانند چالش روزهای اول سقوط رژیم صدام در 2003 دانست و گفت: برخی هستند که در داخل این بیت واحد، کلام حقی می گویند که غایت آنها باطل است و راه مکر و فریبکاری را برای رسیدن به اهدافشان در پیش گرفته اند.


حکیم با بیان اینکه بیش از این در برابر اینها کوتاه نمی آییم تاکید کرد: مسوولیت ما در این مرحله رساندن عراق به ساحل امن و آرامش و ثبات است و بعد از آن به سراغ آنها خواهیم رفت.


وی ادامه داد: بازخواست آنها بعد از رسیدن عراق به آرامش و ثبات، سخت و سنگین خواهد بود و به خاطر ماجراجویی هایی که داشتند و باعث ریختن خون جوانان و مردم عراق شدند، بازخواست خواهند شد.


رییس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد : فعلا مرحله مرحله صبر و کار و ازخودگذشتگی است و فردا در برابر خداوند، مردم و تاریخ به خاطر تجاوزهایی که کرده اند، بازخواست می شوند.


حکیم با اشاره به اینکه ما از اول منادی و خواستار اصلاحات بودیم نسبت به خط مشی های فردگرایانه و خودخواهانه و سیاست های بحران زایی در کشور، هشدار داد.


وی تاکید کرد : اکنون ما و شرکایمان در روند سیاسی با همدیگر برای خروج از بحران تلاش می کنیم و زمان سیاست های ناپخته و شکست خورده، به سرانجام رسیده است.


رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در این سخنان بر ضرورت ادامه جنگ علیه داعش تاکید کرد و گفت که داعش در آستانه پایان یافتن درعراق است.


وی مرجعیت را قطب نمای فعالیت سیاسی مجلس اعلا خواند و افزود: مجلس اعلا در راستای رهنمودهای مرجعیت عالی عراق همچنان خط مشی میانه روی و اعتدال را در پیش گرفته است.


حکیم به تحولات منطقه نیز اشاره کرد و گفت: زمان درگیری و جنگ ها به پایان رسیده و اکنون میزهای مذاکره از 'شام' تا 'صنعا' گسترده شده است اما متاسفانه بعد از اینکه خون بسیاری از بیگناهان ریخته و کشورها و شهرها نابود شدند.


وی بر ضرورت نقش آفرینی عراق در حل بحران های منطقه تاکید کرد و گفت: عراق پل شرق و غرب است و همه بافت های مختلف قومیتی و دینی در این کشور حضور دارند و علت جنگ علیه عراق هم همین بوده است.


حکیم ادامه داد: کسانی که عراق را درگیر جنگ کردند، می دانستند که اگر عراق امن و باثبات شود ، این کشور جایگاه خود را بازخواهد یافت و نقش بزرگی در منطقه به دست خواهد گرفت./994/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات