۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۳۲۴۰۰۸
از صبح امروز؛

نام‌نویسی آیین اعتکاف در خراسان شمالی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مهلت ثبت‌نام متقاضیان شرکت در آیین اعتکاف در استان از امروز به صورت اینترنتی آغاز شده و تا پایان فروردین‌ماه ادامه خواهد داشت.
اعتکاف

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از آغاز مهلت ثبت‌نام متقاضیان شرکت در آیین معنوی اعتکاف در استان خبر داد و افزود: نام‌نویسی متقاضیان شرکت در این مراسم معنوی در خراسان شمالی از امروز به صورت اینترنتی آغاز شده و افراد علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت تبیان خراسان شمالی به آدرس http://www.tebyan-boj.ir/ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه نام‌نویسی در این آیین برای مساجد شهری استان تنها به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: متقاضیان تا پایان فروردین‌ماه جاری فرصت ثبت‌نام در اعتکاف را دارند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه علاقه‌مندان می‌توانند از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در همه شهرستان‌های استان و یا از طریق مراجعه به کلیه شهرستان‌های وب‌سایت تبیان خراسان شمالی نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند، ادامه داد: با توجه به محدودیت ظرفیت مساجد بدیهی است با تکمیل ظرفیت مساجد امکان ثبت‌نام نیز از بین خواهد رفت.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی با بیان اینکه در مناطق روستایی ثبت‌نام با مراجعه حضوری به مساجد نیز انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: امسال در مجموع 140 مسجد شهری و روستایی برای برگزاری مراسم اعتکاف در استان در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه هزینه شرکت در آیین اعتکاف امسال در خراسان شمالی برای هر نفر 30 هزار تومان است، اظهار کرد: این هزینه به همراه کمک‌های خیران و اعتبارات در نظر گرفته‌شده از سوی نهاد تبلیغات اسلامی، برای ارائه خدمات تغذیه‌ای به معتکفان در سه شبانه‌روز ایام البیض مصرف می‌شود.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه ورود به مساجد هم‌زمان با ایام اعتکاف تنها با ارائه کارت ملی و برگه ورود به مسجد دریافت شده از سامانه امکان‌پذیر است، افزود: همچنین به منظور استفاده بهتر از ظرفیت معنوی اعتکاف، ورود گوشی تلفن همراه، تبلت، هر نوع دوربین عکاسی و لپ‌تاپ به مسجد برای معتکفان ممنوع است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی گفت: همچنین برای غنابخشی معنوی به این مراسم، برگزاری محافل انس با قرآن، برپایی حلقه‌های معرفت و نشست‌های بصیرتی، برگزاری گفتمان‌های دینی، برگزاری مراسم ادعیه خوانی و اقامه نماز جماعت برای معتکفان پیش‌بینی شده است.

 

وی با یادآوری اینکه پارسال در موعد اعتکاف بیش از 10 هزار نفر در خراسان شمالی معتکف شده بودند که بیشتر آن‌ها را خواهران و جوانان تشکیل داده بودند، اظهار کرد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود بیش از 10 هزار نفر در این آیین معنوی در استان شرکت کنند.

 

حجت‌الاسلام خادمی با تأکید بر مشارکت خیران در برگزاری مراسم اعتکاف در استان، گفت: خیرانی که مایل به کمک به آیین معنوی اعتکاف هستند می‌توانند در سامانه اعتکاف، نام شهرستان و نام مسجد درخواستی را انتخاب و مبلغ مورد نظر را وارد کرده و از طریق درگاه خدمات الکترونیک و اطلاعات کارت خود، فرم مربوطه را تکمیل کنند.

 

وی تصریح کرد: بدیهی است که این کمک‌ها مستقیماً به حساب مسجد آن شهرستان واریز شده و هیأت امنای مسجد یا شهرستان در جریان این کمک‌ها قرار خواهند گرفت اما در صورت وارد نکردن نام مسجد، کمک مزبور به حساب ستاد اعتکاف شهرستان واریز و در صورت وارد نکردن نام شهرستان کمک به ستاد اعتکاف استان واریز شده و برای اجرای مراسم اعتکاف هزینه می‌شود.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات