۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۳۲۴۰۱۴
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

اعتکاف فرصت خوبی برای محاسبه اعمال و تبادل فکری و فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه اعتکاف عبادتی تلفیقی از سایر عبادات است، گفت: صبر و ریاضت شرعیه اعتکاف، تمرینی برای حیات ایمانی است و همچنین دربردارنده مبادلات فکری و فرهنگی خواهد بود.
اعتکاف

حجت­الاسلام والمسلمین سیدتقی حسینی­شاهرودی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره آثار اعتکاف خاطرنشان کرد: اعتکاف همچنان که از گوهره و جوهره­اش بر می­آید، به عنوان عبادتی که تلفیقی از سایر عبادات است که جامعیتی نسبت به عبادات دیگر را به دنبال دارد و آثار این عبادت برای جوانان مترتب است.

 

محاسبه اعمال تکلیف شرعی و عقلی است

این کارشناس دینی با بیان اینکه اعتکاف فرصت خوبی برای محاسبات اعمال است، اظهار داشت: انسان در مراسم اعتکاف می­تواند بازنگری خوبی نسبت به اعمال و رفتار خود داشته باشد و عمل به این تکلیف مهم، تکلیف شرعی و عقلی است و پرداختن به این عمل مهم زمینه تهذیب را برای انسان فراهم می کند.

 

وی صبر و ریاضت شرعیه اعتکاف را تمرینی برای حیات ایمانی دانست و تصریح کرد: تمرین، از دیگر آثار اعتکاف است که این امر یک نوع تمرین صبر و ریاضت شرعیه است؛ اگر انسان مؤمن صبر نداشته و تمرین صبر نکند، نمی­تواند حیات ایمانی داشته باشد.

 

اعتکاف دربردارنده مبادلات فکری و فرهنگی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم درباره آثار اجتماعی اعتکاف گفت: جوانی که به عرصه اعتکاف ورود پیدا می­کند، یک نوع زندگی اشتراکی و تحمل دیگران و دوری از خانواده و ریا را نیز تمرین می­کند که در عین حال، بایستی عبادت کند و انس و الفت با مسجد و راز و نیاز، از دیگر آثار اعتکاف به شمار می­رود.

 

حجت­الاسلام والمسلمین حسینی­شاهرودی اعتکاف را توفیقی خدادادی عنوان کرد و یادآور شد: اعتکاف فرصت تعلیم و دوره تعلیمی دینی است که توفیقی خدادادی بوده و فرصت و رزقی است که خداوند متعال در دامن این افراد قرار می­دهد؛ در مراسم اعتکاف هم فیض الهی شامل حالشان می‌شود و هم بستری ایجاد می­شود که افراد تعلیماتی(گوش دادن به سخنرانی و مداحی و غیره) را ببینند و شرکت­کردن در اعتکاف، مبادلات فکری و فرهنگی را نیز در بر دارد.

 

این کارشناس دینی به بیان توصیه­هایی در راستای بهره­برداری بیشتر از فرصت سه روزه اعتکاف پرداخت و خاطرنشان کرد: ماه رجب، ماهی است که کلید شب قدر انسان در آن به ویژه در ایام البیض رقم می­خورد و ضیافت الهی که ماه رمضان است، از اینجا کلید خواهد خورد و آن گوهره و جوهره ضیافت الهی، ورود در ولایت الهی است.

 

وی با اشاره به توسل و تمسک نسبت به امیرمؤمنان(ع) در ماه رجب اظهار داشت: جایگاه امام جایگاهی است که تمام حیات انسان و جهالت­زدایی به آن وابسته بوده و در ماه رجب که ولادت امیر مؤمنان است، توجه و معرفت به آن حضرت را جدی بگیرند که به تبع آن معرفت، توسل و توجه و تمسک به حضرت علی(ع) شکل می­گیرد و در این صورت، شب قدر و ورود به ولایت الهی رقم خواهد خورد که انسان راه صد ساله را در یک شب می­پیماید./822/302/ب2

ارسال نظرات