۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۳۲۴۲۵۶
حجت الاسلام رضوی مهر تبیین کرد؛

نیایش 3 روزه معتکفان جریان‌ساز معنویت و سلامت اجتماعی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اعتکاف که عبادت اجتماعی و فردی است و بر خلاف ظاهرش موجب زمینه ساز حرکت و جهش معنوی انسان است، گفت: این یک حرکت فکری و جریان ساز است که انسان را به سوی عبودیت و بندگی سوق می دهد.
حجت الاسلام سيد جلال رضوي مهر

حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا٬ اعتکاف را عاشقانه ترین عبادت انسان خواند و اظهار داشت: این عبادت در عین حال که فردی است در دل اجتماع معتکفین برگزار می شود و نیایشی اجتماعی با خداوند مهربان است.

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم ادامه داد: معتکفین به ظاهر در گوشه ای از مسجد متوقف هستند اما در واقع فکری جریان ساز به سوی عبودیت و بندگی دارند؛ در اعتکاف انبعاث حرکت به سوی خوبی ها و رشد فضائل در وجود فرد ریشه می دواند و شکوفا می شود.

وی بیان داشت: معتکفین در کنار هم به اثر دعا، کرنش، نیایش، سجده های طولانی و قنوت های با معنای خود اعتماد می کنند زیرا که وعده های الهی را باور کرده اند؛ شخص معتکف با زبان روزه در مقدس ترین نقاط روی زمین یعنی مساجد و در زیباترین حالت که رکوع، سجود و قنوت است در ملکوت به پرواز در می آید و سیر و سلوک می کند.

بسیاری از شهدا اهل اعتکاف بودند

استاد حوزه علمیه قم عشق همراه با انس با دعا را درس آموز دانست و افزود: بسیاری از شهدا اهل اعتکاف بودند؛ برخی از شهدای مدافع حرم کسانی بودند که سال گذشته نذر کردند که خداوند جان آنها را به عنوان بهترین قربانی قبول کند و بتوانند سرفرازانه طومار بندگی را به نحو احسن  و با دریافت امضای پیروزی از سوی خداوند به منصه ظهور برسانند.

حجت الاسلام رضوی مهر با تأکید براینکه اعتکاف مجموعه ای از اعمال فردی و اجتماعی است، گفت: در این ایام تذکرات و نکات نابی که مشاوران اخلاقی، سخنوران، واعظان و سخن‌وران می دهند را یادداشت کنیم و آنها را به عنوان محور آغاز فعالیت ها در زندگی خود به کار ببندیم.

وی با بیان اینکه تنفس در فضای معنوی اعتکاف، حیات دوباره ای به انسان می بخشد، ابراز داشت: شاید کسی که با گناه دچار عقب گرد شده است با اعتکاف بتواند با یک جهش به مقام قرب به پروردگار عالمیان برسد.

دعای متعکفین، پشتیبان دولت و ملت است

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم تصریح کرد: بزرگان ما به اعتکاف تأکید می کردند زیرا که اعتکاف قلب های مهربانی را برای بارش پر برکت الهی آماده می کند.

استاد حوزه علمیه قم دعای معتکفین را پشتیبانی برای ملت و دولت برشمرد و گفت: دعای این افراد می تواند پیروزی اسلام و مسلمین را رقم بزند زیرا آنها در این سه روز در حالت روزه و نماز هستند و به هوس های دنیوی پشت پا زده اند.

حجت الاسلام رضوی مهر حالت معتکفین را یادآور صحرای عرفات، منا و سعی و صفا و طواف دانست و توصیه کرد: معتکفین امسال در حالت روزه و تشنگی به یاد شهدای مظلوم منا باشند که زیر چکمه های جهل آل سعود به شهادت رسیدند؛ به یاد حجاج مهربانی باشند که به جرم اعتماد به مأموران سعودی و به دلیل دعواهای سلطنت طلبانه سعودی ها، جان مقدس شان در سرزمین مقدس منا قربانی شد.

دعا برای طول عمر رهبر انقلاب در صدر خواسته های معتکفین باشد

وی از معتکفین خواست مسؤولان نظام اسلامی را از دعای خیر فراموش نکنند و گفت: معتکفین برای طول عمر رهبر معظم انقلاب، این اندیشمند نمونه قرن و این دیدبان اصلی جبهه اسلام دعا کنند؛ باید برای دولت اسلامی نیز دعا کرد چراکه ذهن همه اتاق فکر دشمنان معطوف شده که آن را تضعیف کنند.

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم افزود: برای مسؤولان خدمتگزار که امروز امنیت را برای ما فراهم کرده اند نیز دعا کنیم؛ اعتکاف ما در سایه این امنیت برگزار می شود؛ بسیاری از مردم بحرین، سوریه، عراق به دلیل ناامنی هایی که آمریکا، آل سعود و داعش در منطقه ایجاد کرده اند نمی توانند از این نعمت الهی بهره مند باشند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید این حرکت دسته جمعی و این حضور با معنویت و پر رنگ و این در کنار هم قرار گرفتن را قدر بدانیم و به نعمت وجود امام عصر(عج) افتخار کنیم که آن حضرت است که قلب ها را به یکدیگر نزدیک می کند.

حجت الاسلام رضوی مهر اعتکاف را یک سنت دیرین خواند و گفت: اعتکاف زیباترین یادگار حضرت محمد(ص) رسول مهربانی ها است، اعتکاف سیره معنوی حضران معصومین(ع) است./928/ت302/س

ارسال نظرات