۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۳۲۴۳۱۰
سخنگوی قوه قضاییه خبر داد؛

حجت الاسلام بهرامی رییس دیوان عدالت اداری شد/ کاهش 20 درصدی تعداد زندانیان در سال 94 نسبت به سال 93

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه قضا از کاهش 20 درصدی تعداد زندانیان سال 94 نسبت به سال 93 خبر داد و گفت: براساس تمهیدات انجام شده در سال گذشته و تبدیل حبس به جزاهای دیگر آمار زندانیان در سال گذشته کاهش یافته است.
حجت الاسلام بهرامی  رییس دیوان عدالت اداری شد/ کاهش 20 درصدی تعداد زندانیان در سال 94 نسبت به سال 93 حجت الاسلام غلامحسن محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه در نود و چهارمین نشست خبری دستگاه قضاء که بعد از ظهر امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: حلول ماه خدا، ماه پر خیر و برکت رجب را به همه تبریک عرض می کنم، ان شالله در این ماه مشمول رحمت پروردگار شویم.


 
وی با اشاره به رخدادهای دستگاه قضاء در سال گذشته، گفت: در اواخر سال پیش به دلیل اینکه دادستان کل حجت الاسلام رئیسی عهده دار تولید آستان قدس رضوی شدند از سمت خود فاصله گرفتند و به جای ایشان حجت الاسلام منتظری به دادستان کل کشور منسوب شده و به جای ایشان حجت‌الاسلام بهرامی درنظر گرفته شده است.

 

حجت الاسلام اژه ای، ادامه داد: یکی از اتفاقات خوبی که سال گذشته رخ داد رسیدگی به وضعیت زندان و زندانیان بوده است، نسبت به بهداشت زندانیان و ظرفیت زندان ها مشکلاتی داشته ایم و در سال گذشته سعی شد با زحمت و صرفه جویی سه اردوگاه از هفت اردوگاهی که در حال تجهیز بود راه اندازی شود.

 

معاون رییس قوه قضاییه، گفت: سعی شد برخی از ندامتگاه های درحال تعمیر با کمک دولت و عنایات رییس دستگاه قضاء به بهره برداری برسد، یک تحقیق کافی در مورد زندانیان انجام شد و در سال گذشته حدود 11 هزار نفر مشمول عفو قرار گرفتند و البته در برخی موارد فقط جرمشان تخفیف داده شد، امیدواریم خانواده ها مراقبت کنند تا خدایی نکرده آنها مجددا دچار جرم نشوند.

 

وی ادامه داد: تحقیق شد افرادی که می توانند از مرخصی استفاده کنند بهرمند شوند و سبب شد حدود 50 هزار بار زندانیان به مرخصی روند، افرادی که می توانستند آزادی مشروط استفاده کنند نیز توانستند در سال گذشه بهرمند شوند، با توجه به قانون مجازات جدید که در این زمینه توسعه یافته است به قضات توصیه شد در آن مواردی که ضرر ندارد مجازات های دیگری به جای حبس را در نظر بگیرند و در مجموع حدود 20 درصد کاهش زندانی نسبت به سال 93 داشته ایم.

 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: از اقدامات دیگری که قوه قضاییه با همکاری دیگر دستگاه ها انجام داد مواجهه با جرایم خشن بود، در سال های گذشته جرایم خشن آمار زیادی داشت ولی هم اکنون در سال 94 نسبت به 93 دچار کاهش شده است، آمار قتل عمد نشان می دهد که در تهران نسبت به 93 کاهش شاهد بوده ایم.

 

وی ابراز داشت: قضات و کارمندان با کمبود بودجه موجود اقداماتی را انجام دادند که تعداد پرونده ها کاهش پیدا کند، البته در سال 94 با اجرایی شده قانون آیین دادرسی جدید آمار تجدید نظر متاسفانه بالا رفته است و آمار دادگاه های تجدید نظر در سال گذشته افزایش یافته است.

 

حجت الاسلام اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: صلاحیت دیوان عدالت اداری در اثر مصوبه مجمع تشخیص نظام در سالهای گذشته افزایش یافت و همچنین برخی از وظایف شعب بدوی نیز تغییر پیدا کرد، از سال گذشته مانده پرونده ها حدود 135 هزار عدد است.

 

معاون قوه قضاییه گفت: در سال 94 دستگاه قضا اقدامات مهمی انجام داده است، پرونده نفتی یکی از پرونده های مهم بوده که با هزارها صفحه بازجویی انجام شد، خوشبختانه این پرونده در دادگاه بدوی به سرانجام رسید و هم اکنون حکم پرونده به وکلای متهمان رسیده است.

 

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه شنیدیم برخی از رسانه ها می گویند متهم را به این دلیل به اعدام محکوم کرده اند که پول را  بگیرند، تصریح کرد: این موضوع صحیح نیست و دادگاه با استناد به مدارک این حکم را داده است، اگر وی از هر طریقی که بتواند اموال را پس دهد می تواند انجام دهد و هنوز ما منتظر وصول ار طرف وی هستیم.

 

وی ادامه داد: قوه قضاییه براساس خواسته قاضی این حکم را خواستار است و جواب دادگاه تجدید نظر را یقینا نمی دانیم، یکی از پرونده های مهم سال گذشته پرونده ارزی بود که در این پرونده حدود چهارصد جلد را شامل می شود، این پرونده نیز دادگاه به نتیجه رسیده و موضوع درحال رسیدگی است.

 

حجت الاسلام اژه ای افزود:  یکی از پرونده هایی که بسیار وقت گیر بود پرونده مهدی هاشمی بود که این پرونده نیز به سرانجام رسید، پرونده دیگری که در سال گذشته به سرانجام رسید پرونده مدیرعامل بانک صادرات بوده است، یکی از پرونده هایی که زمان زیادی از دستگاه قضاء گرفت پرونده مبادله زندانیان سیاسی ازجمله جیسون رضاییان بوده است، پرونده حمله به سفارت عربستان نیز از جمله پرونده هایی بود که زمان زیادی از قوه قضاییه گرفت در این پرونده 120 نفز بازداشت شده و 24 نفر نیز برای پاسخگویی احضار شدند که برای 48 نفر از این تعداد کیفر خواست تهیه شده است، پرونده برخی نیز در این موضوع در دادگاه روحانیت درحال رسیدگی است.

 

وی ادامه داد: یکی از پرونده های بسیار مهمی که در سال گذشته اتفاق افتاد و هم اکنون درحال رسیدگی است پروند موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج بوده است، یک اقدام چند جانبه انجام گرفت و براساس آخرین اخبار حدود 750 هزار از صاحبان این تعاونی تکلیف وضعیت شده اند که در این رابطه حدود هزار میلیار تومان به مردم داده شد، این پرونده نیز یک اقدام مناسبی بود که با همکاری چند دستگاه انجام شد.


 
سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به پرونده افرادی که معوقه بانکی دارند، گفت: تمامی معوقات بانکی در سال گذشته متاسفانه کاهش نداشته ولی معوقات دانه درشت ها کاهش یافته است، در برخی از این پرونده های فردی بیش از 6 هزار میلیار تومان معوقه داشته که براساس آخرین اخبار این معوقه کاهش یافته است.

 

وی ادمه داد: دستگاه قضاء از لحاظ بودجه مشکلات بسیاری داشته است، یکی از مشکلات اصلی درباره کادر اجرایی و کارمند بوده است، در سال گذشته 1088 نفر به تعداد قضات ما افزوده شده است،  جذب و به کار گیری این تعداد قاضی امیدواریم بتواند زمان رسیدگی به پرونده ها را کاهش دهد.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به پرونده های قاچاق مواد مخدر در کشور، تصریح کرد: متاسفانه کشور ما محل ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی است، در سال های گذشته میزان تهیه مواد مخدر در کشور افغانسان توسط ناتو افزایش یافته است که مشکلات این قضیه بر دوش قوه قضاییه قرار گرفته است، کشف 124 تن مواد مخدر جزو آماری بود که دادگستری ها به ما داده اند و این مقدار فقط متعلق به میرانی که است که پرونده برای آنان تهیه شده است.

 

وی افزود:  میزان مجرمین ما در زندان ها در این رابطه هیچ زمان از 42 درصد کاهش نیافته است، حدود 44 درصد از مجرمین ما در زندان ها پیرامون قاچاچ مواد مخدر هستند، بیشترین تعداد مرگ و میری که در زندان ها رخ می دهد پیرامون پرونده های مواد مخدر است.

 

معاون رییس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال 94 تبلیغات علیه نظام و قوه قضاییه به عنوان نقض حقوق بشر انجام گرفته است، قوه قضاییه براساس قانون مصوب اقدام کرده و نمی تواند برخلاف قانون موجود عمل کند، آن افرادی که مدعی حقوق بشر هستند چه بلایی بر سر مردم کشور افغانستان آورده اند.

 

وی افزود: برخی سوال می کنند ایا این روش تاثیر گذار هست یا خیر، در جواب این افراد می گوییم که شاید روش بهتری در این زمینه وجود داشته باشد ولی فعلا نمی توان با نداشتن روش مناسب و بهتر دست از انجام قانون برداریم.

 

وی با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: سوال کنید ستاد مبارزه با مواد مخدر در طول دولت های مختلف در این امر بسیار مهم چند جلسه در این رابطه داشته است، حدود دوسال و نیم از این دولت می گذرد و فقط سه جلسه در این ستاد برگزار شده است، اگر اقدامات بیشتری در این رابطه انجام می‌شد شاهد نتیجه بهتری در این مورد خواهیم بود.

 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از جمله اولویت های دستگاه قضا در سال گذشته نظارت در امر قضاوت و امور دستگاه قضا بوده است، این موضوع در سال جاری نیز مانند گذشته ادامه خواهد داشت، در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی به بازرسی کل کشور تاکید شد تا نظارت را بر افرادی که این قانون و سیاست ها را انجام نمی دهند بیشتر شود.

 

وی ادامه داد: ممکن است برخی در این رابطه تخلف کنند، در این رابطه دستور داده شده افرادی که مشکلاتی برای انجام سیاست های کلی نظام انجام می دهند شناسایی شده و با آنها برخورد شود، در مورد قراردادهای مهم ارزی نیز نظارت بیشتر خواهد بود، یکی از مسائلی که از دادستان کل کشور خواسته شده این است که امنیت سرمایه گذاری برای افراد مختلف محقق شود.


وی افزود: مبارزه با فساد بدون تبعیض یکی از اولویت های دستگاه قضاء در سال جاری خواهد بود، گفت: بنا داریم این مبارزه را در سال 95 به ویژه نسبت به دانه درشت ها ادامه دهیم.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به مساله زمین خواری، گفت: یکی از مشکلات این است که بخش های مختلف در موضوع ساخت در مزارع و زمین ها مجوز صادر می کنند، در استان تهران بیش از 2 هزار تخریب، بیش از 7 هزار پرونده و بیش از 31 هزار هکتار رفع تصرف داشته ایم.

 

وی با اشاره به موضوع تحویل لیست جدید اموال بابک زنجانی که از سوی وکیل وی بیان شده، گفت: فعلا اموال جدید کشف و اعلام نشده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده هایی که زمان طولانی برای رسیدگی دارد، گفت: برخی از پرونده ها در حال رسیدگی است و ممکن است در پرونده اظهاراتی بیان شود که نیاز به اثبات دارد و به این دلیل به زمان نیاز دارد، در  برخی پرونده ها  متهم موجود نیست.

 

وی با اشاره به پرونده خانم مولاوردی، اظهار داشت: مسؤولین پرونده در سیستان و بلوچستان مدارک را اعلام کرده و وی برای پاسخگویی به طور رسمی احضار شده است.

 

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اعلام پولوشویی برخی از افراد در جهان و ارتباط آن به ریس جمهور سابق، گفت: اصل این موضوع تایید نشده است که بنده در این مورد اظهار نظر کنم.

 

وی در پاسخ به سوالی با اشاره به مشکلات درمانی مهدی هاشمی که ایا وکیل برای وی درخواست مرخصی داده است، گفت: فعلا مساله جدیدی در این باره رخ نداده است.


سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اقدام دلالان در خیابان ناصرخسرو، گفت: سلامی مردم بسیار مهم است، در این موضوع وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با قاچاق و دارو نقش بسزایی دارند، همچنین مدعی العموم نیز در این باره باید اقداماتی را انجام دهد.

 

وی ادامه داد: در مورد تخلفات انتخاباتی در کل حدود 900 پرونده تشکیل شده است، ممکن است اخباری در این باره منتشر شده ولی اثبات نشده است، نمایندگان مجلس باید موضوع تخلف را در ابتدا به شورای نگهبان و وزارت کشور گزارش داده و  قوه قضاییه در صورت نیاز آن را پیگیری می کند.

 

در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مرخصی اقای رحیمی و ایا وی در این رابطه غیبت کرده است، گفت: رحیمی 15 روز مانند دیگر افراد از مرخصی نوروز استفاده کرده است و یقینا وی غیبت نکرده است ولی ممکن است به دلایل مختلف این مرخصی تمدید شود./811/پ201/ج1

ارسال نظرات