۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۳۲۴۵۵۹
صالحی:

هنر، دمیدن روح تعهد در کالبد انسان است/ انقلاب بستر سینمای دینی و اخلاقی را فراهم کرده است

خبرگزاری رسا ـ رییس انرژی اتمی گفت: هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان است، بدین ترتیب بعد معنوی هنر باید به گونه‌ای باشد که انسان را به صراط مستقیم هدایت کند.
اکبر صالحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در همایش راوی حقیقت بزرگداشت زنده یاد فرج الله سلحشور که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد اظهار داشت: هنر به دو جبهه ظاهری و باطنی تقسیم می‌شود.

 

وی ادامه داد: هنر ظاهری شامل ابزار موسیقی، شعر، نقاشی و هنر سینما است اما هنر باطنی بستری است که هنرمند در آن حرکت می‌کند و آن دین است، دین در اصل مجموعه نیازهای بشر است که هنرمند از این ابزار در بستر اخلاق استفاده می‌کند.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به یکی از فرایض امام راحل در باب هنر یادآور شد: امام راحل می‌فرمایند هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان است، بدین ترتیب بعد معنوی هنر باید به گونه‌ای باشد که انسان را به صراط مستقیم هدایت کند.

 

صالحی با بیان اینکه مجله تایمز از سینما ایران تعریف کرده و آن را با محتوا و موضوع‌های مفید مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: این مجله می‌گوید ایرانی‌ها از نظر سینمایی به جایی رسیده‌اند که سوژه‌های مختلف را با کمترین هزینه به بهترین شکل ایفا می‌کنند و وقتی فیلم ایرانی را می‌بینی ابتدا و انتها آن مفید است و این را مدیون کارگردانانی همچون آقای سلحشور هستیم.

 

وی در ادامه افزود: انقلاب إسلامی بستر این سینمای دینی و اخلاقی را فراهم کرده و موجبات تعریف و تمجید آن را در سراسر دنیا به وجود آورده است، بدین ترتیب فیلم‌های که سوژه مذهبی دارند بسیار خوب و اثر گذارتر هستند.

 

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فیلم مذهبی حضرت یوسف(ع) تاکید کرد: این فیلم در چهل کشور دنیا به پخش رسیده و مورد استقبال قرار گرفته، این فیلم اثری ماندگار و ابدی بوده که چهره زنده یاد سلحشور را نیز به دنیا شناساند.

 

 صالحی ادامه داد: فیلم حضرت یوسف(ع) باعث جلوگیری خیلی از انسان‌ها از انحراف شده و این اثر تنها از سوی هنرمندی سرچشمه می‌گیرد که در قلب و جان همه‌ی مردم خود را جای داده و این مهم نصیب هر کسی نمی‌شود و این عزت شامل زنده یاد سلحشور شده بود.

 

وی با اشاره به اینکه هنر معنوی ما برخاسته از ریشه‌های دینی و اخلاقی است، ادامه داد: اگر لذت معرفت را بچشید هرگز آن را رها نمی‌کنید، راه کسب معرفت دشوار است و شیطان خیلی موانع بر سر راه انسان قرار می‌دهد و این هنرمندانی همچون سلحشور هستند که با اثرات هنری خود این راه را برای ما هموار می‌کنند.

 

در ادامه مراسم راوی حقیقت سردار ابراهیم جباری فرمانده سپاه ولی‌ امر با اشاره به اینکه زنده یاد سلحشور یک شخصیت قرآنی بود، گفت: آثار و تفکرات مرحوم سلحشور عالم گیر شد و علت این امر را باید در ایمان قوی ایشان دید که پس از مرگ هم یاد ایشان پایدار ماند.

 

وی در ادامه افزود: هنر دینی مروج فرهنگ قرآنی و دینی است و ما به عنوان یک انسان تاثیر پذیر باید متوجه این اثر باشیم،زیرا این تاثیرات به لایه‌های زیرین جامعه نفوذ می‌کند و جامعه را صیقل می‌بخشد.

 

فرمانده سپاه ولی امر با بیان اینکه مرحوم سلحشور در صراط مستقیم خدا ثابت قدم بود، تاکید کرد: آقای سلحشور در فتنه‌ها و موضوعات مختلف آگاه بوده و بصیرت لازم را داشته و همیشه پیرو ولی فقیه خود بوده است.

 

جباری با اشاره به اینکه ماندگاری آثار سلحشور به خاطر آن است که با قرآن سرکار داشت، یادآور شد: داستان‌ اکثر فیلم‌ها تراوش ذهنی نویسنده آن است اما آثار سلحشور به خاطر آمیختگی با قرآن و غصه‌های آن تاثیر گذاری و گرایش بیشتری را دارد.

 

وی در ادامه با بیان سخنان مقام معظم رهبری در مشهد درباره هنرمندان خاطرنشان کرد: حضرت آقا در مشهد نیز به دو الگوی هنری یعنی آقای آوینی و سلحشور اشاره کردند و فرمودند که باید به هنرمندان انقلابی پر و بال داد.

 

در پایان این مراسم با حضور آقایان علی اکبر صالحی، مومنی، سردار جباری و محسن طاهری تندیس یادمان انقلاب به فرزندان مرحوم سلحشور تقدیم شد./9591/پ202/ج1

ارسال نظرات