۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۳۲۴۶۳۷
قائم‌مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی مطرح کرد؛

80 درصد مساجد خراسان شمالی نیازمند تعمیر هستند/ 22 مسجد در حال تخریب

خبرگزاری رسا ـ قائم‌مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: در حال حاضر حدود 80 درصد از مساجد شیعی شهرستان‌های مختلف این استان نیازمند تعمیر و یا بازسازی‌های جزئی هستند.
حجت الاسلام افشين فر - قائم مقام مركز رسيدگي به مساجد خراسان شمالي

حجت‌الاسلام سیدمحمد افشین‌فر، قائم‌مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به وجود هزار و 40 باب مسجد شیعی در شهرستان‌های هشت‌گانه این استان، اظهار کرد: از این تعداد 200 مسجد در مناطق شهری و مابقی در روستاهای استان واقع شده‌اند.

 

وی اضافه کرد: از مجموع مساجد فعال در خراسان شمالی اکنون 958 باب مسجد معادل 80 درصد همه مساجد موجود در استان نیازمند انجام تعمیرات و بازسازی‌های جزئی ازجمله اصلاح سرویس‌های بهداشتی، روشنایی و بهبود دستگاه‌های صوتی هستند.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر ادامه داد: با وجود این اکنون 62 باب مسجد جدید در مناطق شهری و روستایی در حال نوسازی و ساخت هستند که این تعداد شامل شش درصد از مجموع مساجد موجود در استان است.

 

وی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر 22 باب مسجد خراسان شمالی معادل دو درصد مساجد استان تخریبی بوده و ضروری است تا مسؤولان و متصدیان امر هر‌چه سریع‌تر برای بازسازی و نوسازی این مساجد اقدامات عملی را شروع کنند.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر با اشاره به اینکه تمامی ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی و تعمیری در مساجد استان زیر نظر و توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه صورت می‌گیرد، افزود: البته در این رابطه هزینه‌های ساخت و تعمیر از محل کمک‌های مردمی و اعتبارات در نظر گرفته شده از سوی نهادهای متولی تأمین می‌شود.

 

وی با بیان اینکه اکنون مساجد خراسان شمالی با استفاده از کمک‌های مردمی و خیران اداره می‌شوند، اظهار کرد: در سفر رهبر معظم انقلاب به استان در مهرماه سال 91 برای بازسازی و ساخت مساجد و ساختمان امامزاده‌های خراسان شمالی 160 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که این اعتبار جذب و هزینه شده است.

 

قائم‌مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی تصریح کرد: به غیر این ردیف اعتباری که از محل سفر رهبر معظم انقلاب به استان به مساجد شهرستان‌های مختلف کمک شد، هنوز کمک جدی و قابل توجه دیگری به حوزه مساجد صورت نگرفته است.

 

حجت‌الاسلام افشین فر خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 باب مسجد بین‌راهی استان در مسیر تردد مسافران و زائران حرم مطهر رضوی قرار دارند که این مساجد برای ارائه خدمات مطلوب به زائران و مسافران نیازمند کمک فوری و جدی مردمی و دولتی هستند.

 

وی در ادامه با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم در زمینه مسائل جاری در مساجد، اظهار کرد: لازم است مردم و متولیان مساجد آموزش‌های مورد نیاز در رابطه با نحوه استفاده بهینه و مناسب از امکانات موجود در مساجد و نیازمندی‌های آن‌ها را فرا بگیرند.

 

حجت‌الاسلام افشین‌فر با تأکید بر مسؤولیت متولیان مساجد شهری و روستایی در خراسان شمالی در این زمینه، افزود: باید استفاده از فرش‌های جدید و مرتب، روشنایی مناسب، دستگاه صوتی و عطر خوش در مساجد بر اساس اولویت و کمک‌های مالی خیران و مردم مد نظر متولیان و هیئات امنای مساجد استان قرار داشته باشد تا وضعیت مساجد استان از نظر ظاهری و معنوی بهبود یابد.

 

گفتنی است، استان 925 هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور، با 22 شهر و بیش از 850 روستای دارای سکنه، هزار و 75 مسجد و حسینیه، 156 امامزاده و بقعه متبرک، هزار و 65 هیأت مذهبی و بیش از هزار مداح ساماندهی شده دارد.

 

شهرستان اسفراین با 214 باب مسجد دارای بیش‌ترین تعداد مساجد در استان خراسان شمالی بوده و پس از آن شهرستان‌های بجنورد با 209 مسجد و شیروان با 205 باب مسجد در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

شهرستان‌های گرمه و جاجرم نیز کمترین شمار مساجد استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن‌ها شهرستان راز و جرگلان کمترین تعداد مساجد را در این استان دارا است.

 

همچنین از 135 باب مسجد اهل سنت موجود در استان خراسان شمالی که در سطح سه شهرستان بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان واقع شده‌اند، پنج باب مسجد شهری در بجنورد، 76 باب مسجد روستایی در شهرستان راز و جرگلان و 53 باب مسجد روستایی اهل سنت نیز در شهرستان مانه و سملقان قرار دارند./9314/302/ب1

ارسال نظرات