۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۳۲۴۷۳۲
معاون پژوهش جامعه‌المصطفی تشریح کرد؛

مخاطرات غفلت از جریان‌شناسی فکری در حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش جامعه المصطفی با تبیین شاخصه‌های حوزه انقلابی، تأکید کرد: از گذشته جریاناتی همواره در حوزه علمیه وجود داشته است که به دخالت دین در سیاست نظر مثبتی ندارد؛ هرچند این جریان ضعیف بوده و هست، ولی باید شناسایی شود.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، معاون پژوهش جامعه المصطفی در گفت‌وگویی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره لزوم انقلابی ماندن حوزه گفت: حوزه علمیه خاستگاه انقلاب اسلامی و نظام است و برای تداوم آن نیز باید انقلابی باقی بماند، زیرا شرط لازم و نه کافی برای بقای انقلاب، انقلابی باقی ماندن حوزه علمیه است.

 

وی عنوان کرد: انقلابی ماندن حوزه مولفه‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین این مولفه‌ها، پاسخگویی حوزه علمیه به نیازهای روز جامعه و کشور است که مسئولیت سنگینی را بر دوش حوزه می‌گذارد.

 

معاون پژوهش جامعه المصطفی بیان کرد: لازمه پاسخگویی به نیازها، تربیت نیروهای متخصص در عرصه‌های مورد نیاز و به ویژه کاربردی نظام است نیروهایی که نسبت به حفظ نظام دغدغه داشته باشند و مستعد برای رفع نیازهای حوزه تبلیغی، پژوهشی، آموزشی و به خصوص ورود به عرصه‌های نوظهور باشند.

 

تربیت نیروهای دغدغه‌مند

وی اظهار کرد: اگر در فضای آموزشی حوزه نیروهایی تربیت شوند که دغدغه انقلاب را نداشته باشند، خطر بزرگی متوجه کشور می‌شود. بنابراین در درجه اول تربیت نیروهای دغدغه‌مند برای این نهاد دینی لازم است که البته هم اکنون نیز غالب افراد نسبت به حفظ نظام و دستاوردهای آن دغدغه دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت: توجه به نیازهای واقعی و کاربردی انقلاب و نظام از دیگر ضرورت‌هاست، زیرا برخی مواقع پژوهش‌هایی صورت می‌گیرد که بر آن نظارت لازم انجام نمی‌شود و برای رفع نیازهای کشور کاربردی ندارند. البته مراکز دغدغه‌مند در حوزه علمیه نیز وجود دارند که این مراکز برای رفع نیازها تلاش می‌کنند، اما باید این وضعیت در کل حوزه شکل بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه گفت: ایجاد رشته‌های تخصصی به خصوص در علوم انسانی اسلامی که همواره در لسان رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر تکرار شده و جزء دغدغه‌های ایشان است موضوع بسیار مهمی است که حوزه باید تلاش بیشتری در این باره داشته باشد.

 

تحول در علوم انسانی؛ شاخصه حوزه انقلابی

معاون پژوهش جامعةالمصطفی تأکید کرد: نفوذ علوم انسانی سکولار که در کتب دانشگاهی ما هم راه یافته است، جزء مخاطرات است و از شاخصه‌های حوزه انقلابی این است که در علوم انسانی بر مبنای قرآن و روایات تحول ایجاد کند.

 

وی افزود: دفاع فرهنگی و علمی از انقلاب اسلامی در داخل و خارج کشور از دیگر شاخصه‌های حوزه علمیه انقلابی است و حوزه مسئولیت جدی در زمینه تهاجم فرهنگی برعهده دارد، مسئله‌ای که اولویت اول در مباحث فرهنگی کشور است.

 

لزوم جریان‌شناسی فکری در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین عباسی بر لزوم جریان‌شناسی فکری در حوزه تاکید کرد و افزود: از گذشته جریاناتی همواره در حوزه علمیه وجود داشته است هرچند جریان فکری ضعیفی بوده و هست ولی این جریان که به دخالت دین در سیاست نظر مثبتی ندارد حضور داشته و کمابیش حضور دارد.

 

معاون پژوهش المصطفی تصریح کرد: اگر مسئولان حوزه علمیه نسبت به مخاطرات دقت لازم را نداشته باشند این جریانات فکری می‌توانند از فرصت پیش آمده بهره برده و تکثیر شوند مخاطراتی را برای حوزه و کشور ایجاد کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با احساس نگرانی درباره این جریانات هشدار داده‌اند و همه مدیران و طلاب حوزه و اساتید باید این هشدار را جدی بگیرند تا حوزه مانند همیشه حامی انقلاب اسلامی باقی بماند./907/102/ب2

 

منبع: جامعه المصطفی

ارسال نظرات