۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۳۲۴۷۳۷
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی مازندران:

اعتکاف دوره کوتاه مدت خودسازی و رفع بدی‌ها است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی مازندران، مراسم معنوی اعتکاف، را حیاتی مجدد در کویر غفلت‌ها برای انسان دانست و گفت: اعتکاف دوره کوتاه مدت خودسازی و رفع بدی‌ها است.
حجت الاسلام زين العابدين روحاني نيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی مازندران امروز در جلسه ستاد هماهنگی برگزاری مراسم معنوی اعتکاف با اشاره به فلسفه اعتکاف گفت: انسان در این غوغای زندگی و آشوب فکری و اخلاقی نیاز به یک پالایش روح و خلوت با خدا دارد.

 

وی با بیان این‌که اعتکاف به معنای عزلت و رهبانیت در ساحت مقدس دین نیست، افزود: اعتکاف یک خلوت ویژه با خالق است که اگر خدای نکرده قلب و روح انسان دراثر معاشرت های ناسالم دچار آلودگی شد، با خدای خود به صورت منظم خلوت کنیم.

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی مازندران، مراسم معنوی اعتکاف، را حیاتی مجدد در کویر غفلت‌ها برای انسان دانست و افزود: اعتکاف دوره کوتاه مدت خودسازی و رفع بدی‌ها است.

 

وی با اشاره به این‌که یکی از اهداف سازمان تبلیغات اسلامی احیای سنت الهی و حسنه اعتکاف است، اظهار داشت: در چند سال اخیر تلاش ویژه‌ای در احیا و زمینه‌سازی حضور اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان برای سنت حسنه اعتکاف صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام روحانی نیا با تاکید بر ضرورت فراهم کردن شرایطی ویژه برای بهره بردن از سنت اعتکاف گفت: خادمان معتکف دارای درجات والایی هستند و این امر برای آنان سبب افتخار و مباهات است.

 

وی از ماه رجب و شعبان به عنوان ماه های خودسازی برای ورود به ماه ضیافت الهی یاد کرد و گفت: ماه رجب ماه نماز، دعا و نیایش است و این ماه پر فضیلت مقدمه ای برای ورود به ماه رمضان است و انسان های آلوده به گناه فرصت دارند دراین ماه به خدا نزدیک شده و خویش را منزه سازند.

 

معاون تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به این که اعتکاف از برکات انقلاب اسلامی است، اظهارداشت: به برکت انقلاب اسلامی اعتکاف از مهجوریت خارج شد و اکنون شاهد استقبال مردم مومن به ویژه نسل جوان از این سنت حسنه و عمل عبادی هستیم.

 

حجت الاسلام روحانی نیا با بیان این‌که اعتکاف نقش مهمی در رشد و تعالی انسان دارد، تصریح کرد: اعتکاف مراسمی است که با هدف کلی نظام آفرینش مطابقت دارد و مجموعه ای از بهترین عبادت از جمله روزه، نماز، حضور در مسجد، دعا، تهجد و تلاوت قرآن را در خود جای داده است تا زمینه رشد و تعالی روح انسان و کسب معرفت را در وی فراهم کند.

 

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش و تقویت مراسم اعتکاف افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری اعتکاف دشمن را مأیوس و اهداف و برنامه‌های شوم آن را خنثی می‎کند و برهمین اساس ضروری است تا در تشویق و ترغیب جوانان به شرکت در این مراسم اهتمام ویژه‌ای بکار گرفت.

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی مازندران، بر بهره گیری از توان مبلغان دینی در این مراسم دینی تأکید کرد و گفت: بیان احکام اعتکاف و نیت آن، نماز جماعت و قرائت دعای عهد، ختم قرآن و سخنرانی از برنامه‌های اعتکاف در سه روز متوالی است.

 

وی به قرائت زیارت امیرالمومنین(ع)، ختم صلوات و نماز شب چهاردهم ماه رجب اشاره کرد و بیان داشت: مناجات حضرت علی (ع)، زیارت عاشورا، اعمال و نماز شب پانزدهم ماه رجب و برنامه اعمال ام داوود از برنامه‌های مهم اعتکاف در استان است.

 

حجت الاسلام روحانی با اعلام این که رابطه تنگاتنگی بین تفکر، تأمل و اعتکاف وجود دارد، گفت: در اعتکاف انسان در خلوت خود در مکانی مثل مسجد قرار می‌گیرد و با معبود خویش به راز و نیاز می‌پردازد و با خردورزی و اندیشه به قرآن و معنویت باز می‌گردد.

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی مازندران، اعتکاف را یک حرکت بزرگ الهی، دینی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: این برنامه پر فیض و معنوی همانند بارانی آسمانی ناخالصی ها و آلودگی ها را در جامعه شست ‌و شو می دهد و پاکسازی بزرگی را در متن جامعه ایجاد می کند./1317/202/ب1

ارسال نظرات